- 2 - ad 2. Voert de gemeente in een "bepaald gebied een passief aankoopbeleid, dan geeft zij daarmede te kennen, dat de urgentie van verwerving door haar niet zodanig hoog wordt aangeslagen, dat het noodzakelijk is, dat harerzijds initiatieven worden genomen om tot aankoop te komen De plannen, welke zij met het betrokken gebied heeft, zijn meestal dan ook nog niet concreet uitgewerkt. Zij wacht aanbiedingen af en gaat daarop slechts in, wanneer deze haar interessant voorkomen, In deze omstandigheid zal zij nimmer bereid zijn een vergoeding op onteigeningsbasis te betalen. De te betalen schadeloosstelling zal beperkt moeten blijven tot een vergoeding van de verkoopwaarde. II. Komende tot het verwervingsbeleid, zoals dit thans in onze gemeente met betrekking tot de bebouwde gebieden wordt gevoerd, stellen wij het volgende vast. 1Actief koopt de gemeente aan in een aantal uitgesproken sanerings- gebieden. Kaarten, waarop deze gebieden nader zijn aangegeven, zijn bij deze nota gevoegd. Als zodanig worden vermeld: a. het IJsbaankwartier b. de Kamp te Wirdum; c. de Klanderijstraten en Tulpenburg; d. Oldegalileën (zuid-westelijk gedeelte); e. Werlcmanslust f. Oostergoweg (sanering); g. Huizum-DorpHuizumerlaan e.o. Voorts is de gemeente actief in het verwerven van panden, welke ten behoeve van de uitvoering van concrete plannen tot straataanleg/straat- verbreding enz. moeten worden afgebroken. Met name dienen hier genoemd te worden de plannen: h. tot aanleg van de Oostergoweg. Hiervoor zijn o.m, nodig de panden, gelegen tussen de 1e en 2e Parkstraat, alsmede een aantal panden aan de Eysingastraatde Aylvastraat en de Huizumerlaan; i. tot aanleg van een gedeelte van de oostelijke ontslurtingsweg van het binnenstadswegenvierkantHiervoor dient de gemeente de beschikking te krijgen over onder meer de panden aan het Hoekster- padhet Hoeksterachterom en de Baljeebuurt; j. tot het doortrekken van de BorniastraatEen aantal panden, gelegen in Huizum-Dorp zal hiervoor moeten worden a.angekocht. In nagenoeg al deze gevallen heeft de gemeente krachtens een beschikking van de Minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, genomen in het kader van het "Besluit bijdragen reconstructie- en sanerings plannen", reeds de toezegging gekregen van een rijksbijdrage van 80^ in de verwervingskosten. Een overzicht van deze toezeggingen, alsmede van de bedragen, welke de gemeente in deze gebieden reeds heeft ge ïnvesteerd en nog dient te investeren, en het aantal panden, dat daarbij betrokken is, hebben wij voor U ter inzage gelegd. Het zal zaak zijn de verwerving in deze gebieden zo spoedig mogelijk af te ronden. Wij denken hierbij aan een termijn van circa 2 jaren. Daarbij realiseren wij ons, dat zeer waarschijnlijk een aantal van de bij deze plannen betrokken panden niet langs minnelijke weg zullen kunnen worden aangekocht. V/ij zullen er dan ook op toezien dat - zonodig - Hw Raad tijdig een voorstel bereikt om een plan tot ont eigening van de resterende eigendommen vast te stellen. Zoals hierboven onder Ia gesteld, is het in dit kader van belang, dat de gemeente over rechtsgeldige bestemmingsplannen beschikt. Te Uwer oriëntatie hebben wij bij de stukken dan ook tevens een staat ter inzage gelegd, waarop voorzover de hierboven genoemde gebieden betreft, de stand van zaken van de bestemmingsplannen is aangegeven. 2. Een passieve aankooppolitiek voert de gemeente in de stadswijken en straten, welke naar ons oordeel op iets langere termijn voor sanering of reconstructie in aanmerking komen. Dit is bijvoorbeeld het geval in de Landbuurt/Achter Landbuurt, derhalve het gebied gelegen tussen de Mr. P.J. Troelstraweg, de Roekstraat, de Mussenstraat en de Vink- straat. Eveneens is dit het geval in het gebied, dat omsloten wordt door de Zuidergrachtswalde Kanaalstraat en Achter de Hoven, als ook in het hierboven onder II, sub f genoemde gebied, voorzover betreft de aan de Verlengde Schrans en de Huizumerlaan gelegen panden. Een passieve houding ten aanzien van aankoop neemt de gemeente voorts aan wanneer het panden betreft, welke moeten worden afgebroken voor de uitvoering van die civiel-technische werken, waarvoor de plannen reeds in een gevorderd stadium van voorbereiding verkeren. Als voorbeelden daarvan zijn te noemen het verbeteren van het noorde lijke gedeelte van de Mr. P.J. Troelstraweg en de verbreding van de Lekkumerweg en de Tijnjedijk. Uiteraard zullen zich nog andere situaties voordoen, waarin het aankopen van bepaalde eigendommen gewenst is. Wij denken hierbij bijvoorbeeld aan panden, welke grenzen aan voor de gemeentelijke dienst gebruikte panden, aan panden, welke voorkomen op de lijst van Monumenten en aan panden in de binnenstad, welke te zijner tijd nodig zullen zijn voor de reconstruc tie daarvan. Ook zal het voorkomen, dat panden te koop worden aangeboden in een ge bied, waarvoor de plannen nog maar in een pril stadium van voorbereiding zijn, doch waar het aankopen uit economische overwegingen voor de ge meente wenselijk en verantwoord is. Het is niet mogelijk ten aanzien van deze gevallen een vaste gedragslijn uit te stippelen. Van geval tot geval zal onder ogen moeten worden gezien hoe dient te worden gehandeld. Een voorzichtig aankoopbeleid', terzake zal, mede gelet op de financiële situatie waarin de gemeente verkeert, geboden zijn. Wij menen in het kader van deze nota niet voorbij te kunnen gaan aan de vraag wat met de panden dient te geschieden, nadat de gemeente deze in eigendom heeft verworven. 1Wat betreft de panden, verworven in het kader van een actieve aan kooppolitiek, menen wij dat de uitvoering van de plannen, waarvoor de panden zijn verworven, in het algemeen zodanig urgent is, dat het niet verantwoord is deze panden opnieuw voor verhuur en gebruik be schikbaar te stellen. Hier komt nog bij, dat de in de uitgesproken saneringsgebieden aan gekochte panden veelal in slechte staat verkeren, zodat deze niet dan tegen relatief zeer hoge kosten voor herbewoning geschikt gemaakt kunnen worden. IHKT

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1972 | | pagina 72