- 55 -
L Zullen da tariefsverhogingen worden
gerelateerd aan de kostenstijgingen en
dus enkel de trend volgen of kunnen
ïvderom voorstellen worden verwacht
die schokeffecten teweeg zullen
brengen?
',/ordt hierbij alleengelct op de finan-
cieel-ec.onomische kant of wordt er
van geval tot geval, ook naar de in
houdelijke functie van de desbetreffen
de gemeenschapsvoorziening nagegaan
of een dergelijke verhoging verant
woord is?
Duidelijk is, dat bepaalde verhogingen
een ijzeren limiet hebben. Kent het
College, via onderzoek en afweging
van nut en offer, deze limiet?
Kan het College een overzicht ver
strekker. van de door de Ministeries
van Binnenlandse Zaken en van Finan
ciën gestelde normen ten aanzien van-
het "redelijk peil" van de tarieven
voor gemeenschappelijke voorzieningen?
Vilt nu bij de verhogingen van de
diverse tarieven o.a. die van de ama
teurafdeling muziekinstituut niet zon
der meer een procentuele verhoging
voorstellen, doch in die verhogingen
progressiviteit brengen. Fe mensen
met de hogere inkomens hebben meer
ruimte om verhogingen op te vangen.
'waarom exploitatie woonwagenkamp on
der Openbare Veiligheid en niet onder
Volkshuisvesting?
Deze indeling is die landelijk voorge
schreven?
(zie bijlage 5)'
:MRKT- ;L.VFI: - BI; SI. CIITI-IÜIGFEFRIJP.
-jn er onlangs door de Veterinair-
ivpecteur voor de Volksgezondheid
r- -'tlijnen verstrekt voor de tarieven
van de keuringen?
omt dc inhoud van deze richtlijnen
■vereen met ue recentelijk door de
IHaad vastgestelde keurlonen?
Fe in de aanbiedingsbrief aangekondigde
tariefsverhogingen zullen gerelateerd
worden aan de kostenstijgingen.
Bij tariefsverhogingen kunnen alle facet
ten van de inkomstheffingen in aanmerking
werden genomen. Of er sprake kan zijn van
ijzeren limieten zal op zich moeten wor
den hekeken. Het is vaak moeilijk om nut
en offer van gemeenschapsvoorzieningen
tegen elkaar af te wegen, omdat een ob
jectieve wijze van benadering vaak niet
mogelijk is.
¥y hebben ons standpunt nog niet bepaald.
In de aangekondigde voorstellen tot ver
hoging van diverse belastingen zullen wij
ons standpunt mededelen.
Fe lasten en baten van het woonwagen
kamp worden onder het hoofd "Openbare
veiligheid" geraamd overeenkomstig het
landelijk voorgeschreven begrotingsmodel.
Richtlijnen van recente datum zijn ons niet
bekend. In het openbaar slachthuis zijn de
keurlonen geïncorporeerd in het slacht-
huisrecht. Mei hebben wij vernomen dat
binnen afzienbare tijd richtlijnen voor
de tarieven van do keuringen verwacht
kunnen worden. In hoeverre deze van in
vloed zullen zijn op de slachthuisrechten
zal dan nader dienen te worden bestudeerd.
Met uitzondering van de tarieven voor de
straatbelasting, rioolbelasting, reini
gingsrechten en opcenten personele belas
ting wordt door de Minister van Binnen
landss Zaken geen andere eis gesteld, dan
dat de eigen inkomstheffingen regelmatig
en tijdig dienen te worden bijgesteld als
algemene prijsstijgingen of andere kosten
verhogingen daartoe aanleiding geven.
ij verwijzen terzake naar de blz.6,7 en 8
van de ministeriële circulaire van 15 juli
1972, no. FV72/U564 welke circulaire
by de stukken ter inzage ligt.