- 27 - Het de Verkeerscommissie zijn wij even wel van oordeel, dat deze omkering be paald ongewenst is. Er dient dan reke ning te worden gehouden met een zeker meer dan tweemaal zo grote toename van het vorkeer door de Woerd, hetgeen met name voor fietsers en voetgangers (zeer smalle trottoirs!) een uitermate ge vaarlijke situatie teweeg sou brengen. Bovendien is het uitzicht op de hoek Weert-Nieuwestadwaar zeer veel voet stenen ;ondei meer slecht. Overigens zal het Raadhuisplein, mede gelet op alle daar vaak plaatsvindende activiteiten, een grote toename van het verkeer niet kunnen verwerken. Op grond van de bovenstaande overwegingen hebben vrij besloten geen wijziging in de rijrich ting aan te brengen. 5. Wie zijn op het onzalige idee go- Re komen de rijbaan van de al lang no stadweg geworden rondweg te ver- di breden? Een dergelijke verbreding Re leidt onherroepelijk tot verhoog- pl de rijsnelheden, maar behoeft nog mo niet tot vergroting van de ver- ti keerscapaciteit te leiden. de Leeuwarden wordt door verbreding ga voorzien van een wel erg zware Re halsband, hele wijken worden nog li meer van de stad afgesneden en ge- de isoleerd. Zou de doorstroming niet beter worden gediend met voorzieningen op de kruispunten (tunnels)? Komen er voorts in de rondweg nog tunnels om voetgangers en (brom) fietsers een krui sings vrije ver binding met de stad te geven? Rit zowel t.a.v. bestaande als nog aan te leggen woonwijken (Aldlan, Gam- minghaburen) blijkt uit de Struktuur- de gemeente Leeuwarden, zo zienswijze ta 1971 voor e kortgeleden tot stand is gekomen. kruispunten, alsmede de oversteek- u,atsen voor voetgangers zullen zoveel _elijk door verkeerslichteninstalla- es worden beveiligd. In onderzoek is vraag of het gewenst is onderdoor- ngen te maken. zo problematiek komt bij de behande- ng van het structuurplan verder aan orde. 6. a. Welke argumenten hebben meege speeld bij het maken van plan nen ter reconstructie van de rondweg tot een weg met ge scheiden rijbanen? b. Is het College zich ervan be wust dat daardoor tal van on gewenste problemen zouden ont staan zoals; verhoogde rijsnelheid, toenemende kans op ongevallen, grotere geluidshinder, meer stank, minder parkeerruimte Zie antwoord bij volgnr. 194/196 vraag 5.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1972 | | pagina 31