i
I
Wy stellen U voor een principe-uitspraak te doen over het aangaan van deze ge
neenschappelijke regeling en daarbij de tekst van de regeling in Uw beschouwing-
te betrekken. Zodra elk van de in de regeling genoemde gemeenten zich neeit u
gesproken en eventueel voorgestelde wijzigingen zullen zijn verwerkt, zal t een
definitieve tekst ter vaststelling worden aangeboden.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
J.S. Brandsma Burgemeester.
Rounor
Secretaris.
Gemeenschappelijke regeling Brandweer hulpverleningsdienst Friesland..
Bijlage nr. 216.
Leeuwarden, 29 juni 1972.
Aan de Gemeenteraad.
Hiernevens bieden wij U aan de brief van het bestuur van de Friese Pro
vinciale Brandweerbond dd. 5 april 1972 inzake een gemeenschappelijke rege
ling B.H.D. Friesland met bijlagen, gericht aan de leden-gemeenten van die
bond. Uw Raad wordt verzocht een principe-uitspraak over de ontwerp-gemeen-
schappelijke regeling B.H.D. Friesland te geven vóór 1 juli' 1972. Inmiddels
is deze datum verschoven naar 1 september 1972.
Wij hebben gemeend er goed aan te doen het onderhavige onderwerp aan de
orde te stellen tegelijk met de structuurschets voor de bestuurlijke indeling
van Friesland en het rapport "Samen op weg". Deze onderwerpen vertonen een
zekere samenhang.
Haar onze mening zal te zijner tijd de organisatie van de hulpverlening
moeten worden ingebouwd in een eventuele organisatie van gewesten.
Het is evenwel niet gewenst met het treffen van een gemeenschappelijke rege
ling op het terrein van de hulpverlening te wachten tot een eventuele gewest
regeling tot stand is gekomen. Gelet op het rapport van de Werkgroep Technische
Hulpverlening Brandweer in de provincie (dit rapport is voor U. ter inzage ge
legd) en gezien de problemen op het gebied van de brandbestrijding die om een
oplossing vragen, zal reeds op korte termijn tot een samenwerkingsverband
moeten worden gekomen.
De onderhavige ontwerp-gemeenschappelijke regeling kent een drietal re
gio's die bepaalde nader omschreven eigen bevoegdheden hebben. De grenzen
van deze regio's komen ongeveer overeen overeen met de grenzen van de gewes
ten welke in de concept-structuurschets voor de bestuurlijke indeling van
Friesland zijn aangegeven. In de thans voorgelegde gemeenschappelijke rege
ling is tevens voorzien in een overkoepelende organisatie welke het werkge
bied van alle regio's omvat. Indien te zijner tijd de gex^esten een definitie
ve vorm hebben gekregen en indien de hulpverlening in de gewestelijke organi
satie zal moeten worden ingebouwd, zal voor deze overkoepeling een andere
vorm gevonden moeten worden.
Wij kunnen ons met de gemeenschappelijke regeling B.H.D. Friesland als
tijdelijke regeling wel verenigen.
Ten aanzien van de ontwerp-gemeenschappelijke regeling B.H.D. Friesland zelf
merken wij het volgende op.
Artikel 14 moet ons inziens worden gewijzigd als volgt;
2-id. 1 Overeenkomstig de door of vanwege het respectievelijke regionale be
stuur te geven voorschriften berust de coördinatie van de brand
weer hulpverlening in de regio Friesland-Hoord bij de commandant brand
weer van de gemeente Leeuwarden, in de regio Friesland Zuid-Oost bij
de commandant brandweer van de gemeente Heerenveen, in de regio Fries
land Zuid-West bij de commandant brandweer van de gemeente Sneek.
2id 2; Overeenkomstig de door of vanwege het algemeen bestuur te geven voor
schriften berust de coördinatie van de brandweer hulpverlening tussen
de regio's onderling bij de commandant brandweer van de gemeente Leeu
warden
Voorts is het ons inziens gewenst, dat de plaats van vestiging van de
regionale besturen (het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur, de voorzit
ter), wordt vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling.
Tenslotte is het wenselijk, dat de benaming van het hoofdstuk "Samenstel
ling besturen" wordt vervangen door "Bestuur" en dat dit hoofdstuk aanvangt
met een artikel, dat als volgt luidt;