no. 13446.
DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN 3
Gelezen het voorstal van burgemeester en wethouders van 19 oktober
1972 (bijlage no. 324)I
BESLUIT
het gedeelte van de Lekkumerweg, gelegen tussen het zuidelijke einde
van cleDroppingsstraat en het oostelijke einde van de Gebr. Wierda-
straat, met ingang van een nader door burgemeester en wethouders van
Leeuwarden te bepalen datum aan het openbaar verkeer te onttrekken.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter,
Secretaris.
Doortrekken Borniastraat en verbeteren Tijdje dijk c.a.
jjlage no. 325» Leeuwarden, 19 oktober 1972.
Aan de Gemeenteraad.
Bij de stukken hebben wij voor U ter inzage gelegd het plan tot: het doortrek
en van de Borniastraat naar de Tijnjedijk, het verbeteren van het gedeelte van de
jnjedijk, gelegen ten westen van de Drachtsterweg, en het aanleggen van een verbin
Ingsweg tussen de Huizumerlaan en de Borniastraat, een en ander overeenkomstig
iet in voorbereiding zijnde bestemmingsplan "Euizum-Dorp"
Be doortrekking van de Borniastraat en de verbetering van de Tijnjedijk hebben
iot doel een afdoende oplossing te bereiken voor de moeilijkheden, welke thans voor
et doorgaande verkeer bestaan in Huizum-Dorp, en voor het totstand brengen van
en goede verbinding tussen het oostelijke deel van de stadsringweg en Triotel. De
Sraat tussen de Borniastraat en de Huizumerlaan vormt een onderdeel van de toe-
onstige verbinding tussen 't Aldlan en de binnenstad. Deze verbinding zal bestaan
lt de Heermoes, de nog aan te leggen weg tussen de Aldlansdyk en de Borniastraat
ings de westzijde van de Wirdumervaartde thans voorgestelde verbinding tussen
Borniastraat en de Iluizumerlaa,n en de nog aan te leggen weg tussen de Huizumer-
aan en achter de Hoven langs de westzijde van het terrein van de ITVSteensma.
In verband met het feit, dat verwacht mag worden, dat de doorgetrokken Bor-
.astraat in de toekomst een drukbereden weg zal worden, is de kruising van deze
raat met de straat tussen Aldlansdyk en Achter de Hoven zodanig ontworpen, dat
z,t. het verkeer met verkeerslichten kan worden geregeld. Ter plaatse zijn ook
Bijliggende rijwielpaden ontworpen.
..Is gevolg van de aanleg van deze belangrijke kruising zal de Wirdumervaart
lor een klein gedeelte moeten worden verlegd. Ook het terrein, dat tot de bij het
mispunt staande kleuterschool behoort, zal een verandering moeten ondergaan,
lor ruimteverlies aan de westzijde zal ten noorden van het schoolgebouw compensa
te moeten worden gevonden in de vorm van het aanleggen van een nieuw speelter-
eintje en een zandbak. Een en ander is in dit plan begrepen.
De rijweg van de Borniastraat krijgt een breedte van 9«00 m (het reeds bestaan-
gedeelte heeft ook deze breedte) en ook de Tijnjedijk zal op deze breedte worden
pgolegd. Ter weerszijden van de rijweg zijn trottoirs ter breedte van 3.00 m ont
ren. Alleen op de kruising zijn vrijliggende rijwielpaden geprojecteerd. De rijweg
in de verbindingsweg tussen Huizumerlaan en Borniastraat kz'ijgt een breedte van
>.00 m, met daarnaast trottoirs ter breedte van 3-00 m.
De verharding van de wegen zal bestaan uit de gebruikelijke asfaltconstructie
een 15 cm dikke laag hoogovenslakken op een zandbed ter dikte van 70 cm. In
le aan te leggen en te verbeteren weggedeelten zal een nieuw, passend riool wordet
sjlegd.
door de uitvoering van deze werken zal de gemeente nog enkele percelen en
frceelsgedeelten moeten aankopen. Wij zullen U hieromtrent zo spoedig mogelijk de
jdige voorstellen doen.
De kosten van uitvoering van deze werken worden, met inbegrip van de kosten
ti de openbare nutsbedrijven, geraamd op in totaal 1 .980.900,Wij zullen
Echten in deze kosten een zo hoog mogelijke bijdrage van het rijk te verkrijgen.
In het genoemde bedrag is 250.000,begrepen voor kosten van de Energie-
pjven. Dit bedrag kan ten laste van de stelposten voor uitbreidingen op de be-
icsbegroting worden gebracht. Voor wat betreft het resterende bedrag ad
>0.900,wordt thans volstaan met de raming van de investering. Zodra
tend is of - en zo ja tot welk bedrag - het Rijk een bijdrage verleent, moeten de
puaalslasten van de ten laste van de gemeente blijvende investering x^orden ge-