Provinciale structuurschets voor de bestuurlijke indeling in Friesland alsmede het
aangaan van een gemeenschappelijke regeling met betrekking tot een te vormen
gewest.
Provinciale structuurschets voor de bestuurlijke indeling in Friesland.
Bijlage no. 215. Leeuwarden, 29 juni 1972.
Aan de Gemeenteraad.
schrijven van 14 september 1970 heeft de toenmalige minister van Binnenlandse
Zaken een brief gericht aan de besturen van alle gemeenten in Nederland met het
versoek medewerking te verlenen aan het tot stand brengen van een structuurschets
voor de bestuurlijke indeling. De colleges van Gedeputeerde Staten hebben de op
dracht gekregen een dergelijke schets samen te stellen en hieromtrent overleg te
plogen met de gemeentebesturen.
In overleg met de provinciale besturen van Groningen, Friesland, Drenthe en
Overijssel is door het ministerie een methodiek samengesteld, met behulp waarvan
de structuurschets voor de bestuurlijke indeling kan worden voorbereid. Deze metho
diek is neergelegd in een brief gedateerd 25 maart 1971. Ia een aanvullende brief
van 10 december 1971 worden achtergrond en bedoeling van de structuurschets nader
toegelicht. Met name deze brief is voor van belang voor een juiste oordeelsvor
ming omtrent het instellen van gevesten.
Aan de hand van de door het ministerie van Binnenlandse Zaken verstrekte richt
lijnen is een concept-structuurschots voor een bestuurlijke indeling van Friesland
op basis van gewesten door Gedeputeerde Staten opgesteld. De tekeningen en stukken
die hierop betrekking hebben, alsmede de hier boven vermelde brieven van de minis
ter van Binnenlandse Zaken zijn als bijlagen bij deze raadsbrief gevoegd. In de be
geleidende brief van het provinciaal bestuur van 15 april 1972 worden aan alle
gemeenten enkele vragen gesteld waarop voor 1 september een antwoord wordt ver
wacht. Gelet op de inmiddels opgedane ervaringen en de resultaten van de studie
"Stad en Regio", stellen wij U voor op de vragen als volgt te antwoorden.
1. Is er in Uw omgeving behoefte aan een gewest?
Wij hebben geconstateerd, het rapport "Stad en Regio" is daarvan een neerslag,
dat er tussen Leeuwarden en de omringende gemeenten een grote mate van ver
wevenheid is die ingrijpende effecten heeft op de beslissingen van de verschil
lende gemeenten. Veel problemen kunnen niet meer los van elkaar tot een op
lossing worden gebracht. De invloed van een beslissing in de ene gemeente
heeft nl. veelal invloed op beslissingen in andere gemeenten..
Voor allerlei afzonderlijke maatregelen, die door meer dan één gemeente ge
troffen moesten worden, werd in het verleden een oplossing gevonden in de Wet
gemeenschappelijke regelingen. De voortgaande verwevenheid tussen de bevolking
van verschillende gemeenten en de daaruit voortkomende bestuurlijke consequen
ties zijn echter niet meer op te vangen in allerlei s,fzonderlijke regelingen.
Bovendien veroorzaakt het conglomeraat van verschillende regelingen een on
doorzichtigheid in het bestuursgebeuren, terwijl aan de openbaarheid van het
bestuur afbreuk wordt gedaan. In het kader van gewestvorming kan aan deze
bezwaren tegemoet worden gekomen.
De vorming van een gewest, waarin een vaste groep gemeenten is samengebracht
biedt de mogelijkheid om bovengemeentelijlce taken, of taken die door één gemeen
te niet of nauwelijks kunnen worden uitgevoerd, om welke reden dan ook, over
to dragen aan een gemeenschappelijk orgaan van lokaal bestuur.