-26- V Cultuur, recreatie onderwijs Standaardd o ele inden 1 Bevordering grote verscheidenheid van voorzieningen in deze sector. 2 Bevordering zekere spreiding. Richtdoelen y 1- 1 erscheidenheid op cultureel en recreatief gebied (zie toe lichting) 2 Verscheidenheid op onderwijsge bied: bevorderen voorzieningen t.b.v. instellingen voor gespe cialiseerd en hoger onderwijs, universitaire vestigingen? handhaven voldoende kleuter- en lagere scholen; 3 Stimuleren'(re)creatief gebruik openbare ruimten: parken, grach ten, voetgangersgebieden; 4 Handhaven en uitbreiden groen en beplanting (zie B III p, 16). 2- 1 Grote sociaal— culturele gebouw wen in de city om de kern; 2 Tertiair onderwijs in en om de binnenstad nabij routes openbaar vervoer; 3 Speelgeleg-enheden in woonbuurten en voetgangersgebieden; 4 Bevorderen doelmatig gebruik door spreiding van beschikbare zaalruimten 5 Handhaven redelijke hotelaccomo- datie in omgeving station; 6 Horeca aansporen tot terrassen voor hun zaken, m.n. in voet gangersgebieden. Ob^ectdoelen 1.3- 1 Zie B II objectdoelen 2.3- 1 t/m 5; 2 Alle stads- en binnengrachten Inrichten t.b.v. pleziervaart 3 Uitmonding gracht tussen Wil lemskaden op westelijke stads gracht 4 Hoek Schofnmakersperk-Visses- dvinger Andere voorstellen 2.1- 2.2- 1 Wilhelminaplein: maken van een sociaal trefpunt; 1 Omgeving stadsverzorgingshuis (Haniasteeg) 2 Kazerne; 3 Diaconessenhuis(Transvaelwijk) 4 Riiks-H.B.S (Zaailand) 5 M.M.S.(Grote Kerkstraat), 5 wagg met terrein rondom: wandel en creatief gebied; Openstellen: 6 Hoftuin; 7 tuin St. Anthonygasthuis. 1a hoek Zaailand-Wirdumerdjjk: 1000 m2 sociale en culturele instel lingen (zie B II}, -27- CiLltuur Bij ons standaarddoel "bevordering van een grote verscheidenheid recreatie van voorzieningen in deze sector" denken wij niet alleen aan onderwijs schouwburg, concertgebouw, expositieruimten, ruimten voor cre atieve vrijetijdsbesteding, bibliotheek, hotels en restaurants, maar ook aan kleine bioscopen, een vestzaktheater, musea, kun stenaars-ateliers, antiquariaten, kunsthandels, gespecialiseerde eethuis-jeswijnkelders en bars. Het bevorderen van voorzieningen op het gebied van onderwijs be--, tekent de aanwezigheid van studerende jeugd in de binnsistad. Hoger onderwijs kan meteen een nuttige nieuwe functie inhouden voor leegkomende gebouwen (Stadsverzorgingshuis, Stadsweeshuis, DiaconessenhuisKazerne, e.d.). Dit leidt, net als bij de cultu rele voorzieningen, tot een sneeuwbaleffect: er komt van alles bij. De suggestie om ter plaatse van het huidige Huis van Bewaring de Sociale Akademie te projecteren (Gerbenzon), komt in conflict met de door ons gedachte parkeerbestercming aldaar. Uit de inspraak kwamen nog de volgende suggesties: - openstellen tuinen van Princessehof en 'Fryske Akademy (ten Hoeve) - bebouwing omgeving Mercuriusfontein Vegter) - cultuurcentrum omgeving Harmonie-Schoolstraat (Gerbenzon, Kok) - situering recreatieve voorzieningen t.p.v. kazerne en omgeving Hoeksterpsd (Gerbenzon, Kok) Het openstellen van de Hoftuin kan worden overwogen mits de sfeer van de binnentuin behouden blijft. Kinder aanvaardbaar lijkt ons het openstellen van de tuin van het Princessehof en de Fryske Akademy Twee leden van ons col'ege (ten Brug en Heetla) delen onze mening niet Bebouwing in de sociale en culturele sfeer van de omgeving iler- curiusfontein kunnen wij ons nauwlpks voorstellen, maar in elk ge val niet gekoppeld gan winkels en kantoren. Ter plaatse van kazerne en omgeving Hoeksterpad (Hoeksterend) tenslotte, denken wij aan andere bestemmingen dan recreatieve voorzieningen (hoger onderwijs, resp. parkeren).

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1973 | | pagina 120