I
47 -
j, 'Mice mogelylche&en zijn or voor een ver- De financiële mogelijkheden voor 1973 bie
l/at is de mening van de partner, het
bijzonder onderwijs, over de samenwer
king binnen de S.A.D.
a. vrat betreft de bestuurlijke aange
legenheden en
b. vrat betreft de ervaringen in hot
void?
Mij hebben de indruk, dat in het algemeen;
zowel voor wat betreft de bestuurlijke
aangelegenheden als ook de ervaringen in
het veld, de mening van het bijzonder
onderwas over do samenwerking binnen de
Schooladviesdienst positief is.
dere ontwikkeling van de S.A.D. in
het raam van de financiële mogelijk
heden van 1973?
Hoe denken 3. en V. deze dienst verder
uit te bouwen? I/elke deskundigen
denkt men op korte termijn aan te
trekken?
Kan van de S.A.D. vervracht worden het
initiatief te nemen tot de vorming
van een commissie uit openbaar en bij
sonder kleuter- en basisonderwijs om
de leerplannen en -methoden op elkaar
af te stemmen en de overgang van de
ene school naar de andere en van
kleuter- naar basisonderwijs te verge-
nakke lijken?
•'anncer is het evaluatie-rapport van
het spoel-leererperiment te verwach
ten?
den voor een verdere ontwikkeling van de
Schooladviesdienst weinig ruimte, omdat
de ontwikkeling sterk afhankelijk is van
de personeelsbezetting. Voor de in 1972
geraamde personeelsuitbreiding verleender
Gedeputeerde Staten tot nu toe ton dele
goedkeuring. In de begroting voor 1973 is.
ten opzichte van 1972 een personeelsuit
breiding geraamd van 2 remedial-teachers,
5 testassistentes en 1 maatschappelijk
werkster.
De voor 972 geraamde personeelsuitbrei
ding kon tot nu toe slechts ton dele wor
den gerealiseerd. Gedeputeerde Staten
keurden oen uitbreiding met 2 psychologen
c.q. pedagogen, 2 testassistentes en 'I
administratieve kracht goed. Deze uit
breiding is nu grotendeels gerealiseerd.
Eén pedagoog-didacticus moet nog worden
aangetrokken. De bestuurscommissie hoopt
hier binnenkort in te slagen.
De Schooladviesdienst is in de eerste
plaats een adviserende instantie, die
moeilijk rechtstreeks kan overgaan tot de
vorming van een commissie uit het open
baar en bijzonder kleuter- en basisonder
wijs; om de leerplannen en -methoden op
elkaar af te stemmen en de overgang van
de ene school naar de andere en van het
kleuter- naar hot basis onderwijs te verge
makkelijken ontplooit de Schooladviesdiens
wel reeds geruime tijd initiatieven, zoals
b.v. het experiment speelleerklassen. De
dienst zal deze ontwikkeling zeker blij
ven stimuleren.
Het rapport evaluatieonderzoek speel-
leerexperimont 1970-1971 is inmiddels in
do Onderwijscommissie ter sprake geweest.
Zoals was toegezegd, zal dit rapport bin
nenkort ter lezing voor de leden van de
Gemeenteraad in de leeskamer worden neer
gelegd.