-38- Andere voorstellen 2- 1 Tangentxfegen om de binnenstad teneinde verkeer zonder be stemming binnenstad om te lei den (stroomfunctie) verkeer met bestemming binnen stad op te vangen of te dis tribueren (verdeelfunctie) 2 Vanaf de tangenten naar binnen- gerichte niet met elkaar in ver binding staande lussen en/of in steken» 3 Alle binnenstadsgerioht particu lier autoverkeer zoveel mogeli.ik opvangen in geconcentreerde par- keergelegeheid langs de tangenten en bij invalspoorten; 4 Langparkeren (4uur en langer) uit sluitend in de onmiddellijke nabij heid van de tangenten» 3- 1 Zo min mogelijk aantasting stra- 1a In het geheel geen doorbraken ten- en grachtenpatroon (zie A en dempingen. II, tichtdoelen 1.3 en 1.4). 3- 2 Voor lussen max. 2 rijstroken, bij voorkeur in 2 richtingen, met een max. intensiteit van 500 motor voertuigen per uur. Voor tangentwegen max, 4 rijstroken, doch hogere intensiteiten toe laatbaar. 4— 1 Parkeerduur en -tarief afhankelijk van situering. Tarief afstemmen op "directe kosten" per openbaar ver voer (geldt m.n. voor lang- parkeerders). _XQ_ Dat het gebied binnen de grachten nagenoeg ontoegankelijk moet zijn voor particulier autoverkeer (Bos, Bannenberg, Bonnema Culturele Raad, Kloppend Kart, Axies) en de daarbij behorende stelling dat binnen de grachten geen of nauwelijks parkeer gelegenheid raag zijn, vinden wij onjuist, gezien de grote afmeting van de binnenstad 1 km2) en de loopafstanden die aldus ontstaan. Wethouder ten Brug is bereid, verdergaande beperkingen te aanvaarden dan de door ons in de richtdoelen voorgestelde. Kortparkeervoorzieningen binnen de grachten behoeven geen hinderlijk verkeersbeeld op te roepen. Hen kan immers het gebruik van de in de binnenstad gelegen wegen regelen middels het gebruik en het aantal parkeerplaatsen en de lengte van de lussen en daarmee afstemmen op wat men ter plaatse nog aanvaardbaar vindt. Wij zijn van mening dat, op straffe van functieverlies, geheel tegemoet dient te worden gekomen aan de parkeerbehoefte van bezoekers en bewoners. Dat betekent, dat zij binnen 300 350 meter van hun bestemming een parkeerplaats mosten kunnen vinden. Van de werkers willen we vooral han terwille zijn die de auto echt nodig hebben. Voor 255( zal een 'parkeerplaats aanwezig moeten zijn. Daarbij zuilen- wellicht maatregelen nodig zijn in stadsdelen buiten ue binnenstad, die verhinderen dat daar overlast ontstaat. Degenen, die tangentwegen niet gewenst achten (Culturele Raad, Witteveen, Bonnema, ten Hoeve) gaan er blijkbaar van uit, dat er een grote bereidheid bestaat om de binnenstad ook anders dan met de auto te bezoeken. Deze zienswijze delen wij niet. Wethouder ten Brug aanvaardt tangenten, maar dan met geringere capaciteit. We willen er wel naar streven ze zo min mogelijk te belasten. Niettemin zullen met name de oostelijke en de zuidelijke binnenstads tangent veel te verwerken krijgen, omdat veel functies hierop georiënteerd zijn en omdat de stads- en streek-) uitbreidingen vooral in zuidelijke en oostelijke richting plaatsvinden. Met name de komende rapporteringen m.b.t. de verkeers- en vervoers- studie van het I.B.V. zullen hier meer duidelijkheid in kunnen scheppen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1973 | | pagina 126