Provinciale structuurschets voor de bestuurlijke indeling in Friesland alsmede het aangaan van een gemeenschappelijke regeling met betrekking tot een te vormen gewest. Provinciale structuurschets voor de bestuurlijke indeling in Friesland. Bijlage no. 215. Leeuwarden, 29 juni 1972. Aan de Gemeenteraad. schrijven van 14 september 1970 heeft de toenmalige minister van Binnenlandse Zaken een brief gericht aan de besturen van alle gemeenten in Nederland met het versoek medewerking te verlenen aan het tot stand brengen van een structuurschets voor de bestuurlijke indeling. De colleges van Gedeputeerde Staten hebben de op dracht gekregen een dergelijke schets samen te stellen en hieromtrent overleg te plogen met de gemeentebesturen. In overleg met de provinciale besturen van Groningen, Friesland, Drenthe en Overijssel is door het ministerie een methodiek samengesteld, met behulp waarvan de structuurschets voor de bestuurlijke indeling kan worden voorbereid. Deze metho diek is neergelegd in een brief gedateerd 25 maart 1971. Ia een aanvullende brief van 10 december 1971 worden achtergrond en bedoeling van de structuurschets nader toegelicht. Met name deze brief is voor van belang voor een juiste oordeelsvor ming omtrent het instellen van gevesten. Aan de hand van de door het ministerie van Binnenlandse Zaken verstrekte richt lijnen is een concept-structuurschots voor een bestuurlijke indeling van Friesland op basis van gewesten door Gedeputeerde Staten opgesteld. De tekeningen en stukken die hierop betrekking hebben, alsmede de hier boven vermelde brieven van de minis ter van Binnenlandse Zaken zijn als bijlagen bij deze raadsbrief gevoegd. In de be geleidende brief van het provinciaal bestuur van 15 april 1972 worden aan alle gemeenten enkele vragen gesteld waarop voor 1 september een antwoord wordt ver wacht. Gelet op de inmiddels opgedane ervaringen en de resultaten van de studie "Stad en Regio", stellen wij U voor op de vragen als volgt te antwoorden. 1. Is er in Uw omgeving behoefte aan een gewest? Wij hebben geconstateerd, het rapport "Stad en Regio" is daarvan een neerslag, dat er tussen Leeuwarden en de omringende gemeenten een grote mate van ver wevenheid is die ingrijpende effecten heeft op de beslissingen van de verschil lende gemeenten. Veel problemen kunnen niet meer los van elkaar tot een op lossing worden gebracht. De invloed van een beslissing in de ene gemeente heeft nl. veelal invloed op beslissingen in andere gemeenten.. Voor allerlei afzonderlijke maatregelen, die door meer dan één gemeente ge troffen moesten worden, werd in het verleden een oplossing gevonden in de Wet gemeenschappelijke regelingen. De voortgaande verwevenheid tussen de bevolking van verschillende gemeenten en de daaruit voortkomende bestuurlijke consequen ties zijn echter niet meer op te vangen in allerlei s,fzonderlijke regelingen. Bovendien veroorzaakt het conglomeraat van verschillende regelingen een on doorzichtigheid in het bestuursgebeuren, terwijl aan de openbaarheid van het bestuur afbreuk wordt gedaan. In het kader van gewestvorming kan aan deze bezwaren tegemoet worden gekomen. De vorming van een gewest, waarin een vaste groep gemeenten is samengebracht biedt de mogelijkheid om bovengemeentelijlce taken, of taken die door één gemeen te niet of nauwelijks kunnen worden uitgevoerd, om welke reden dan ook, over to dragen aan een gemeenschappelijk orgaan van lokaal bestuur.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1972 | | pagina 139