-38-
Andere voorstellen
2- 1 Tangentxfegen om de binnenstad
teneinde verkeer zonder be
stemming binnenstad om te lei
den (stroomfunctie)
verkeer met bestemming binnen
stad op te vangen of te dis
tribueren (verdeelfunctie)
2 Vanaf de tangenten naar binnen-
gerichte niet met elkaar in ver
binding staande lussen en/of in
steken»
3 Alle binnenstadsgerioht particu
lier autoverkeer zoveel mogeli.ik
opvangen in geconcentreerde par-
keergelegeheid langs de tangenten
en bij invalspoorten;
4 Langparkeren (4uur en langer) uit
sluitend in de onmiddellijke nabij
heid van de tangenten»
3- 1 Zo min mogelijk aantasting stra- 1a In het geheel geen doorbraken
ten- en grachtenpatroon (zie A en dempingen.
II, tichtdoelen 1.3 en 1.4).
3- 2 Voor lussen max. 2 rijstroken, bij
voorkeur in 2 richtingen, met een
max. intensiteit van 500 motor
voertuigen per uur.
Voor tangentwegen max, 4 rijstroken,
doch hogere intensiteiten toe
laatbaar.
4— 1 Parkeerduur en -tarief afhankelijk
van situering. Tarief afstemmen op
"directe kosten" per openbaar ver
voer (geldt m.n. voor lang-
parkeerders).
_XQ_
Dat het gebied binnen de grachten nagenoeg ontoegankelijk moet
zijn voor particulier autoverkeer (Bos, Bannenberg, Bonnema
Culturele Raad, Kloppend Kart, Axies) en de daarbij behorende
stelling dat binnen de grachten geen of nauwelijks parkeer
gelegenheid raag zijn, vinden wij onjuist, gezien de grote afmeting
van de binnenstad 1 km2) en de loopafstanden die aldus ontstaan.
Wethouder ten Brug is bereid, verdergaande beperkingen te aanvaarden
dan de door ons in de richtdoelen voorgestelde.
Kortparkeervoorzieningen binnen de grachten behoeven geen hinderlijk
verkeersbeeld op te roepen. Hen kan immers het gebruik van de in de
binnenstad gelegen wegen regelen middels het gebruik en het aantal
parkeerplaatsen en de lengte van de lussen en daarmee afstemmen op
wat men ter plaatse nog aanvaardbaar vindt.
Wij zijn van mening dat, op straffe van functieverlies, geheel
tegemoet dient te worden gekomen aan de parkeerbehoefte van
bezoekers en bewoners.
Dat betekent, dat zij binnen 300 350 meter van hun bestemming
een parkeerplaats mosten kunnen vinden.
Van de werkers willen we vooral han terwille zijn die de auto
echt nodig hebben.
Voor 255( zal een 'parkeerplaats aanwezig moeten zijn. Daarbij zuilen-
wellicht maatregelen nodig zijn in stadsdelen buiten ue binnenstad,
die verhinderen dat daar overlast ontstaat.
Degenen, die tangentwegen niet gewenst achten (Culturele Raad,
Witteveen, Bonnema, ten Hoeve) gaan er blijkbaar van uit, dat er
een grote bereidheid bestaat om de binnenstad ook anders dan met
de auto te bezoeken. Deze zienswijze delen wij niet.
Wethouder ten Brug aanvaardt tangenten, maar dan met geringere
capaciteit.
We willen er wel naar streven ze zo min mogelijk te belasten.
Niettemin zullen met name de oostelijke en de zuidelijke binnenstads
tangent veel te verwerken krijgen, omdat veel functies hierop
georiënteerd zijn en omdat de stads- en streek-) uitbreidingen
vooral in zuidelijke en oostelijke richting plaatsvinden.
Met name de komende rapporteringen m.b.t. de verkeers- en vervoers-
studie van het I.B.V. zullen hier meer duidelijkheid in kunnen
scheppen.