- 2 - Wij achten dit wel noodzakelijk, mede gelet op het gestelde cnder H van de overeenkomst, waarbij op verzoek van de ziekenfondsen is bepaald, dat de ze rechtspersonen niet aan het onder A t/m G bepaalde zijn gebonden, voorzo ver dit in strijd is met richtlijnen, andere regelen of voorschriften, ver strekt of te verstrekken door de Ziekenfondsraad. In deze richtlijnen is n.l. ondermeer bepaald, dat de Ziekenfondsen bijdragen tot 75yó van het kos- tenbedrag per verzekerd kind en elk jaar stelt de Ziekenfondsraad een maxi mumbedrag vast, dat voor de bijdrage in aanmerking wordt genomen. Door wijziging van artikel B als hierna is weergegeven en opname van artikel I worden ook de grenzen van de gemeentelijke financiële verplich tingen in de overeenkomst vastgelegd. Wij merken hierbij op, dat de subsidiërende instanties in het uit maxi maal 13 leden bestaande algemeen bestuur slechts met 6 leden vertegenwoor digd zullen zijn. Wij zijn dan ook van mening dat de overeenkomst als volgt dient te worden gewijzigd, c.q. aangevuld. B. "Ieder dezer rechtspersonen zal, onverminderd het bepaalde onder II en I, over elk boekjaar in de kosten van de stichting op de volgende basis bijdragen de ziekenfondsen: met een bijdrage van 75i° van de gemiddelde kosten per kind voor elk aan de schooIt andverzorging deelnemend, bij hun verzekerd kind; de gemeenten met een subsidie van 25?o van de gemiddelde kosten per kind voor elk aan de schooltandverzorging deelnemend, in.hun gemeenten ingeschreven kind." Om de zaak af te ronden en re voorkomen, dat eventuele overschrijding van het door de Ziekenfondsraad vastgestelde maximum-kostenbedrag uitslui tend ten laste van de gemeenten komt, dient dan nog als pendant van het on der H bepaalde onder I te worden toegevoegd: I. "Toepassing van het onder H bepaalde zal niet tot gevolg hebben, dat de gemeentelijke subsidies per kind van een ander bedrag worden berekend, dan dat, waarvan de bijdragen van de ziekenfondsen worden berekend. De gemeentelijke subsidies per kind bedragen derhalve niet meer dan 1/3 deel van de bijdrage per kind van de ziekenfondsen." Het bestuur van de huidige stichting schooltandverzorging zal de door ons voorgestelde wijzigingen evenwel nog moeten bespreken met de andere be trokken instanties. Aangezien een en ander nog wel geruime tijd in beslag kan nemen achten wij het wenselijk, dat thans reeds een besluit wordt geno men tot deelneming in de nieuwe stichting. De andere betrokken gemeentebe sturen hebben reeds tot deelneming besloten. Onder de mededeling, dat de commissie voor de Volksgezondheid met het voorstel kan instemmen, stellen wij IJ voor te besluiten overeenkomstig het bijgevoegde concept-besluit. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, J. Tiekstra, 1, Burgemeester. de Jong Secretaris. Nr. 10867- DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN; gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 4 augus tus 1971 (Bijlage nr. 290); BESLUIT deel te nemen in de op te richten "Stichting Schooltandverzorging Fries land-Noord" met in achtneming van de door burgemeester en wethouders voorgestelde wijzigingen c.q. aanvullingen van de overeenkomst, opge nomen aan hot slot van de ontwerp—statuten dd. december i970 van ge noemde stichting en onder voorbehoud, dat gedurende de eerste drie ja ren van deelneming in de Stichting bij de vaststelling van de bijdra gen van de Gemeente Leeuwarden de in bovenvermeld voorstel aangegeven correctiefactor op het voor de bijdragen in aanmerking te nemen kosten- bedrag per kind van respectievelijk 0,91, 0,94 en 0,97 worden toege past Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van Voorzitter. Secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1971 | | pagina 260