- 51 -
Sou een doelstellingennota op korte
termijn, als in de vragen hierboven
bedoeld (wat willen wij,waarom willen
wij dat en in hoeverre is haalbaar wat
ï/ij willen) moeten 'worden vastgesteld
door:
a. 33. en V. net het ambtelijk apparaat;
b. 3. en li. net de functionele raden;
c. 3. on if. in samenwerking met het
ambtelijk apparaat en do functionele
raden
d. anderszins.
l'at is, les van de bedoelde doel-
stollingennota, straks de rol van
de functionele raden bij de bepaling
van wat er al dan niet geschrapt
uoet worden in hot kader van de art.
12 procedure?
Kunnen do raden alleen naar vrijblij
vend adviseren of werkelijk meedenken
en meespreken, alvorens do Gemeente
raad beslist?
Staat het College unaniem achter deze
ontv/erp-begroting? Zo niet, waarom
blijkt dat dan niet uit de aanbiedings
brief; om wolk lid of welke leden
jaat het, en wat zijn de punten van
verschil?
Wy hebben unaniem bij het samenstellen,
van de ontwerp-begrotingen voor 1973
het standpunt van de meerderheid van de
Ilaad over de begrotingen voor 1972 als
leidraad genomen.
Kunnen 3. en TJ. globaal aangeven
welke de structureel verstorende fac
toren zijn die voor de gemeente 'net
tekortschieten van de algemene mid
delen veroorzaken?
Op bladzij 14 spreekt U i.v.m. de
consequenties van het art. 12 ge-
noente worden, over nieuwe uitgaven,
welke het begrotingsevenwicht ver
storen on dus niet mogen worden ge
inen, Kunt ongeveer aangeven hoe
Groot oen uitgave moet zijn, wil zij
het begrotingsevenwicht kunnen ver
storen?
;-ij algemeen wordt ingezien, dat het
noodzakelijk is de inflatie tegen te
Gaan en dat iedereen zijn steentje
daartoe moot bijdragon, de overheid
niet uitgezonderd. TJat is de bijdrage
van de gemeente Leeuwarden in de
strijd tegen de inflatie? Uit de be
groting 1973 krijgt men de indruk dat
or vrijwel niets is gedaan, gezien de
seor forse stijging van de begrote
uitgaven ton opzichte van de begroting
472 en de eveneens zeer sterke stij
ging van het begrotingstekort.
Alhoewel praktisch geen vergelijkings
materiaal beschikbaar is, menen wij toch
oen aantal financieel-structuur versto
rende factoren te kunnen aanwijzen. Vij
verwijzen U terzake naar de ter inzage
gelegde stukken.
Alle posten voor nieuwe uitgaven mot een
permanent karakter (personeel, kapitaals-
lasten, subsidies, exploitatielasten)
zullen als evenwicht-verstorend worden
aangemerkt. Slechts eenmalige uitgaven
van bescheiden omvang, die uit de post
voor onvoorziene uitgaven kunnen worden
gedekt, verstoren het begrotings-evon-
wioht niet.
De gemeenten beschikken naar onze mening
niet over do middelen on de inflatie te
bestrijden. 7 A ij zien do inflatie bestrijding
als een taak van de centrale overheid,
die daarvoor ons inziens wel over do
nodige middelen beschikt.