- 55 -
14. Is de S.A.D. niet teveel een in
stituut, dat te weinig betrokken
is bij de problematiek in het veld
en dat teveel institutioneel haar
werkzaamheden verricht?
De werkzaamheden van de S.A.D. bestaan
voor 100?o uit helpen oplossen van de-
problematiek in het veld.
15. Is de volgende uitspraak juist:
"De school is er voor de kinderen"
of moeten we meer waarde toekennen
aan het omgekeerde beginsel:
"De kinderen zijn er voor de school".
Om met Erich Fromm te spreken
("De Gezonde Samenleving" aan te
bevelen voor alle bestuurlijke
dienaren, inclusief gemeenteraads
leden) "De Staat moet er zijn voor
de mensen", maar het lijkt er meer
op, dat "de mensen er zijn voor de
Staat"
Naar onze mening is de school er voor
de kinderen.
16. Als we dit principe van toepassing
brengen op de S.A.D. is het dan
niet zo, dat op het ogenblik de
school er meer is voor de S.A.D.
dan omgekeerd?
De Schooladviesdienst is er voor het
kind in de leersituatie
17. Is het niet zo, dat de S.A.D. tot
principiële taak gesteld moet
krijgen mee te helpen bij het be
strijden van de structurele pro
blemen in het basisonderwijs?
En op welke wijze voert de S.A.D.
deze taak uit?
V/ij zijn van mening, dat mede gelet op
de vele taken, die de Schooladviesdienst
thans verricht, deze dienst voorshands
niet dient te worden belast met het be
strijden van de structurele problemen
in het basisonderwijs.
18, Is het niet een groot gevaar van
het klassikale onderzoek van kin
deren op de basisschool, dat voor
een grote groep van de kinderen
(het derde deel) die als de "zwak
ste" groep uit de bus komt, dat de
uitkomst hen in hun "zwak-zijn"
bevestigt en dat er aan deze grote
groep kinderen een negatief toe
komstverwachtingspatroon wordt op
gedrongen, omdat er in feite van
een wezenlijke begeleiding geen
sprake kan zijn?
19- Bevordert de S.A.D. de mogelijkhe
den van gedifferentieerd onderwijs
op grond van de specifieke moge
lijkheden van de individuele kin
deren of bevordert de S.A.D. een
differentiatie op grond van de
specifieke moeilijkheden van kinde
ren of bevordert de S.A.D. leer
stof-differentiatie?
V/ij achten dit gevaar bij het klassikale
onderzoek en hot zo nodig daarop volgen
de individueel onderzoek niet aanwezig.
Het werk van de school en de Schoolad
viesdienst is er op gericht de mogelijk
heden van het kind optimaal te ont
plooien.
De Schooladviesdienst helpt er aan mee
de kinderen optimale ontwikkelingskan
sen te bieden. Zij heeft in deze een ad
viserende taak. De school is hier in
eerste instantie verantwoordelijk.
20, Wordt er op een basisschool in
Leeuwarden onder begeleiding van
de S.A.D. gewerkt volgens de idee-
en van Peter Petersen, of is men
daar in Leeuwarden nog niet aan toe?
Er is één school voor gewoon lager onder
wijs, waar gewerkt wordt volgens de idee
en van Peter Petersen. De begeleiding
vindt plaats door het betrokken Pedago
gisch Centrum. Tussen deze school en de