Do onlangs opnieuw door dc Raad uitgeoefende drang om to konen tot oen zelfstandige stedebouwkundigo dienst is voor ons aanleiding geweest elders in den lande bij gemeenten, welke in grootte net Leeuwarden ongeveer vergelijkbaar zijn, te informeren naar de wijze, waarop aldaar dc stedebouwkundigo werkzaamheden zijn georganiseerd. Van de dertien geneentc-n, welke door ons daaromtrent zijn aangeschreven, hebben wij in 6 gevallen een reactie ontvangen. De verkregen inlich tingen zijn voor U ter inzage gelegd. Daaruit nogo blijken, dat in bijna alle gemeenten de stedebouwkundigo werkzaamheden worden verricht door een afdeling, welke oen onderdeel vormt van een dienst openbare werken c.q. gemeentewerken. Voor zover er gemeenten zijn, die een van hot algemene beeld afwijkende organisatiestructuur hebben opgebouwd, betreft het naar ons bekend is, gemeenten, welke qua inwoneraantal aanmerkelijk boven dat van Leeuwarden uitstijgen. Vij menen daarbij te mogen veronderstellen, dat de bijzonder snelle ontwikkeling van deze gemeenten de omvang van het stedebouwkundig werk dusdanig heeft doen toenemen, dat de betreffende gemeentebesturen zich daardoor uit praktische overwegingen genoodzaakt hebben gezien tot do instelling van oen afzonderlijke stedebouwkundigo dienst over te gaan, hoewel men zich er terdege van bewust gei/eest is, dat daaraan grote bezwaren verbonden zijn. Vij zijn van oordeel, dat Leeuwarden zich thans nog niet in een met deze gemeenten vergelijkbare situatie bevindt. Los van do gehouden onquctc hebben wij bezien, welke voor- en nadelen aan hot formeren van oen aparte stedebouwkundigo dienst verbondon zijn. Als voordeel sou kunnen worden aangemerkt, dat aan de behartiging van het stedebouwkundigo werk in ongore zin dc hoogste prioriteit kan worden toegekend, aangezien alsdan vermenging van deze werkzaamheden mot an dere taken, dc stadsuitleg betreffende, niet moor plaats vindt. Ook zal de verantwoordelijkheid voor do verschillende werkzaamheden, in hot kader van de stadsuitleg te verrichten, in uio situatie tussen do daarbij betrokken diensten duidelijk kunnen worden vastgelegd. Vellicht kan men nog opwerpen, dat de salariëring van degene, die mot de leiding van het stodebouwkundig werk is belast, in het kader van oen afzonderlijke stodebouwkundige dienst meer perspectieven biedt. Bij hot ecrstvormeldo voordeel menen wij te moeten opmerken, dat ook een verzelfstandiging c.q. verzwaring van de stedebouwkundigo dienst binnen het kader van de Dienst Openbare Verken er ongetwijfeld toe zal leiden, dat het stodebouwkundig vork, meer dan vroeger, in deze dienst een eigen plaats gaat innemen en zich naar buiten boter zal kunnen presenteren. Vij wijzen er hierbij op, dat voor dc te benoemen adjunct-directeur voor do stcdebouw juist op dit punt oen bijzondere taak zal zijn weggelegd. Tegenover deze voordelen zien wij een aantal nadelen, welke hoofdzake lijk samenhangen mot het sinds do laatste jaren gewijzigde inzicht om trent do taak en functie van do stcdobouwkundig-ontwerper. Had vroeger do stedebouwkundigo, nadat het uitbreidingsplan rechts kracht had verkregen, mot do wijze waarop dit plan werd uitgevoerd nagenoeg geen bemoeienis moor, thans heeft in sterke mate de over tuiging post gevat en is ook in de praktijk gebleken, dat voor een har monieuze realisering van hot bestemmingsplan het ten zeerste aanbeveling verdient, dat do stodebouwkundig ontwerper ook bij de uitvoering van het plan ton nauwste betrokken blijft. - 3 - Omgekeerd is hot zo, dat hot voor do praktische verwezenlijking van hot plan van groot belang is, dat reeds van hot begin af aan mot be trekking tot hot te ontworpen plan bij voortduring contacten worden onderhouden tussen de ontwerper en degenen, die het plan zullen uit voeren, zoals: do functionarissen, die belast zijn met het grondonderzoek, de riolering, do weg- en waterbouw, dc bouwtechnische zaken, verkeerszaken en do exploitatie van hot bestemmingsplan. Het is dan ook om deze reden, dat men, zodra het plan van dc ont werpfase overgaat in dc uitvoeringsfase, in voel gemeenten bom/teams tot stand ziet komen, waarin allo bij het plan betrokken disciplines zijn vertegenwoordigd. In oen dergelijk bom/team worden naast do hierboven genoemde gemeen telijke functionarissen tevens betrokken do opdrachtgever, belegger en architect, en zo mogelijk de toekomstige bewoners van do te bouwen woningen o.a. V/ij hebben gemeend op een en ander in het hiervoorgaande iets uit voeriger te moeten ingaan, teneinde LT duidelijk het bestaan aan te tonen van oen constante wisselwerking tussen do stodebouwkundige en de uitvoerders gedurende alle fasen, welke het plan vanaf het eerste ontwerp tot en met de uitvoering daarvan dient te doorlopen. Het realiseren van bestemmingsplannen in deze zin is slechts mogelijk, indien hot bestemmingsplan zelf niet in details en exact vastlegt, op welke wijze het plan in concreto dient te worden uitgewerkt De wet op do ruimtelijke ordening heeft daarvoor het kader geschapen. Te denken valt hierbij aan de mogelijkheid globale bestemmingsplannen op te zotten, waarbij, onder bepaalde voorwaarden, oen bevoegdheid tot uitwerking en wijziging voor het gemeentebestuur kan worden inge bouwd. De stodebouwkundige en degenen, die mot do uitvoering van bestemmings plannen zijn belast, dienen derhalve in oen zoor nauwe relatie tot elkaar te staan. Houden do stedebouwkundigo werkzaamheden van do Dienst Openbare './erken moeten worden afgesplitst, dan zal daarvan naar onze overtuiging oen toenemend aantal fricties en coördinatieproblemen het gevolg zijn. In het bijzonder vrezen wij: a. dat de door ons zoor belangrijk geachte beïnvloeding van eikaars opvattingen over do wijze waarop oen plan dient te worden opgezet en uitgevoerd, voor oen groot deel verloren zal gaan; voorts dat hot oplossen van dc problemen, welke als gevolg daarvan zullen voorkomen, op een minder ef fectieve en soepele wijze zal kunnen plaats vindon; b. dat tengevolge van hot afsplitsen van do stodebouwkundige werk zaamheden en do daarmede aan te brongen scheiding van verantwoor delijkheden oen discontinuïteit kan ontstaan in do noodzakelijke wisselwerking tussen ontwerp en uitvoering van het plan. Zelfstandige diensten met eigen verantwoordelijkheden verlangen terecht duidelijke, concrete opdrachten. Hen en ander brengt oen toename van administratieve werkzaamheden moe, hetgeen extra tijd kost; - c.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1971 | | pagina 48