no. 13446. DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN 3 Gelezen het voorstal van burgemeester en wethouders van 19 oktober 1972 (bijlage no. 324)I BESLUIT het gedeelte van de Lekkumerweg, gelegen tussen het zuidelijke einde van cleDroppingsstraat en het oostelijke einde van de Gebr. Wierda- straat, met ingang van een nader door burgemeester en wethouders van Leeuwarden te bepalen datum aan het openbaar verkeer te onttrekken. Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van Voorzitter, Secretaris. Doortrekken Borniastraat en verbeteren Tijdje dijk c.a. jjlage no. 325» Leeuwarden, 19 oktober 1972. Aan de Gemeenteraad. Bij de stukken hebben wij voor U ter inzage gelegd het plan tot: het doortrek en van de Borniastraat naar de Tijnjedijk, het verbeteren van het gedeelte van de jnjedijk, gelegen ten westen van de Drachtsterweg, en het aanleggen van een verbin Ingsweg tussen de Huizumerlaan en de Borniastraat, een en ander overeenkomstig iet in voorbereiding zijnde bestemmingsplan "Euizum-Dorp" Be doortrekking van de Borniastraat en de verbetering van de Tijnjedijk hebben iot doel een afdoende oplossing te bereiken voor de moeilijkheden, welke thans voor et doorgaande verkeer bestaan in Huizum-Dorp, en voor het totstand brengen van en goede verbinding tussen het oostelijke deel van de stadsringweg en Triotel. De Sraat tussen de Borniastraat en de Huizumerlaan vormt een onderdeel van de toe- onstige verbinding tussen 't Aldlan en de binnenstad. Deze verbinding zal bestaan lt de Heermoes, de nog aan te leggen weg tussen de Aldlansdyk en de Borniastraat ings de westzijde van de Wirdumervaartde thans voorgestelde verbinding tussen Borniastraat en de Iluizumerlaa,n en de nog aan te leggen weg tussen de Huizumer- aan en achter de Hoven langs de westzijde van het terrein van de ITVSteensma. In verband met het feit, dat verwacht mag worden, dat de doorgetrokken Bor- .astraat in de toekomst een drukbereden weg zal worden, is de kruising van deze raat met de straat tussen Aldlansdyk en Achter de Hoven zodanig ontworpen, dat z,t. het verkeer met verkeerslichten kan worden geregeld. Ter plaatse zijn ook Bijliggende rijwielpaden ontworpen. ..Is gevolg van de aanleg van deze belangrijke kruising zal de Wirdumervaart lor een klein gedeelte moeten worden verlegd. Ook het terrein, dat tot de bij het mispunt staande kleuterschool behoort, zal een verandering moeten ondergaan, lor ruimteverlies aan de westzijde zal ten noorden van het schoolgebouw compensa te moeten worden gevonden in de vorm van het aanleggen van een nieuw speelter- eintje en een zandbak. Een en ander is in dit plan begrepen. De rijweg van de Borniastraat krijgt een breedte van 9«00 m (het reeds bestaan- gedeelte heeft ook deze breedte) en ook de Tijnjedijk zal op deze breedte worden pgolegd. Ter weerszijden van de rijweg zijn trottoirs ter breedte van 3.00 m ont ren. Alleen op de kruising zijn vrijliggende rijwielpaden geprojecteerd. De rijweg in de verbindingsweg tussen Huizumerlaan en Borniastraat kz'ijgt een breedte van >.00 m, met daarnaast trottoirs ter breedte van 3-00 m. De verharding van de wegen zal bestaan uit de gebruikelijke asfaltconstructie een 15 cm dikke laag hoogovenslakken op een zandbed ter dikte van 70 cm. In le aan te leggen en te verbeteren weggedeelten zal een nieuw, passend riool wordet sjlegd. door de uitvoering van deze werken zal de gemeente nog enkele percelen en frceelsgedeelten moeten aankopen. Wij zullen U hieromtrent zo spoedig mogelijk de jdige voorstellen doen. De kosten van uitvoering van deze werken worden, met inbegrip van de kosten ti de openbare nutsbedrijven, geraamd op in totaal 1 .980.900,Wij zullen Echten in deze kosten een zo hoog mogelijke bijdrage van het rijk te verkrijgen. In het genoemde bedrag is 250.000,begrepen voor kosten van de Energie- pjven. Dit bedrag kan ten laste van de stelposten voor uitbreidingen op de be- icsbegroting worden gebracht. Voor wat betreft het resterende bedrag ad >0.900,wordt thans volstaan met de raming van de investering. Zodra tend is of - en zo ja tot welk bedrag - het Rijk een bijdrage verleent, moeten de puaalslasten van de ten laste van de gemeente blijvende investering x^orden ge-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1972 | | pagina 108