- 55 - 14. Is de S.A.D. niet teveel een in stituut, dat te weinig betrokken is bij de problematiek in het veld en dat teveel institutioneel haar werkzaamheden verricht? De werkzaamheden van de S.A.D. bestaan voor 100?o uit helpen oplossen van de- problematiek in het veld. 15. Is de volgende uitspraak juist: "De school is er voor de kinderen" of moeten we meer waarde toekennen aan het omgekeerde beginsel: "De kinderen zijn er voor de school". Om met Erich Fromm te spreken ("De Gezonde Samenleving" aan te bevelen voor alle bestuurlijke dienaren, inclusief gemeenteraads leden) "De Staat moet er zijn voor de mensen", maar het lijkt er meer op, dat "de mensen er zijn voor de Staat" Naar onze mening is de school er voor de kinderen. 16. Als we dit principe van toepassing brengen op de S.A.D. is het dan niet zo, dat op het ogenblik de school er meer is voor de S.A.D. dan omgekeerd? De Schooladviesdienst is er voor het kind in de leersituatie 17. Is het niet zo, dat de S.A.D. tot principiële taak gesteld moet krijgen mee te helpen bij het be strijden van de structurele pro blemen in het basisonderwijs? En op welke wijze voert de S.A.D. deze taak uit? V/ij zijn van mening, dat mede gelet op de vele taken, die de Schooladviesdienst thans verricht, deze dienst voorshands niet dient te worden belast met het be strijden van de structurele problemen in het basisonderwijs. 18, Is het niet een groot gevaar van het klassikale onderzoek van kin deren op de basisschool, dat voor een grote groep van de kinderen (het derde deel) die als de "zwak ste" groep uit de bus komt, dat de uitkomst hen in hun "zwak-zijn" bevestigt en dat er aan deze grote groep kinderen een negatief toe komstverwachtingspatroon wordt op gedrongen, omdat er in feite van een wezenlijke begeleiding geen sprake kan zijn? 19- Bevordert de S.A.D. de mogelijkhe den van gedifferentieerd onderwijs op grond van de specifieke moge lijkheden van de individuele kin deren of bevordert de S.A.D. een differentiatie op grond van de specifieke moeilijkheden van kinde ren of bevordert de S.A.D. leer stof-differentiatie? V/ij achten dit gevaar bij het klassikale onderzoek en hot zo nodig daarop volgen de individueel onderzoek niet aanwezig. Het werk van de school en de Schoolad viesdienst is er op gericht de mogelijk heden van het kind optimaal te ont plooien. De Schooladviesdienst helpt er aan mee de kinderen optimale ontwikkelingskan sen te bieden. Zij heeft in deze een ad viserende taak. De school is hier in eerste instantie verantwoordelijk. 20, Wordt er op een basisschool in Leeuwarden onder begeleiding van de S.A.D. gewerkt volgens de idee- en van Peter Petersen, of is men daar in Leeuwarden nog niet aan toe? Er is één school voor gewoon lager onder wijs, waar gewerkt wordt volgens de idee en van Peter Petersen. De begeleiding vindt plaats door het betrokken Pedago gisch Centrum. Tussen deze school en de

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1972 | | pagina 57