- 51 - Sou een doelstellingennota op korte termijn, als in de vragen hierboven bedoeld (wat willen wij,waarom willen wij dat en in hoeverre is haalbaar wat ï/ij willen) moeten 'worden vastgesteld door: a. 33. en V. net het ambtelijk apparaat; b. 3. en li. net de functionele raden; c. 3. on if. in samenwerking met het ambtelijk apparaat en do functionele raden d. anderszins. l'at is, les van de bedoelde doel- stollingennota, straks de rol van de functionele raden bij de bepaling van wat er al dan niet geschrapt uoet worden in hot kader van de art. 12 procedure? Kunnen do raden alleen naar vrijblij vend adviseren of werkelijk meedenken en meespreken, alvorens do Gemeente raad beslist? Staat het College unaniem achter deze ontv/erp-begroting? Zo niet, waarom blijkt dat dan niet uit de aanbiedings brief; om wolk lid of welke leden jaat het, en wat zijn de punten van verschil? Wy hebben unaniem bij het samenstellen, van de ontwerp-begrotingen voor 1973 het standpunt van de meerderheid van de Ilaad over de begrotingen voor 1972 als leidraad genomen. Kunnen 3. en TJ. globaal aangeven welke de structureel verstorende fac toren zijn die voor de gemeente 'net tekortschieten van de algemene mid delen veroorzaken? Op bladzij 14 spreekt U i.v.m. de consequenties van het art. 12 ge- noente worden, over nieuwe uitgaven, welke het begrotingsevenwicht ver storen on dus niet mogen worden ge inen, Kunt ongeveer aangeven hoe Groot oen uitgave moet zijn, wil zij het begrotingsevenwicht kunnen ver storen? ;-ij algemeen wordt ingezien, dat het noodzakelijk is de inflatie tegen te Gaan en dat iedereen zijn steentje daartoe moot bijdragon, de overheid niet uitgezonderd. TJat is de bijdrage van de gemeente Leeuwarden in de strijd tegen de inflatie? Uit de be groting 1973 krijgt men de indruk dat or vrijwel niets is gedaan, gezien de seor forse stijging van de begrote uitgaven ton opzichte van de begroting 472 en de eveneens zeer sterke stij ging van het begrotingstekort. Alhoewel praktisch geen vergelijkings materiaal beschikbaar is, menen wij toch oen aantal financieel-structuur versto rende factoren te kunnen aanwijzen. Vij verwijzen U terzake naar de ter inzage gelegde stukken. Alle posten voor nieuwe uitgaven mot een permanent karakter (personeel, kapitaals- lasten, subsidies, exploitatielasten) zullen als evenwicht-verstorend worden aangemerkt. Slechts eenmalige uitgaven van bescheiden omvang, die uit de post voor onvoorziene uitgaven kunnen worden gedekt, verstoren het begrotings-evon- wioht niet. De gemeenten beschikken naar onze mening niet over do middelen on de inflatie te bestrijden. 7 A ij zien do inflatie bestrijding als een taak van de centrale overheid, die daarvoor ons inziens wel over do nodige middelen beschikt.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1972 | | pagina 183