- 2 -
V/ij merken echter op, dat, voorzover de gezinsvoogdij-instellingen
werkzaam zijn in de preventieve sfeer, in principe subsidiëring mogelijk
is op grond van de Rijkssubsidieregeling voor het algemeen maatschappelijk
werk door de Minister van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk".
Hoewel wij onverdeeld positief staan ten opzichte van het werk van de twee
plaatselijke gezinsvoogdij-instellingen, komt het ons gezien het vorenstaande
voor, dat er geen redenen zijn om met ingang van 1970 aan deze instellingen,
in afwijking van het eerder genomen raadsbesluit, alsnog een subsidie van
j i0, per uit de gemeente Leeuwarden afkomstige pupil te verlenen.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
J.S. Brandsma
Burgemeester
Reumer
1-Secretaris
Nota inzake het beleid met betrekking tot de verwerving van panden in deze
gemeente
Bijlage no. r. Leeuwarden, 29 december 1971.
Aan de Gemeenteraad.
Bij de behandeling van de begroting voor het dienstjaar 1971 hebben wij
toegezegd U in een nota nader uiteen te zetten, welk beleid wordt gevolgd bij
het aankopen van panden in de verschillende delen van onze gemeente.
I. Alvorens IJ in concreto over dit beleid te informeren, achten wij het van
belang in het algemeen enige opmerkingen te maken over de wijze, waarop
een gemeente haar verwervingsbeleid kan voeren.
Wij onderscheiden hierbij twee mogelijkheden:
a. de gemeente neemt ten aanzien van de verwerving een actieve houding
aan (actief aankoopbeleid);
b. de gemeente gedraagt zich ten aanzien van de verwerving passief
(passief aankoopbeleid).
Of in een bepaald gebied al of niet een actieve houding ten aanzien van
het aankopen wordt ingenomen, hangt uiteraard samen met de mate van ur
gentie, welke de gemeente aan de uitvoering van haar plannen in dat ge
bied toekent.
ad a. Voert de gemeente een actief aankoopbeleid, dan gaan de initiatieven
om tot verwerven van eigendommen te geraken van haar uit.
In eerste instantie tracht zij de eigendommen langs minnelijke weg
aan te kopen. Lukt dit niet, dan zal zij maatregelen dienen te nemen
om door middel van onteigening de beschikking over de resterende
eigendommen te verkrijgen.
Om te kunnen onteigenen dient de gemeente de Descbikking te hebben
over een rechtsgeldig bestemmingsplan, dat als basis voor de ont
eigening kan dienen.
Een actief verwervingsbeleid houdt dan ook tevens in, dat aan de
tijdige totstandkoming van bestemmingsplannen voor gebieden,
waarin aangekocht wordt, alle aandacht wordt geschonken.
Aangezien met het voeren van een actief aankoopbeleid over het
algemeen vooruit gelopen wordt op een te entameren onteigening, zal
om resultaat te kunnen bereiken, veelal niet volstaan kunnen worden
'met het vergoeden van uitsluitend de verkoopwaarde van de te ver
werven eigendom.
Voor de overeen te komen vergoeding zal dan aangesloten moeten worden
bij de schadeloosstelling, welke, gezien de jurisprudentie, door de
Rechtbank in het kader van een onteigeningsprocedure, in een soort
gelijk geval zou worden vastgesteld (schadeloosstelling op ont
eigeningsbasis
Ook bijkomende schadefactorenzoals verhuiskosten, inrichtings
kosten, e.d. zullen dan voor vergoeding in aanmerking komen.
Met name zal dit het geval zijn, wanneer voor het gebied, waarin de
eigendommen zijn gelegen, een onteigeningsplan in voorbereiding is
genomen.