2 -
Vuilophaaldienst
Hot tekort volgens de ontwerp-begroting voor 1972 op dit dienstonder
deel wordt geraamd op 540.700,--.
Dc diensten van dit onderdeel bestaan uit:
a. liet ophalen en afvoeren van huisvuil van gezinnen in plasticzakken;
b. het ophalen en afvoeren van afval van (kleine) bedrijven en instellingen
in plasticsakken, tegelijk net het ophalen van huisvuil, tot een maximum
van 6 sakken per ophaalbeurt;
c. liet ophalen en afvoeren van bedrijfsvuil op de speciale donderdagse dienst
indien de hoeveelheid afval neer dan 6 zakken bedraagt of indien het af
val niet in sakken kan worden geborgen.
Uitgaande van de kosten, die voor 1972 zijn berekend, bedragen de kosten
voor het ophalen van huisvuil van gezinnen en bedrijven 55?33 per jaar of
rond 4,65 per maand.
Lij do vaststelling van de tarieven voor het ophalen en afvoeren van
huisvuil van gezinnen is steeds de norm gehanteerd van 60^o kostendekking.
kou ook nu deze norm worden toegepast, dan zou het recht op 2,80 per
maand moeten worden bepaald.
Aangezien van de verhoogde kosten voor 1972 bij hantering van deze norm
niet neer dan 60^6 worden gedekt door de rechten, zou het genoemde tekort van
54Ü.7ÜO;ondanks een verhoging van het tarief tot 2,80 toenemen tot
rond j' 506.000,--. Haar onze mening mag het tekort dat in de ontwerp-begro-
ting is geraamd echter niet verder toenemen. Ba.arom stellen wij U voor het
tarief vast te stellen op 2,95 per maand, hetgeen neerkomt op een kosten
dekking van 65,5/J. Het tekort op dit dienstonderdeel blijft dan 540*700?
De kosten van het op de speciale donderdagse dienst ophalen van bedrijfs-
vuil zijn berekend op 20,-- per n3 of 10,-- per mm3.
Hij stellen voor dit (kostendekkende) tarief van 8,-- te verhogen
tot j 10,-- per -jn3
Diverse rechton
hrij zijn van mening, dat de overige door de Dienst voor Keiniging en
Brandweer tc verrichten diensten, behoren te worden berekend naar een kos-
t endekkend tari ef
Deze diensten hebben betrekking op het ledigen van laadkisten, het op
halen van huis- en/of bedrijfsvuil buiten de normale dienstroute, hot stor
ten van afval, puin en stobben, het ledigen van kolken, riolen, beer- en
slikputten en het zuiveren van goederen van ongedierte.
Ten aanzien van het storten van afvalstoffen op het terrein aan de
Grcunsweg merken wij op, dat het tarief tot nu toe wordt berekend per m3
7,— per n3).
Vrijgesteld zijn momenteel de hoeveelheden van minder aan „nnp. in verband
met de sterk gestegen kosten en liet feit, dat in steeds toenemende mate be
drijfsvuil wordt gestort, komt liet ons wenselijk voor, ook voor liet storten
van hoeveelheden afval minder dan ia3? rechten te heffen. Wij stellen U
daarom voor het recht voortaan te berekenen naar een tarief per £«3 (zie
artikel 7 lid 1 van de ontwerp-verordening) en dit te bepalen op 4?85 per
-jn3 of gedeelte daarvan.
Het recht voor het zuiveren van een perceel, vaartuig of woonwagen van
ongedierte wordt tot nu toe berekend naar een bedrag per half manuur en naar
de n3--inhoud van het perceel e.d.
On hot tarief ten opzichte van de dienstverlening beter tot zijn recht
te doen konen, achten wij het juister het m3-inhoud tarief te wijzigen in
oen tarief, berekend naar het aantal liters verbruikte vloeistof (zie arti
kel 11 ontwerp-verordening)
Overigens stellen wij U voor de hiervoor genoemde rechten vast te
stellen, zoals in de ontwerp-verordening is aangegeven.
Dc uit do voorgestelde tariefsverhogingen verwachte meeropbrengst, kan
rekening houdende met de te verwachten kostenstijgingen voor 1972, als volgt
worden gespecificeerds
1. rechten privaattonnen 3*500,
2. rechten huisvuil van gezinnen/kleine bedrijven 5*200,
5* overige rechten 126.300,--
Totaal I35.OOO,—
Dit bedrag komt overeen mot de in de ontwerp-gemeentebegroting voor
1972 reeds geraamde meeropbrengsten.
Algemeen.
Ten aanzien van de huidige verordening hebben Gedeputeerde Staten van
friesland, node namens de Minister van Binnenlandse Zaken, ons in overweging
gegeven, de verordening aan te passen in verband met de sedert 30 december
1970 van kracht zijnde nieuwe wettelijke bepalingen.
Deze aanpassingen hebben uitsluitend administratieve betekenis. Wij
hebben deze verwerkt in de nieuwe ontwerp-verordening.
Daarnaast wordt door in de praktijk opgedane ervaringen de behoefte
gevoeld enkele redactionele bepalingen in de verordening te wijzigen c.q.
aan te vullen. Deze bepalingen hebben o.a. betrekking op dc begrippen
"privaatbon" en "laadkist". Het l;omt nl. voor, dat privaattonnen niet enkel
worden gebruikt voor de afvoer van faecaliën, doch ook voor de afvoer van
huisvuil. Door opneming- van een nieuwe redactie in artikel 2 van de veror
dening wordt nu duidelijk gesteld voor welke doeleinden een privaatton c.q.
laadkist is bestemd.
Ooi: in verband met de berekening van het tarief in het geval, dat zowel
huis- als bedrijfsvuil wordt aangeboden (artikel 5 ond. I sub 1) is het van
belang in de verordening een omschrijving toe te voegen, waarbij onderscheid
wordt gemaakt tussen "huisvuil" on "bedrijfsvuil" (zie 2e lid onder I van
artikel 5).
Gozren de vele wijzigingen ton gevolge van de tariefsverhogingen en de
aanpassing van enkele redactionele bepalingen hebben wij, om de leesbaarheid
van do verordening te bevorderen, een geheel nieuwe verordening ontworpen.
Tot slot delen wij mede, dat twee leden van ons College een afwijkend
standpunt innemen ten aanzien van het huisvuilrecht voor gezinnen. Zij zijn
van moiling- dat, overeenkomstig het in bijlage 4 Hij de aanbiedingsbrief bij
dc ontwerp-begroting 1972 opgenomen dekkingsplan, gestreefd moet worden naar
100^j kostendekking.
In verband hiermee stellen zij voor de kostendekking thans op te voeren
tot 70^j, waardoor het tarief op j' 3? 25 per maand moet worden bepaald.
Ooi: do Commissie voor de Dienst voor Eeiniging en Brandweer adviseert
in principe te komen tot kostendekking. Anderzijds is genoemde Commissie
van oordeel, dat indien het tarief voor het ophalen van huisvuil van gezin
nen op 2,95 per maand wordt vastgesteld (dekking 63,5^), bezwaarlijk van
dc kleine bedrijven 100$? kostendekking kan worden gevraagd (voorstel f 4,65
per maand)
Zij adviseert in dat geval het tarief voor het ophalen van afval van kleine
bedrijven tot een maximum van 6 plasticzakken per ophaalbeurt te bepalen op
j 4?por maand. Overigens kan genoemde Commissie zich verenigen met de
voorgestelde tariefsverhogingen.