- 55 - L Zullen da tariefsverhogingen worden gerelateerd aan de kostenstijgingen en dus enkel de trend volgen of kunnen ïvderom voorstellen worden verwacht die schokeffecten teweeg zullen brengen? ',/ordt hierbij alleengelct op de finan- cieel-ec.onomische kant of wordt er van geval tot geval, ook naar de in houdelijke functie van de desbetreffen de gemeenschapsvoorziening nagegaan of een dergelijke verhoging verant woord is? Duidelijk is, dat bepaalde verhogingen een ijzeren limiet hebben. Kent het College, via onderzoek en afweging van nut en offer, deze limiet? Kan het College een overzicht ver strekker. van de door de Ministeries van Binnenlandse Zaken en van Finan ciën gestelde normen ten aanzien van- het "redelijk peil" van de tarieven voor gemeenschappelijke voorzieningen? Vilt nu bij de verhogingen van de diverse tarieven o.a. die van de ama teurafdeling muziekinstituut niet zon der meer een procentuele verhoging voorstellen, doch in die verhogingen progressiviteit brengen. Fe mensen met de hogere inkomens hebben meer ruimte om verhogingen op te vangen. 'waarom exploitatie woonwagenkamp on der Openbare Veiligheid en niet onder Volkshuisvesting? Deze indeling is die landelijk voorge schreven? (zie bijlage 5)' :MRKT- ;L.VFI: - BI; SI. CIITI-IÜIGFEFRIJP. -jn er onlangs door de Veterinair- ivpecteur voor de Volksgezondheid r- -'tlijnen verstrekt voor de tarieven van de keuringen? omt dc inhoud van deze richtlijnen ■vereen met ue recentelijk door de IHaad vastgestelde keurlonen? Fe in de aanbiedingsbrief aangekondigde tariefsverhogingen zullen gerelateerd worden aan de kostenstijgingen. Bij tariefsverhogingen kunnen alle facet ten van de inkomstheffingen in aanmerking werden genomen. Of er sprake kan zijn van ijzeren limieten zal op zich moeten wor den hekeken. Het is vaak moeilijk om nut en offer van gemeenschapsvoorzieningen tegen elkaar af te wegen, omdat een ob jectieve wijze van benadering vaak niet mogelijk is. ¥y hebben ons standpunt nog niet bepaald. In de aangekondigde voorstellen tot ver hoging van diverse belastingen zullen wij ons standpunt mededelen. Fe lasten en baten van het woonwagen kamp worden onder het hoofd "Openbare veiligheid" geraamd overeenkomstig het landelijk voorgeschreven begrotingsmodel. Richtlijnen van recente datum zijn ons niet bekend. In het openbaar slachthuis zijn de keurlonen geïncorporeerd in het slacht- huisrecht. Mei hebben wij vernomen dat binnen afzienbare tijd richtlijnen voor de tarieven van do keuringen verwacht kunnen worden. In hoeverre deze van in vloed zullen zijn op de slachthuisrechten zal dan nader dienen te worden bestudeerd. Met uitzondering van de tarieven voor de straatbelasting, rioolbelasting, reini gingsrechten en opcenten personele belas ting wordt door de Minister van Binnen landss Zaken geen andere eis gesteld, dan dat de eigen inkomstheffingen regelmatig en tijdig dienen te worden bijgesteld als algemene prijsstijgingen of andere kosten verhogingen daartoe aanleiding geven. ij verwijzen terzake naar de blz.6,7 en 8 van de ministeriële circulaire van 15 juli 1972, no. FV72/U564 welke circulaire by de stukken ter inzage ligt.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1972 | | pagina 187