tenslotte vrorden de agrarische bouwmogelijkheden open gelaten mits bepaalde
voorschriften in acht vrorden genomen. Gekozen is voor een combinatie van bouw
percelen en bouwstroken. Deze bouwstroken, die een diepte hebben van 100 m, zijn
uitsluitend geprojecteerd langs die verharde wegen, waar boerderijbouw uit ver
keerstechnische overwegingen toelaatbaar is.
Voor nadere informatie omtrent de motivering van deze- en de overige in
het plan aangegeven bestemmingen mogen wij IJ verwijzen naar de toelichting op
het plan. In deze toelichting zijn o.m. tevens de uitkomsten opgenomen van het
overleg, dat ingevolge artikel 8 van het Besluit op de Ruimtelijke Ordening met
diverse instanties is gevoerd.
Onder verwijzing naar Uw beslissing van 14 juni 1972, nr. 7609, inzake het
door de heer R.A. Breitsma te Wirdum ingediende beroepschrift tegen de weigering
van een bouwvergunning delen wij U mede, dat het bestaande caravanshow-terrein
onmiddellijk ten oosten van de Werpsterhoek, niet als zodanig in het plan is op
genomen. Enerzijds niet omdat het terrein ligt binnen de toekomstige verkeersop-
lossing Werpsterhoek, anderzijds niet omdat wij van mening zijn, dat dergelijke
terreinen uit landschappelijke overwegingen uit het buitengebied van deze gemeen
te behoren te worden geweerd.
Het ontwerp-bestemmingsplan heeft met ingang van 19 juli j.l. gedurende
een maand voor een ieder ter inzage gelegen.
Tegen het ontwerp-plan zijn bezwaren ingediend door:
A. 1het bestuur van de Vereniging Dorpsbelang Goutum
2. de heer D.S.A. Hagenbeek, Wergeasterdijk 32
3= de heer J.A. van Houten, Goutumerdijk 10
4- de heer W. Drijfhout, Goutumerdijk 12
5. dc hoer J. Tromp, Goutumerdijk 14
6. de heer II. Potma, Goutumerdi jk 16
7» de dames A. en Y. Weidema, Goutumerdijk 18
8. de heer G. Ferwerda, Goutumerdijk 20
allen te Goutum en
9» de heer W. Walinga, Bagijnestraat 57s Leeuwarden;
B. de heer Mr. B. Olthof, Hieuw Rapenburg 15, Leeuwarden, namens hemzelf en 12
anderen;
C. de heer R. de Jong. Glinswei 9, Hempens;
D. Het Directoraat Radiozaken van het Staatsbedrijf der- Posterijen, Telegrafie
en Telefonie, Kortenaerlcade 12, 1 s-Gravenhage
E. Landbouwschap Gewestelijke Raad voor Friesland, Emmakade z.z. 44» Leeuwarden;
Het bezwaar van het Landbouwschap is na het verstrijken van de wettelijke
termijn ingediend. De overige bezwaren zijn tijdig ingebracht.
Mot uitzondering van de P.T.T. zijn reclamanten door de wethouder van ruim
telijke ordening omtrent hun bezwaren nader gehoord. Nieuwe gezichtspunten kwa
men daarbij niet naar voren.
Ten aanzien van de ingekomen bezwaren delen wij U het volgende mee:
Ad A.
De bezwaarschriften richten zich alle tegen de bestemming "agrarisch gebied
A", gegeven aan de gronden, gelegen ten zuiden van Goutum alsmede aan een stuk
grond gelegen ten noorden van Goutum. Uit een en ander valt volgens de reclaman
ten af te leiden, dat de nieuwe zuidelijke invalsweg dóór het dorp Goutum is ge
traceerd.
De conclusie welke reclamanten uit het ter visie gelegde ontwerp-bestemmings
plan hebben getrokken is juist. De bestemming "agrarisch gebied A" is op bedoelde
gronden geprojecteerd ten behoeve van toekomstige verkeersoplossingen. Deze be
stemming kan door ons, overeenkomstig artikel 11 van de Wet op de Ruimtelijke
Ordening, worden gewijzigd in de bestemming "wegen", ondermeer voor de realise
ring van de - tevens in het ontwerp-structuurplan vermelde - nieuwe zuidelijke
invalsweg door Goutum.
Mede naar aanleiding van bovengenoemde bezwaren is met Rijkswaterstaat nader
overleg gevoerd over het tracé van deze nieuwe invalsweg.
- 5 -
Aanvankelijk beschouwde Rijkswaterstaat ook het weggedeelte Werpsterhoek-Van
Harinxmakanaal als een rijks(snelweg, deel uitmakende van de Rijksweg 32. Voor
een dergelijke interlokale wegverbinding worden bepaalde eisen ten aanzien van
bochten, kruisingen e.d. gesteld. Deze zijn uiteraard zwaarder dan die voor
bijv. een weg met een.stedelijk karakter. De uitvoerige besprekingen hebben tot
het resultaat geleid, dat Rijkswaterstaat het weggedeelte van Rijksweg 32 vanaf
de toekomstige kruising bij Werpsterhoek tot aan het Van Harinxmakanaal thans
als weg met een stedelijk karakter beschouwt. Door de wijziging van het karak
ter van dit wegvak konden de prioriteiten welke een rol hebben gespeeld bij het
kiezen van het tracé ervan opnieuw tegen elkaar worden afgewogen. Met name het
verkeersbelang is opnieuw afgewogen tegen de belangen van de inwoners van Gou
tum. Hu de functie voor dit wegvak is veranderd zijn de eisen welke het snel
verkeer stelt ten aanzien van het beloop van het tracé vervallen. De nieuwe
functie verdraagt een bepaalde snelheidsbeperking, in verband waarmee naar onze
mening een iets genuanceerder wegbeloop aanvaardbaar wordt. De aanleiding om
dit wegvak dóór Goutum te traceren is derhalve vervallen. Naar de huidige in
zichten zal het tracé vanaf de tweede overspanning over het Van Harinxmakanaal
meteen in westelijke richting afbuigen om daarna het verloop van de bestaande
weg Leeuwarden-Heerenveen te volgen. Het ontwerpstructuurplan voor de gemeente
is eveneens in deze zin gewijzigd.
In verband met het vorenstaande bestaat er geen aanleiding meer om de
gronden ten zuiden van Goutum, alsmede om een strook grond ten noorden van dit
dorp te bestemmen tot agrarisch gebied A.
Leze gronden kunnen nu weer een normale agrarische bestemming krijgen,
met daarin opgenomen de drie in bedrijf zijnde boerderijen, welke als zodanig
kunnen worden bestemd.
Wel zal de verbinding tussen de in aanleg zijnde Drachtsterweg en de Werp
sterhoek in het plan moeten worden gehandhaafd. Op de plankaart is het tracé
als agrarisch gebied A aangegeven.
Door deze wijzigingen wordt aan de ingediende bezwaren, welke als gegrond
dienen te worden aangemerkt, tegemoetgekomen.
Ad B.
In dit uitvoerige bezwaarschrift worden zowel verkeerstechnische- als
planologische bezwaren gemaakt tegen de geprojecteerde weg onmiddellijk ten
zuiden van het Van Harinxmakanaal
De verkeerstechnische bezwaren zijn gegrond op het volgende. De in de toe
lichting genoemde functie van wijlctangent wordt - nu deze functie niet nader
wordt geconcretiseerd en ook niet wordt aangegeven hoe deze functie past in
een geintegreerd verkeerscirculatiesysteem - als a.rgument voor de aanleg van
deze weg weinig overtuigend geacht.
Dat deze weg voor het doorgaande verkeer uit de richting Bolsward naar
Drachten de kortste verbinding is, waardoor de rondweg zal worden ontlast, kan
voor dc aanleg ervan eveneens geen argument zijn, omdat volgens prognoses (voor
1975) van de Provinciale Waterstaat waarschijnlijk nog geen 100 doorgaande
auto's de bestemming Drachten zullen hebben.
De weg zal alleen relatie kunnen geven tussen de noord-zuid verbindingen
Leeuwarden-Heerenveen, Leeuwarden-Drachten en de oostelijke buitentangent. Dit
betekent dat het westelijke gedeelte van de weg die functie niet kan vervullen
omdat geen noord-zuid lopend westelijke buitentangent is aangegeven, aldus re
clamanten.
Met het oog op het vorenstaande betwijfelen zij of de vermindering van
verkeersintensiteit op de rondweg, die door deze weg zou optreden, opweegt tegen
de kostbare investeringen, die met de aanleg ervan zijn gemoeid.
Tenslotte wordt gevreesd, dat door de op geringe afstand van elkaar gepro
jecteerde kruisingen met de rondweg en de onderhavige weg de verkeersafwikke
ling op de noord-zuid tangenten ernstig zal worden bemoeilijkt.
De planologische bezwaren vinden hun reden in het volgende.