53 - Is er gedacht aan bevriezing in be- uaalde sectoren en van bepaalde pon ton, on kunnen enkele voorbeelden vordon gegeven van hot wel en niet be vriezen en de motieven daarvoor? (zie pag. 0 do sprong in "Overige sec toren" van 403.855snaar 3.253.380,—). Bij het samenstellen van do begroting is niet gedacht aan bevriesing van bepaalde posten, aangezien het oen wijziging van het beleid zou hebben betekend. Bit kon niet, omdat daarvan de consequenties niet konden worden overzien. Indien het niet anders kan, zal er wel toe moeten worden overgegaan de uitgaven voor meerdere functies te bevriezen en waar maar enigs zins mogelijk is te verlagen. Deze pro blematiek is in studio. Betekent hot in de aanbiedingsbrief gestolde onder "Invloed van de finan ciële positie op het beleid", dat ver schillende investeringen en plannen zeer waarschijnlijk niet tot uitvoering konengezien do mogelijke vertraging. Hl Zo ja, is er ten aanzien van deze za len eon prioriteitenlijst of is het •aders niet nodig zo een prioriteiten lijst sa.nen te stollen. Het eerste gedeelte van de vraag wordt bevestigend beantwoord. Be noodzaak om prioriteiten te stellen - met name wat betreft de grote objec ten - doet zich in nog sterkere mate gevoelen dan tot dusver. Be Geneente staat geregeld garant voor grote bedragen, zoals nu kortgeleden weer voor het bouwen van de Prot. Chr. Serviceflat in het 1/esteinde. Kan de Sonoente onbeperkt garantie verlenen, of wordt hier per jaar een plafond IJvoor vastgesteld? I Zo niet van mening, dat de beslissing I van G0over de nog resterende kre- 'Jdioten van de jaren 1966 t/n 1970 wel orr lang op zich laat wachten? Go ja, wat denkt ïïw Collogo te ondernemen on good- of afkeuring te bewerkstel ligen? 'aren do gelden van do IT.7. Frigas vrijgekomen in 1972, terwijl de over- li gang naar de Frigas toch pas per 1 januari 1973 oen feit wordt? Sou het niet juist zijn dat do Baad bij do besteding van dit vrijkomende kapi taal inspraak kreeg over do vraag aan wolke projecten de voorrang wordt ge geven? Bedoelde grote garanties hebben betrek king op objecten in de woningbouwsector Indien het Rijk het nodige volume (rijks- steun) voor dit soort bouw tor beschik king stelt, kan de Geneente in principe- onbeperkt garanties verlenen. Be kredieten voor genoemde werken kunnen slechts door Gedeputeerde Ctaten worden goedgekeurd, wanneer de middelen voor handen zijn, om de uit de investeringen voortvloeiende financiële lasten te dek ken. Bit kan niet anders, dan wanneer het Rijk hoge investeringssubsidies ver leent. 7ij blijven bij naar streven. voortduring 'nier- Aangezien de gelden van do 1T.Y. Frigas naar word verwacht voor of op 1 april 1973 (dus binnen 15 maanden) beschikbaar zouden komen was het mogelijk in 1972 aan deze gelden al oen bestemming te geven, liet aantrekken van de financieringsmidde len voor de investeringen waartoe de Raad heeft besloten en waarvoor de Raad de dekking heeft geregeld zien wij als een onderdeel van do aan ons College op gedragen uitvoeringstaak. Ren lijst van de objecten die met de Frigas-gelden zijn gefinancierd ligt ter inzage. Uiteraard zijn de vrijgekomen financierings middelen voor de meest urgente objecten gebruikt. Vij merken nog op, dat de finan ciering thans geen groot probleem meer vormt, maar dat de budgettaire voorzie ning voor de uit do onrendabele investe ringen voortvloeiende lasten do grootste moeilijkheden opleveren.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1972 | | pagina 185