- 2 - V/ij merken echter op, dat, voorzover de gezinsvoogdij-instellingen werkzaam zijn in de preventieve sfeer, in principe subsidiëring mogelijk is op grond van de Rijkssubsidieregeling voor het algemeen maatschappelijk werk door de Minister van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk". Hoewel wij onverdeeld positief staan ten opzichte van het werk van de twee plaatselijke gezinsvoogdij-instellingen, komt het ons gezien het vorenstaande voor, dat er geen redenen zijn om met ingang van 1970 aan deze instellingen, in afwijking van het eerder genomen raadsbesluit, alsnog een subsidie van j i0, per uit de gemeente Leeuwarden afkomstige pupil te verlenen. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, J.S. Brandsma Burgemeester Reumer 1-Secretaris Nota inzake het beleid met betrekking tot de verwerving van panden in deze gemeente Bijlage no. r. Leeuwarden, 29 december 1971. Aan de Gemeenteraad. Bij de behandeling van de begroting voor het dienstjaar 1971 hebben wij toegezegd U in een nota nader uiteen te zetten, welk beleid wordt gevolgd bij het aankopen van panden in de verschillende delen van onze gemeente. I. Alvorens IJ in concreto over dit beleid te informeren, achten wij het van belang in het algemeen enige opmerkingen te maken over de wijze, waarop een gemeente haar verwervingsbeleid kan voeren. Wij onderscheiden hierbij twee mogelijkheden: a. de gemeente neemt ten aanzien van de verwerving een actieve houding aan (actief aankoopbeleid); b. de gemeente gedraagt zich ten aanzien van de verwerving passief (passief aankoopbeleid). Of in een bepaald gebied al of niet een actieve houding ten aanzien van het aankopen wordt ingenomen, hangt uiteraard samen met de mate van ur gentie, welke de gemeente aan de uitvoering van haar plannen in dat ge bied toekent. ad a. Voert de gemeente een actief aankoopbeleid, dan gaan de initiatieven om tot verwerven van eigendommen te geraken van haar uit. In eerste instantie tracht zij de eigendommen langs minnelijke weg aan te kopen. Lukt dit niet, dan zal zij maatregelen dienen te nemen om door middel van onteigening de beschikking over de resterende eigendommen te verkrijgen. Om te kunnen onteigenen dient de gemeente de Descbikking te hebben over een rechtsgeldig bestemmingsplan, dat als basis voor de ont eigening kan dienen. Een actief verwervingsbeleid houdt dan ook tevens in, dat aan de tijdige totstandkoming van bestemmingsplannen voor gebieden, waarin aangekocht wordt, alle aandacht wordt geschonken. Aangezien met het voeren van een actief aankoopbeleid over het algemeen vooruit gelopen wordt op een te entameren onteigening, zal om resultaat te kunnen bereiken, veelal niet volstaan kunnen worden 'met het vergoeden van uitsluitend de verkoopwaarde van de te ver werven eigendom. Voor de overeen te komen vergoeding zal dan aangesloten moeten worden bij de schadeloosstelling, welke, gezien de jurisprudentie, door de Rechtbank in het kader van een onteigeningsprocedure, in een soort gelijk geval zou worden vastgesteld (schadeloosstelling op ont eigeningsbasis Ook bijkomende schadefactorenzoals verhuiskosten, inrichtings kosten, e.d. zullen dan voor vergoeding in aanmerking komen. Met name zal dit het geval zijn, wanneer voor het gebied, waarin de eigendommen zijn gelegen, een onteigeningsplan in voorbereiding is genomen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1972 | | pagina 71