T
2 -
Op grond van ministeriële richtlijnen is aan de acte van oprichting toege
voegd een overeenkomst tot inbreng. Aangezien in dit geval de formele oprichting
in een eerder sta.dium zal plaatsvinden dan de materiële inbreng moest worden vol
staan met een obligatoire overeenkomst tot inbreng. Hierin is vastgelegd de wijze I
van inbreng, de datum van inbreng en de waarderingsgrondslagen, waarmee de hoogte
van de inbreng zal worden bepaald. De waarderingsgrondslagen zijn overeenkomstig
de uitgangspunten, aangegeven in het rapport "Aardgasvoorziening Noord-West Fries
land", U toegezonden bij brief van 29 maart 1971» De hoogte van de inbreng van
ieder der deelnemende gemeenten is in dit stadium nog niet aan te geven. Hiertoe
moet eerst inzicht bestaan in de jaarrekeningen van de betreffende in te brengen
gasbedrijven. Eet Centraal bureau voor de Verificatie en Financiële Adviezen van
de Vereniging van Nederlandse Gemeenten is ingeschakeld als objectief deskundige
bij het vaststellen van de inbrengwaarden. Te zijner tijd zal een definitieve acte
van inbreng noodzakelijk zijn.
Eveneens op grond van ministeriële richtlijnen moet aan de acte van oprichtirl
worden toegevoegd een verklaring, inhoudende de aanwijzing voor de eerste maal var.|
degenen, die als directeur, respectievelijk als commissarissen van de vennootschal
zullen optreden. In de concept-acte is als directeur van N.V. Frigas vermeld de
heer Ir. C.B. van Ardenne, thans directeur van de Gemeentelijke Energiebedrijven
Leeuwarden.
Bij de samenstelling van de Raad van Commissarissen is er aanvankelijk van
uitgegaan, dat de Raad uit zeven personen zou bestaan. De gemeenten, die thans in
de N.V. Barradeel samenwerken, zouden bij de oprichting van de N.V. Frigas door
één commissaris zijn vertegenwoordigd. Deze gemeenten hebben evenwel meegedeeld er
prijs op te stellen, dat zij door twee commissarissen worden vertegenwoordigd. Wij
hebben hiertegen geen bezwaar, maar achten het met het oog op een redelijke ver
houding tot de in te brengen waarden dan wel gewenst, dat onze gemeente voor de
eerste maal door drie in plaats van door twee commissarissen wordt vertegenwoordig!I
Wij stellen U voor, dat de derde commissaris een raadslid niet-wethouder zal zijn,
Voorts zijn wij van mening, dat statutair dient te worden vastgelegd, dat de
president-commissaris op voordracht van Uw raad wordt benoemd.
De Studiecommissie Gasvoorziening N.W. Friesland kan zich met de voorgestelde
samenstelling van de Raad van Commissarissen en de wijze van benoeming verenigen.
In totaal zal de Raad van Commissarissen dan de volgende samenstelling hebben
- 3 leden, waaronder de president-commissaris, als vertegenwoordigers van de ge-
geneente Leeuwarden;
- 2 leden, als vertegenwoordigers van de gezamenlijke gemeenten Barradeel, Het
Bildt, Menaldumadeel en Leeuwarderadeel
- 1 lid, als vertegenwoordiger van de gemeente Franeker;
- 1 lid, als vertegenwoordiger van de gemeente Harlingen;
- 2 leden, als vertegenwoordigers van de vakbonden (zie artikel 23? tweede lid,
sub c, van de ontwerp-statuten).
In artikel 28 van de ontwerp-statuten is bepaald, dat er een adviescommissie
wordt ingesteld, die tot taak zal hebben advies uit te brengen aan de Raad van Com
missarissen omtrent bij nader besluit vast te stellen onderwerpen. Het ligt in de
bedoeling, dat deze adviescommissie zal worden samengesteld uit raadsleden van de
verschillende deelnemende gemeenten en uit een aantal vertegenwoordigers van de
burgerij
De ontwerp-acte van oprichting is ter voortoetsing opgezonden aan het Minis
terie van Justitie, dat een zogenaamde "Verklaring van Geen Bezwaar" dient af te
geven. Op deze wijze is voorkomen, dat een reeds door verschillende gemeenteraden
aanvaardde acte op aanbeveling van het ministerie moet worden gewijzigd. Het nu
aan U voorgelegde ontwerp heeft in principe de goedkeuring van genoemd ministerie
zodat de officiële goedkeuring te zijner tijd slechts weinig tijd in beslag be
hoeft te nemen. Overigens zij, ter voorkoming van misverstand, opgemerkt, dat een
en ander geenszins inhoudt, dat de acte van oprichting geen wijzigingen meer zou
kunnen ondergaan indien dat wenselijk blijkt.
Een aantal essentiële, noodzakelijk vast te leggen bepalingen, die op grond
van ministeriële richtlijnen niet in de statuten mochten worden opgenomen zijn
vastgelegd in een zogenaamde buitenstatutaire overeenkomst te sluiten tussen de
verschillende gemeenten-aandeelhouders. Het betreft hier de regeling van de aan
passing van de omvang van het aandelenbezit, de regeling met betrekking tot de
winstgarantie en de concessieverlening.
- 3 -
Evenals dit het geval is met de bepaling van de hoogte van de inbreng
van de verschillende gemeenten in de vennootschap, is het Centraal Bureau
voor Verificatie en Financiële Adviezen van de Vereniging van Nederlandse
Gemeenten ingeschakeld bij het vaststellen van de hoogte der winstgaranties.
De exacte hoogte van de winstgaranties is niet aan te geven, voordat de jaar
rekening van de Energiebedrijven over het jaar 1972 gereed is; de winstgaran
tie is nlgebaseerd op de gemiddelde gecorrigeerde jaarwinst van de jaren
1970 t/m 1972.
In de buitenstatutaire overeenkomst is opgenomen een concessieverlening
van de verschillende gemeenten aan de N.V. Frigas. Deze concessieverlening
is gekoppeld aan een overeenkomst inzake leidingrechten, die iedere gemeente
zal moeten sluiten met de N.V. Frigas. Nu de gasdistributie niet langer bin
nen het organisatorisch verband van de gemeenten plaatsvindt, is een derge
lijke concessieverlening noodzakelijk. Het is van belang, dat de voorwaarden,
waaronder de N.V. Frigas de concessie verkrijgt voor iedere gemeente gelijk
luidend zijn. Dit is de reden van de koppeling van de overeenkomst inzake
leidingrechten aan de tussen de gemeenten-aandeelhouders te sluiten buiten
statutaire overeenkomst.
Expliciet is in de buitenstatutaire overeenkomst opgenomen, dat nieuw toe
tredende aandeelhouders dit slechts kunnen doen onder dezelfde voorwaarden,
als die ten tijde van de oprichting zijn vastgelegd.
Teneinde eventuele geschillen omtrent de uitleg van de bepalingen van
de buitenstatutaire overeenkomst op soepele wijze op te lossen, is een arbi
trageregeling opgenomen.
De N.V. Frigas zal, naast de gasdistributie, alle werkzaamheden voor
het Gemeentelijk Electriciteitsbedrijf van Leeuwarden gaan verrichten.
Het is de bedoeling deze uitvoering der werkzaamheden door de N.V. Frigas
te laten plaatsvinden met ingang van 1 januari 1973»
Dit kan plaatsvinden onder de bepalingen opgenomen in de concept-beheers
overeenkomst tussen de N.V. Frigas en de gemeente Leeuwarden. Er is van
uitgegaan, dat het Gemeentelijk Electriciteitsbedrijf blijft aangewezen als
tak van dienst overeenkomstig artikel 252 van de gemeentewet. Het Gemeente
lijk Electriciteitsbedrijf zal geen personeel meer in dienst hebben. De Alge
mene Beheersverordening op de takken van dienst dient tengevolge van de uit
besteding van de uitvoering der werkzaamheden te worden aangepast. Ondermeer
zal een bepaling moeten worden opgenomen, dat de directeur van de N.V. Fri
gas zal optreden als directeur van het Gemeentelijk Electriciteitsbedrijf
Redactionele aanpassingen dienen ook te worden aangebracht in een aan
tal andere, nu niet bij name te noemen bepalingen, voorwaarden, regelingen,
besluiten, etc.
De agenda van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van de N.V.
Frigas, zal te zijner tijd, vergezeld van de betreffende stukken, worden
toegezonden aan de verschillende gemeenteraden. Overeenkomstig artikel 36
van de ontwerp-statuten dient de Raad van iedere gemeente-aandeelhouder een
vertegenwoordigend aandeelhouder aan te wijzen.
De taak van de Commissie Energiebedrijven kan na 1 januari 1973 niet
meer de problematiek van het Gasbedrijf omvatten. Voor het Gemeentelijk
Electriciteitsbedrijf zal de commissie haar taak op normale wijze kunnen
blijven vervullen; het besluit tot instelling van de commissie dient te
worden aangepast.
Ten aanzien van de overgang van het personeel van de verschillende
deelnemende gemeenten, w.o. ook Leeuwarden, moet het volgende worden opge
merkt
Het personeel van de N.V. Frigas zal gebruik kunnen maken van de I.Z.A.-rege
ling.
De ontwerp-statuten zijn aangepast aan de richtlijnen en overige voorwaarden
voor opname van het personeel van de N.V. Frigas in het Algemeen Burgerlijk
Pensioenfonds. Artikel 31? tweede lid, sub c, van de ontwerp-statuten vermeldt