I 47 - j, 'Mice mogelylche&en zijn or voor een ver- De financiële mogelijkheden voor 1973 bie l/at is de mening van de partner, het bijzonder onderwijs, over de samenwer king binnen de S.A.D. a. vrat betreft de bestuurlijke aange legenheden en b. vrat betreft de ervaringen in hot void? Mij hebben de indruk, dat in het algemeen; zowel voor wat betreft de bestuurlijke aangelegenheden als ook de ervaringen in het veld, de mening van het bijzonder onderwas over do samenwerking binnen de Schooladviesdienst positief is. dere ontwikkeling van de S.A.D. in het raam van de financiële mogelijk heden van 1973? Hoe denken 3. en V. deze dienst verder uit te bouwen? I/elke deskundigen denkt men op korte termijn aan te trekken? Kan van de S.A.D. vervracht worden het initiatief te nemen tot de vorming van een commissie uit openbaar en bij sonder kleuter- en basisonderwijs om de leerplannen en -methoden op elkaar af te stemmen en de overgang van de ene school naar de andere en van kleuter- naar basisonderwijs te verge- nakke lijken? •'anncer is het evaluatie-rapport van het spoel-leererperiment te verwach ten? den voor een verdere ontwikkeling van de Schooladviesdienst weinig ruimte, omdat de ontwikkeling sterk afhankelijk is van de personeelsbezetting. Voor de in 1972 geraamde personeelsuitbreiding verleender Gedeputeerde Staten tot nu toe ton dele goedkeuring. In de begroting voor 1973 is. ten opzichte van 1972 een personeelsuit breiding geraamd van 2 remedial-teachers, 5 testassistentes en 1 maatschappelijk werkster. De voor 972 geraamde personeelsuitbrei ding kon tot nu toe slechts ton dele wor den gerealiseerd. Gedeputeerde Staten keurden oen uitbreiding met 2 psychologen c.q. pedagogen, 2 testassistentes en 'I administratieve kracht goed. Deze uit breiding is nu grotendeels gerealiseerd. Eén pedagoog-didacticus moet nog worden aangetrokken. De bestuurscommissie hoopt hier binnenkort in te slagen. De Schooladviesdienst is in de eerste plaats een adviserende instantie, die moeilijk rechtstreeks kan overgaan tot de vorming van een commissie uit het open baar en bijzonder kleuter- en basisonder wijs; om de leerplannen en -methoden op elkaar af te stemmen en de overgang van de ene school naar de andere en van het kleuter- naar hot basis onderwijs te verge makkelijken ontplooit de Schooladviesdiens wel reeds geruime tijd initiatieven, zoals b.v. het experiment speelleerklassen. De dienst zal deze ontwikkeling zeker blij ven stimuleren. Het rapport evaluatieonderzoek speel- leerexperimont 1970-1971 is inmiddels in do Onderwijscommissie ter sprake geweest. Zoals was toegezegd, zal dit rapport bin nenkort ter lezing voor de leden van de Gemeenteraad in de leeskamer worden neer gelegd.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1972 | | pagina 179