-71 Kan derhalve, gelet op het betrekke lijk geringe bedrag op het totaal van de begroting, de onhoudbaarheid van het altijd maar snoeien in de psycho-sociale sector bij noodzake lijke bezuinigingen en het belang van het kinderdagverblijf voor vele ge zinnen het subsidie niet alsnog ver hoogd worden tot 60$& Kan, indien men aarzelingen heeft t.a.v. het vaststellen van de verho ging van het subsidie, de gemeente zich niet garant verklaren voor het tekort in de exploitatie van het kin derdagverblijf, in plaats van te mar chanderen en ouders, die met hun rug togen de muur staan, te verwijzen naar de dienst voor sociale zaken, waar men, mede gelet op de personeels- situatie, wel iets anders en iets be ters te doen heeft 2. Het gevraagde subsidie voor het kin derdagverblijf bedraagt 90.000, stolt voor dit te ramen op 68350,- en het geschatte tekort van 21150,- te dekken door toepassing van de Al gemene Bijstandswet. Technisch is dit zeker haalbaar en zal ook dit tekort wel door de ABW kunnen worden gedekt. Gezien evenwel de geïndividualiseerde toepassing van deze wet, vraagt een dergelijk onderzoek zeer veel tijd en dus geld en de veronderstelling lijkt gewettigd dat deze kosten meer sullen belopen dan het geschatte tekort. De Gemeentelijke Sociale Dienst zal dit ongetwijfeld kunnen bevestigen. Hoewel het dus arbeidsverruimend zal werken is het ongetwijfeld niet üw bedoeling hiervoor het bespaarde sub sidie te gebruiken, zodat de vraag rijst of het niet verstandiger is het ge vraagde subsidie te verlenen. Wat is hierover de mening van Uw College 3. In feite zouden alle kosten in de verpleegprijs doorberekend kunnen worden en voor zover de ouders c.q. verzorgers van de aldaar geplaatste kinderen dit niet kunnen betalen, een beroep kunnen doen op de A.B.V.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1972 | | pagina 203