-40-
0bjectdoelen,
Noordtangen, t
2.1- 1 Bestaand profiel (Voor aan
sluiting op westtangent: zie 4).
Westtangent
2 Buiten: tweestrooksweg via ver
ruimde P.Panderstr. en
Westersingel
3 Binnen: éénrichitngsroutes via
noord- en zuidzijde Har-
monie(ieder 2 rijstroken)
tweerichtingsraute via
P.Hendrikstr. (P.Hendrik
str. en deel Zaailand
verbreden)
4 Verbinding via nieuwe brug in
verlengde Zaeiland,
Vrouwenpoortsbrug hand
haven voor langzaam
verkeer.
Zuidtangent
3 Westelijk Beursbrug: 4 rijstroken
door Lange Marktstr. en
v. Swietenstr. (door
braak) j
6 Oostelijk Beursbrug: 1-richting
Zuidergrachtswal-Emma-
kade z.z., 1-richting
Emmakade n.z.-Nieuwe-
weg (nieuwe bruggen
t.o. Blokhuisplein en
bij Emmaplein).
Oosttangent
7 Vier rijstroken over Oosterkade
(2 nieuwe bruggen bij kruising
zuidtangent, 1 nieuwe brug bij
het Vliet, gracht versmallen).
(zie schets 6)
Andere_voorstellen (zie schets 7
2a Tweestrooksweg door rechtgetrokken
Pier Panderstraat
3& Alleen langs noordzijde Harmonie.
4a Vrouwenpoortshrug laten vervallen
en nieuwe brug in verlengde Groe-
neweg.
5a Lange Markt-tr.-Wil!emskade noord
en zuid;
b Lange Marktstr.-Stationsweg.
7a Twee rijstroken aan weerzijden Ooster
gracht (drie nieuwe bruggen bij krui
sing zuidtangent, één nieuwe brug
t.z.v. kazerne, gracht versmallen);
b Geen Oosterkade, maar ^ostergrachts
wal
2.1a- 1 Groeneweg-Vrouwenpoortsbrug-
Westersingel-Lange Marktstr.-
v.Swietenstr,-doorbraak Zuider
plein-door Klanderijbuurt en
Tulpenburg-verlengde Oosterkad
^osterkade-Noorderweg.
Toelichting ob.jectdoelen en taakstellingen.
In aansluiting op de voorgaande visie onfetaat het volgende beeld van tangenten:
Een v/esttangent die bestaat uit een buitengedeelte en een binnengedeelteverbonden
door een nieuwe brug ten zuiden van de Harmonie. Bij de keuze van deze brug heeft
voorop gestaan, dat hiermee een eenvoudige verkeersoplossirg gemaakt kan worden in
plaats van de ingewikkelde en nauwelijks vorm te geven keten van kruispunten tussen
de Harlingerstraatweg en de Uieuwestad. Dit bezwaar geldt zowel voor de bestaande
Vrouwenpoortsbrug als voor een eventuele nieuwe brug in het verlengde van de
Groeneweg.
Andere voordelen zijn dat de bolwerken rond de Vrouwenpoortsbrug door herbe
planting fraaier aaneen zullen sluiten. De toegang vis deze brug blijft dan voor
fietsers en voetgangers intact.
Nadelen zijn, dat de westelijke stadsgracht wordt doorsneden door een nieuwe brug
(wat ook het geval is bij een brug-Groeneweg) en dat amoveringen in do P.Hendrik
straat en de Pier Panderstraat nodig zijn en wellicht ook aan het Zaailand. Wet
houder ten Brug betwijfelt de noodzaak van amoveringen met name aan het Zaailand
en de P.Hendrikstraat, Wethouder Weide heeft dezelfde aarzeling met betrekking
tot het Zaailand. (Kloppend Hart: niet breken achter Harmonie en P.Hendrikstraat).
Een no o relt an .ment met het huidige profiel, dat t.z.t. volbelast zal zijn,
Een zuidtangent met een vierstrooks profiel vanwege het hoge verkeersaanbod, waarbij
tracering door de te verbreden van Swietenstraat (1) de voorkeur verdient.
Een 'wellicht minder kostbaar alternatief is een tracering via Willemskade noordzijde
en zuidzijde (2) (wethouders Heetlc en de Jong: burgemeester Brandsma en wethouder
Tiekstra, indien 4.te duur blijkt te zijn), of een smal tracé vis de Stationsweg (3)
wethouders ten Brug en Weide).
Voerdeel van de eerste keus is een duidelijke route, eon betere erfontsluiting voor
de (kantoor) panden langs de Willemskade en een beter bereikbaar maken van het
station, wat ook voor 2 geldt.
Een nadeel is de noodzaak van het in vrij omvangrijke mate wegbreken van panden.
Nadeel in alternatief 2 is, dat het weinig aantrekkelijk is wanneer de omgeving
van de stadsgracht veel verkeer te verwerken krijgt. De erffunctie gaat er op
achteruit; de Eeursbrug zal dan zeker vernieuwd moeten worden.
Nadeel in geval 3 is, eist het onaanvaardbaar drukker voor het station wordt en
dat de Schrsns-overweg een moeilijk oplosbare aansluiting blijft.
De kruising van de zuidtangent met de Oostergoweg moet ter plaatse van de Zuider
gracht liggen omdat de postergoweg in ons voorstel hlaf verdiept onder de spoorlijn
doorgaat. De halfhoge ligging van de spoorlijn is op zijn beurt bepaald door de
kruising a niveau met de Schrans. Het alternatief van een zuidtangent door
Tulpenburg is slechts mogelijk, indien de spoorlijn de Schrans geheel verhoogd of
verdiept kruist. In dat geval zou de aansluiting met Canminghaburen via de
Willem Lodewijkstraat voor de hand liggen, waardoor echter weer problemen ontstaan
bij de kruising ter hoogte van de P.Stuyvesantweg. De kans op realisering van een
geheel verdiepte of verhoogde spoorbaan lijkt, gezien de financiële consequenties,
bijzonder klein. Hier wordt momenteel een onderzoek naar ingesteld.
Voor de dosttangent moeten evenals voor de zuidtangent 4 rijstroken uitgangspunt zij;
(wethouder ten Brug: 2 rijstroken). Dit vanwege het bijzonder grote verkeersaanbod
dat te verwachten is. Daarbij is er voorkeur om deze 4 stroken aan één zijde van
het water te leggen over de Costerkade (1) hoven 2 rijstroken aan weerszijden van he
water (2). In beide gevallen moeten de aanliggende panden meer op de Ged.Keizersgrac!
georiënteerd worden. Voordeel van 1 boven 2 is, dat aan de zijde van de Oostergracht:
wal het rustige karakter volledig gehandhaafd kan blijven en b.v. bestemd wordt voor
fiets-verkeer en de bediening van de aanliggende panden. Een ander voordeel is, dat
de kruising met de Emmakade fraaier opgelost kan worden met een brug aan één zijde
van de Oostergracht dan met een. dubbele brug aan weerszijden van het water. Het is
wel waarschijnlijk dat een verbeterde Oosterkadc met twee rijstroken, d.xv.z. ds
huidige breedte, vrij lang als tijdelijke oplossing kan functioneren onder voorbe
houd dat de te herstellen walmuur al naar de definitieve plaats verschoven
wordt» ten Hoeve: geen versmalling)
De wethouders ten Brug en Heetla zijn van mening, dat volstaan moet worden met twee
rijstroken. Zij aanvaarden daarvoor een wat minder vlotte doorstroming van het ver
keer via deze route.