- 33 - tnnfdstuk VIIIOnderwijs Ireoeen. kit or over eon zó belangrijk deel van iet gemeentelijk beleid, het onderwijs, lat toch zó in discussie en beweging is, nLeeuwarden nu echt niets meer te mel- len dan een verwijzing naar de vorige be- potings-aanbiedingsbrief en de opmerking kt de financiële problemen steeds klem- ender worden? er in Leeuwarden voortgang te bespeu- □et het meer flexibel maken van het 3, zodat steeds méér kinderen de krijgen in hun eigen tempo en met l eigen mogelijkheden aan het onderwijs loei ts nemen? Zou de Gemeente in deze jiet néér als stimulator kunnen optre- ien? Ie 'iothouder heeft bij de vorige begro tingsbehandeling toegezegd bij zijn regel- r.tige besprekingen met de schoolhoof- fca steeds weer aan de orde te stellen: iet contact van de school met de ouders p ongekeerd. or ook bij dit belangrijke aspect van onderwijs-beleid enige vooruitgang bespeuren? ja; hoe, wat en in welke vorm? is het contact met do Schoolraad hoo functioneert deze? loopt nog steeds alle onderwijsbeleid pa het openbare onderwijs in Leeuwarden ia één klein kanaal; de Wethouder, die lok nog een heleboel andere dingen aan mn hoofd heeft. Lr is géén commissie po advies, géén raad voor onderwijsaan- slogenheclon. Vindt IJ dit een gunstige ituatie voor de beleidsvorming m.b.t. et onderwijs? be staat het met de aansluiting tussen leuter- en basisonderwijs? Uiteraard valt over een belangrijke tak van gemeentelijk beleid als het onderwijs veel meer op te merken. Op het moment van het opstellen van do aanbiedings brief was het echter minder dan een half jaar geledon, dat deze problematiek by de behandeling van de begroting 1972 uit- voerig in de Laad aan de orde was geweest 1 Een uitgebreide bespreking in de aanbie dingsbrief zou dan ook stellig tot her halingen hebben geleid. Uit leek ons niet zinvol. Aan deze zaak wordt, o.m. door de School- adviesdienst, zeker aandacht geschonken. Iïet gaat hier echter om een moeilijk pro- ces, dat in zijn ontwikkeling veel tijd zal vergen; spectaculaire resultaten op korte termijn mogen dan ook niet worden verwacht. Wij zullen deze ontwikkeling echter voorzover mogelijk blijven stimule ren. i In de contacten met schoolhoofden kont regelmatig 'net punt contact ouders- school aan do orde. Wij hebben do indruk, dat vooral t.a.v. de contacten van de scholen net de individuele ouders van een geleidelijke vooruitgang sprake is. liet contact van de Schoolraad mot de oudereomnissles en net het Gemeentebe stuur is goed; naar onze mening kan ge steld worden, dat de Schoolraad bevre digend functioneert. Het onderwijsbeleid is uiteraard geen zaalc van de betreffende portefeuillebe heerder alleen. B. en W. en de Raad be palen uiteindelijk de inhoud van het be leid. Bij de beleidsvoorbereiding worden verschillende instanties betrokken, zoals Schoolraad, Raadscommissie on commissies met speciale opdrachten. Be aansluiting kleuteronderwijs-lager on derwijs is onder invloed van het werk van de Schooladviesdienst in zijn algemeen heid verbeterd. Er wordt, mot name in het kader van het experiment speelloerklas- sen, aan een verdere verbetering gewerkt. De voorlopige resultaten wijzen or echter op, dat ook hier sprake is van oen moei zaam en vrij langdurig proces, waarbij niet op snelle successen mag worden ge rekend. De hele wettelijke structuur van beide onderwijsvormen werkt hier bepaald niet bevorderend.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1972 | | pagina 167