AFDELING II.
GROIÉDBEDRIJF.
Hebt U bij Uw opmerking over de
diverse moeilijke gevallen in de
sanerings gebied en het oog op moei
lijk plaatsbare gezinnen of op
aoeilijk te verwerven panden?
Hls er een dermate goed overleg tus
sen Grondbedrijf, Openbare Herken
en Plantsoenendienstzodat een
optimaal behoud van aanwezige na
tuurlijke begroeiing (vooral de
oudere bomen) is gegarandeerd bij
stadsuitbreiding en/of nieuwe
wegenaanleg? Heeft de Plantsoenen
dienst in dit kader voldoende
"gewicht"?
Zijn B. en V. bereid stappen te on
dernemen, die leiden tot het ver
werven van de oeverstrook met pad
(ülokkepad) langs de oostkant van
de Dokkumer Ee? Het verzoek van de
aanliggende bedrijven het pad af te
sluiten is o.i. in strijd met de
belangen van de bewoners van
"Lekkumerend"een wijk met weinig
recreatieve mogelijkheden, die dan
dit "Ommetje" ook nog moeten missen.
Beide problemen doen zich voor. Hij
hadden echter speciaal het oog op niet
meer voor bewoning gebruikte panden,
over de verwerving waarvan moeilijk
overeenstemming kan worden bereikt.
Bij de uitwerking van nieuwe plannen
voor stadsuitbreiding enz. is het
rekening houden met de bestaande be
groeiing niet altijd mogelijk. Het is
een gelukkige bijkomstigheid dat in de
voor stadsuitbreiding bestemde gebieden
(veelal weilanden) weinig hoge be
planting voorkomt
De meeste problemen doen zich voor bij
verbreding van bestaande wegen. Hij
hebben dan veelal te doen met oudere
bomen, die in de trottoirs staan en
dan moeten worden verwijderd om de
voorgenomen rijwegverbreding te reali
seren.
In het belang van de milieuzorg en van
het klimaat van de woonomgeving houden
wij zoveel mogelijk rekening met de
bestaande begroeiing, doch in sommige
situaties zal er niet aan zijn te
ontkomen, dat het verkeer ook slacht
offers onder de bomen maakt.
Bij besluit van de Raad van 24 juni
1964 no. 8252 is een grondruil aangegaan
met mevr. S. Timmermans-Bloemhof, waar
bij de gemeente aan mevr. Timmermans
heeft overgedragen een perceel indu
strieterrein ten noorden van de Krijn
van d en IlelmstraatHierin was begrepen
een gedeelte van het onderhavige pad,
grenzende aan het industrieterrein.
Bij deze transactie heeft de gemeente
de verplichting op zich genomen "om de
geëigende maatregelen te nemen, welke
er toe leiden, dat het voetpad van de
legger der openbare wegen wordt afgevoerd
en dit pad daarna in feite voor het
verkeer te sluiten". Op 10 mei 1966
heeft de Raad besloten om het Blokkepad
op een nader door B. en H. te bepalen
datum aan het openbaar verkeer te ont
trekken. Dit raadsbesluit is daarna
goedgekeurd door Gedeputeerde Staten
van Friesland,