- 51 -
Wanneer en aan wie wordt terug-
gerapporteerd?
In haar jaarverslag 1-8-'JO -
1-8-171 spreekt de S.A.D. over
haar visie, die misschien in de
toekomst gewijzigd moet worden.
Is dit ook de visie van het ge
meentebestuur en weet het bijzon
der onderwijs van deze visie?
Hoeveel kinderen worden door de
S.A.D. opgeleid?
Wil het College van B. en W. ver
duidelijken wat congitudinale - of
als het een drukfout is en het zou
longitudinale moeten zijn - wat
longitudinale onderzoekingen zijn?
(blz. 34 ontwerpbegroting)
Wat is het nut van massa-onderzoek
van kinderen op de basisschool,
als het ontbreekt aan mogelijkhe
den om de gevonden problematiek te
bestrijden of te voorkomen?
Wat is "so wie so" het nut van welk
diagnostisch onderzoek als het ont
breekt aan de mogelijkheden de we
gen te begaan, die de gevonden
problematiek naar een oplossing
kunnen leiden?
Wat doet de Leeuwarder S.A.D. aan
één van de grootste taken, die er
op het gebied van de schoolbege
leiding liggen, a.an:
"changement of attitudes";
bij het onderwijs
bij de onderwijzer?
De terugrapportage na een onderzoek
vindt plaats aan de belanghebbenden.
Dit zijn de hoofden, de leerkrachten,
de ouders, de artsen enz. In het alge
meen vindt de terugrapportage plaats
aan diegenen die het onderzoek hebben
aangevraagd. Zonder toestemming van de
betrokkene worden aan derden geen infor
maties verstrekt. De algehele evaluatie
wordt gerapporteerd aan de Bestuurscom
missie. De terugrapportage vindt vrij
snel na het onderzoek plaats. Bij een
longitudinaal onderzoek thans in het al
gemeen binnen een twee maanden.
In het jaarverslag is het woord visie
alleen gebruik t met betrekking tot een
wijziging in de werkwijze en een verdere
evaluatie daarvan van de dienst. Eet
heeft betrekking op een andere doelstel
ling van de dienst.
Eet onderzoek van de Schooladviesdienst
strekt zich uit tot de kleuters van het
laatste schooljaar van de kleuterschool
en tot alle leerlingen van het lager on
derwijs. Uit dit onderzoek vloeit een
zekere begeleiding voort. In het alge
meen kan dan ook worden gesteld, dat de
begeleiding zich uitstrekt tot de kleu
ters van de hoogste klas van de kleuter
scholen en alle leerlingen van het lager
onderwij s
Longitudinale onderzoekingen zijn onder
zoekingen die de psychische ontwikke
lingen van het kind gedurende de kleu
ter- en basisschoolperiode volgen.
Indien dit het geval zou zijn zou een
massaonderzoek inderdaad weinig vrucht
baar zijn. Een dergelijke situatie doet
zich echter in Leeuwarden niet voor.
Zie ook het antwoord op vraag 10.
Ieder onderzoek is er op gericht tijdig
te signaleren en te voorkomen dat er
veel gedaan moet worden. Eet signaleren
betekent naast de hulpverlening door de
dienst soms een medische verwijzing, de
inschakeling van sociaal maatschappelijk
we
de
:k, en het verwijzen naar m.o.1
sociaal-psychiatrische dienst,
s en
De S.A.D. werkt hieraan mee vanuit de
concrete problematiek waarmede de school
kampt. Meer algemeen gezien ligt hier
een taak voor de pedagogische centra, de
pedagogische akademies en de onderwijs
organisatie s