Zoals IJ uit het vorenstaande moge zijn gebleken, zullen tengevolge van deze
uitbreiding van het aantal parkeermetersverschillende gedeelten van de
blauwe zone komen te vervallen, te weten aan het Hofplein (waar het midden
gedeelte voorlopig nog blauwe zone blijft), het Raadhuisplein, op de
Baljeestraat en rond het Wilhelminaplein.
Behalve deze parkeermeters stellen wij U voor over te gaan tot plaatsing
van twee parkeerautomaten op het Oldehoofsterkerkhofwaarmede de 114 aldaar
aanwezige, momenteel nog vrije parkeerplaatsen, die overwegend worden ge
bruikt voor langparkeren, kunnen worden bestreken.
Ofschoon blijkens een arrest van de Hoge Raad van 30 november 1971
voor parkeerautomaten, anders dan voor parkeermeters, geen tijdslimiet
in acht behoeft te worden'genomenachten wij het gewenst deze limiet te
beperken tot de thans voor parkeermeters geldende duur, te weten vier uur,
waardoor de status van terrein voor langparkeren tot op zekere hoogte
gehandhaafd blijft. Een vergoeding van ƒ1,lijkt ons hiervoor verantwoord.
Daarnaast ware nog een tarief van 0,50 voor een maximum-parkeerduur van
twee uur aan te houden.
Momenteel valt het Wilhelminaplein nog onder de blauwe zone, waar
dus, met gebruik van de parkeerschijfanderhalf tot twee uur gratis kan
worden geparkeerd. Het komt ons evenwel gewenst voor ook dit 237 plaatsen
tellende parkeerterrein te voorzien van parkeerautomaten en wel vier stuks,
te weten twee op het noordelijk- en twee op het zuidelijk trottoir.
Een eenheidstarief voor dit plein van 0,50 voor een parkeerduur van twee
uur, overeenkomende derhalve met de bestaande parkeerduur op dit plein,
alsmede met de kortste parkeerperiode voor het Oldehoofsterkerkhoflijkt
ons hier op zijn plaats. Bovendien zal aldus een betere bezetting van deze
laatste, iets meer excentrisch gelegen, parkeerplaats worden bevorderd en
een "vlucht" naar het nu nog gratis toegankelijke' Wilhelminaplein worden
voorkomen.
Wellicht ten overvloede merken wij nog op, dat, indien in de toekomst
mocht worden besloten tot andere voorzieningen op (een gedeelte van)
bovengenoemde pleinen, hetzij in de vorm van een parkeergarage hetzij
anderszins, de automaten gemakkelijk verwijderd kunnen worden en, naar
valt aan te nemen, in het kader van zeker nog te verwachten verdere uit
breiding van het betaald parkeren elders dienst zullen kunnen doen.
De ingebruikstelling van parkeerautomaten* noopt tot wijziging van de
in de aanhef van dit voorstel genoemde Parkeermeterverordening.
De parkeergeldverordening dient, behalve op grond van de wijziging in de
tarieven, ook in verband daarmede te worden gewijzigd. Om administratief-
technische redenen verdient het de voorkeur de beide bestaande verordeningen
in te trekken en geheel nieuwe verordeningen vast te stellen. Wij mogen U
ter zake verwijzen naar de bijgevoegde ontwerp-verordeningen, waarvan de
inhoud naar het ons voorkomt geen nadere toelichting behoeft.
De kosten van het aanschaffen en installeren van 132 parkeermeters
worden geraamd op 67.500,voor 6 automaten, waarmee in totaal 351
parkeervakken kunnen worden bediend, zal, met inbegrip van de bijkomende
kosten, een bedrag van circa 95-000,moeten worden besteed. De totaal-
kosten komen hiermede op 162.500,Bij een afschrijvingstermijn van
5 jaar en een rente van 74^ bedragen de kapitaalslasten op jaarbasis
44.270,
De overige lasten worden geraamd op:
onderhoud 132 parkeermeters k f 75?9-900,
6 automaten S. 250,1 .500,
11.400,—
kosten ledigen meters en automaten 138 x 85?11-730?
totaal
67-400,—
Wij verwachten, dat de opbrengst van de parkeergelden tengevolge
van de in te voeren tariefsverhoging en de uitbreiding van het aantal parkeer
plaatsen, waarvoor moet worden betaald, zodanig zal stijgen, dat deze kosten
worden gedekt en de in de begroting reeds geraamde netto-meeropbrengst wordt
gerealiseerd
Gezien het vorenstaande stellen wij U voor te besluiten overeenkomstig
de hierna afgedrukte ontwerpen.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden.
J.S. Brandsma Burgemeester.
de Jong Secretaris.