■70»
vnTgno5oO
Gezien het feit dat het kinderdag
verblijf met uiterste zuinigheid
Wordt beheerd, vele mensen zich vrij
willig en kosteloos voor dit kinder
dagverblijf beschikbaar stellen en
de salarissen van het vaste perso
neel uiterst laag zijn, is de aan
vraag van 60?i subsidie van de exploi
tatiekosten een onontkoombare nood
zaak als gevolg van de overal optre
dende kostenstijgingen.
Indien slechts 45van de exploita-
-iekosten wordt gesubsidieerd zal het
onvermijdelijk zijn de bijdrage van
de ouders, die voor velen naar ver
houding toch al een bijzonder zware
last betekent, te verhogen. Is dit
niet volstrekt onverantwoord als men
beseft wat de mogelijkheid van ver
blijf van kinderen in het kinderdag
verblijf voor vele ouders betekent?
Is het verder niet onzinnig en on
zindelijk deze ouders i.v.m. de kos
tenverhoging te verwijzen naar de
algemene bijstandswet?
Onzinnig,
oadat het hier geen bijstandsaange
legenheid betreft, omdat veel kinderen
mar voor betrekkelijk korte tijd in
het kinderdagverblijf aanwezig zijn,
oadat in een groot aantal gevallen
de kosten vs,n onderzoek of men al dan
niet voor bijstand in aanmerking komt
veel hoger zullen zijn dan het te
verstrekken subsidie.
Onzindelijk,
oadat de gemeente wil verdienen aan
het feit, dat via de bijstandswet 90?°
van de kosten terugvloeit en bij sub
sidie de gemeente het volle pond moet
betalen, terwijl uit het oog wordt
verloren dat voor veel mensen de gang
naar Sociale Zaken wordt beleefd als
een stigmatisering, waardoor er dik-
'ijls onoverkomelijke drempelvrees
ontstaat.
Onzindelijk ook, omdat het behaLve
naterieel ook psycho-hygiënisch /oor
veel gehuwde- en ongehuwde vrouwen
een noodzaak betekent om zelfstandig
'6 kunnen werken en verdienen. Omdat
verder een aantal kinderen op medi
sche indicatie in het kinderdagver-
blijf komt en oen aantal kinderen
tit de binnenstad, die geen enkele
peelgelegenheid meer hebben, alleen
jin net kinderdagverblijf met andere
i-ünderen kunnen spelen en omgaan
1, 2 en 3.
Wij hebben geconstateerd, dat de aan de
Vereniging Kinderdagverblijf verleende
subsidies op grond van de thans gelden
de regeling de laatste jaren aanzienlijk
zijn gestegen. Werd in 1968 op basis van
45?» subsidie in de exploitatielasten een
bedrag van 28.750,in de begroting
opgenomen, voor 1973 is een bedrag van
68.850,geraamd (eveneens op 45?»-
basis). Hier komt nog bij, dat deze kos
ten niet als kosten factor sociale zorg
kunnen worden aangemerkt.
In de door de Vereniging ingediende be
groting voor 1973 is een tekort opgeno
men van 90.000,zijnde - 60? van
de begrote exploitatielasten.
Mede gelet op de slechte financiële po
sitie van de gemeente hebben wij besloten
in de ontwerpbegroting voor 1973 hei Se^-
meentelijk subsidie aan de instelling
voorlopig te handhaven op 45?» van de door
ons goed te keuren exploitatielasten.
Op basis van de door de Vereniging inge
diende begroting over 1973 zou er dan een
ongedekt tekort resteren van rond
21.000,Wij hebben de Vereniging
in overweging gegeven dit tekort te dek
ken door middel van een verhoging van do
dagprijzen. Verder wordt er onzerzijds
een onderzoek ingesteld naar de mogelijk
heid om het gemeentelijk subsidie te la
ten vervallen. Dit zou dan inhouden, dat
de verpleegtarieven dienen te worden ge
baseerd op kostprijsbasis, waarbij de be
langhebbenden die de te betalen retri
buties niet kunnen voldoen (via de Ver
eniging Kinderdagverblijf) eventueel een
beroep op de Algemene Bijstandswet kunnen
doen indien er een sociale en/of medische
indicatie voor het verblijf van de kin
deren in het Kinderdagverblijf aanwezig
is. Een dergelijke regeling zal voor de
G.S.D. echter geen al te grote werkver-
zwaring mogen meebrengen. Dit onderzoek
is echter nog niet afgesloten. Er dient
eveneens nog overleg met het bestuur van
de vereniging hieromtrent plaats te heb
ben. Overigens hopen wij tot een zodanige
regeling te komen, die zowel voor het be
stuur van de Vereniging Kinderdagverblijf
als voor het Gemeentebestuur acceptabel is.