- 33 -
tnnfdstuk VIIIOnderwijs
Ireoeen.
kit or over eon zó belangrijk deel van
iet gemeentelijk beleid, het onderwijs,
lat toch zó in discussie en beweging is,
nLeeuwarden nu echt niets meer te mel-
len dan een verwijzing naar de vorige be-
potings-aanbiedingsbrief en de opmerking
kt de financiële problemen steeds klem-
ender worden?
er in Leeuwarden voortgang te bespeu-
□et het meer flexibel maken van het
3, zodat steeds méér kinderen de
krijgen in hun eigen tempo en met
l eigen mogelijkheden aan het onderwijs
loei ts nemen? Zou de Gemeente in deze
jiet néér als stimulator kunnen optre-
ien?
Ie 'iothouder heeft bij de vorige begro
tingsbehandeling toegezegd bij zijn regel-
r.tige besprekingen met de schoolhoof-
fca steeds weer aan de orde te stellen:
iet contact van de school met de ouders
p ongekeerd.
or ook bij dit belangrijke aspect van
onderwijs-beleid enige vooruitgang
bespeuren?
ja; hoe, wat en in welke vorm?
is het contact met do Schoolraad
hoo functioneert deze?
loopt nog steeds alle onderwijsbeleid
pa het openbare onderwijs in Leeuwarden
ia één klein kanaal; de Wethouder, die
lok nog een heleboel andere dingen aan
mn hoofd heeft. Lr is géén commissie
po advies, géén raad voor onderwijsaan-
slogenheclon. Vindt IJ dit een gunstige
ituatie voor de beleidsvorming m.b.t.
et onderwijs?
be staat het met de aansluiting tussen
leuter- en basisonderwijs?
Uiteraard valt over een belangrijke tak
van gemeentelijk beleid als het onderwijs
veel meer op te merken. Op het moment
van het opstellen van do aanbiedings
brief was het echter minder dan een half
jaar geledon, dat deze problematiek by
de behandeling van de begroting 1972 uit-
voerig in de Laad aan de orde was geweest 1
Een uitgebreide bespreking in de aanbie
dingsbrief zou dan ook stellig tot her
halingen hebben geleid. Uit leek ons
niet zinvol.
Aan deze zaak wordt, o.m. door de School-
adviesdienst, zeker aandacht geschonken.
Iïet gaat hier echter om een moeilijk pro-
ces, dat in zijn ontwikkeling veel tijd
zal vergen; spectaculaire resultaten op
korte termijn mogen dan ook niet worden
verwacht. Wij zullen deze ontwikkeling
echter voorzover mogelijk blijven stimule
ren.
i
In de contacten met schoolhoofden kont
regelmatig 'net punt contact ouders-
school aan do orde. Wij hebben do indruk,
dat vooral t.a.v. de contacten van de
scholen net de individuele ouders van
een geleidelijke vooruitgang sprake is.
liet contact van de Schoolraad mot de
oudereomnissles en net het Gemeentebe
stuur is goed; naar onze mening kan ge
steld worden, dat de Schoolraad bevre
digend functioneert.
Het onderwijsbeleid is uiteraard geen
zaalc van de betreffende portefeuillebe
heerder alleen. B. en W. en de Raad be
palen uiteindelijk de inhoud van het be
leid. Bij de beleidsvoorbereiding worden
verschillende instanties betrokken, zoals
Schoolraad, Raadscommissie on commissies
met speciale opdrachten.
Be aansluiting kleuteronderwijs-lager on
derwijs is onder invloed van het werk van
de Schooladviesdienst in zijn algemeen
heid verbeterd. Er wordt, mot name in het
kader van het experiment speelloerklas-
sen, aan een verdere verbetering gewerkt.
De voorlopige resultaten wijzen or echter
op, dat ook hier sprake is van oen moei
zaam en vrij langdurig proces, waarbij
niet op snelle successen mag worden ge
rekend. De hele wettelijke structuur van
beide onderwijsvormen werkt hier bepaald
niet bevorderend.