- 27 -
Het de Verkeerscommissie zijn wij even
wel van oordeel, dat deze omkering be
paald ongewenst is. Er dient dan reke
ning te worden gehouden met een zeker
meer dan tweemaal zo grote toename van
het vorkeer door de Woerd, hetgeen met
name voor fietsers en voetgangers (zeer
smalle trottoirs!) een uitermate ge
vaarlijke situatie teweeg sou brengen.
Bovendien is het uitzicht op de hoek
Weert-Nieuwestadwaar zeer veel voet
stenen
;ondei
meer slecht.
Overigens zal het Raadhuisplein, mede
gelet op alle daar vaak plaatsvindende
activiteiten, een grote toename van het
verkeer niet kunnen verwerken. Op grond
van de bovenstaande overwegingen hebben
vrij besloten geen wijziging in de rijrich
ting aan te brengen.
5. Wie zijn op het onzalige idee go- Re
komen de rijbaan van de al lang no
stadweg geworden rondweg te ver- di
breden? Een dergelijke verbreding Re
leidt onherroepelijk tot verhoog- pl
de rijsnelheden, maar behoeft nog mo
niet tot vergroting van de ver- ti
keerscapaciteit te leiden. de
Leeuwarden wordt door verbreding ga
voorzien van een wel erg zware Re
halsband, hele wijken worden nog li
meer van de stad afgesneden en ge- de
isoleerd.
Zou de doorstroming niet beter
worden gediend met voorzieningen
op de kruispunten (tunnels)?
Komen er voorts in de rondweg nog
tunnels om voetgangers en (brom)
fietsers een krui sings vrije ver
binding met de stad te geven? Rit
zowel t.a.v. bestaande als nog aan
te leggen woonwijken (Aldlan, Gam-
minghaburen)
blijkt uit de Struktuur-
de gemeente Leeuwarden,
zo zienswijze
ta 1971 voor
e kortgeleden tot stand is gekomen.
kruispunten, alsmede de oversteek-
u,atsen voor voetgangers zullen zoveel
_elijk door verkeerslichteninstalla-
es worden beveiligd. In onderzoek is
vraag of het gewenst is onderdoor-
ngen te maken.
zo problematiek komt bij de behande-
ng van het structuurplan verder aan
orde.
6. a. Welke argumenten hebben meege
speeld bij het maken van plan
nen ter reconstructie van de
rondweg tot een weg met ge
scheiden rijbanen?
b. Is het College zich ervan be
wust dat daardoor tal van on
gewenste problemen zouden ont
staan zoals;
verhoogde rijsnelheid,
toenemende kans op ongevallen,
grotere geluidshinder,
meer stank,
minder parkeerruimte
Zie antwoord bij volgnr. 194/196 vraag
5.