-40- 0bjectdoelen, Noordtangen, t 2.1- 1 Bestaand profiel (Voor aan sluiting op westtangent: zie 4). Westtangent 2 Buiten: tweestrooksweg via ver ruimde P.Panderstr. en Westersingel 3 Binnen: éénrichitngsroutes via noord- en zuidzijde Har- monie(ieder 2 rijstroken) tweerichtingsraute via P.Hendrikstr. (P.Hendrik str. en deel Zaailand verbreden) 4 Verbinding via nieuwe brug in verlengde Zaeiland, Vrouwenpoortsbrug hand haven voor langzaam verkeer. Zuidtangent 3 Westelijk Beursbrug: 4 rijstroken door Lange Marktstr. en v. Swietenstr. (door braak) j 6 Oostelijk Beursbrug: 1-richting Zuidergrachtswal-Emma- kade z.z., 1-richting Emmakade n.z.-Nieuwe- weg (nieuwe bruggen t.o. Blokhuisplein en bij Emmaplein). Oosttangent 7 Vier rijstroken over Oosterkade (2 nieuwe bruggen bij kruising zuidtangent, 1 nieuwe brug bij het Vliet, gracht versmallen). (zie schets 6) Andere_voorstellen (zie schets 7 2a Tweestrooksweg door rechtgetrokken Pier Panderstraat 3& Alleen langs noordzijde Harmonie. 4a Vrouwenpoortshrug laten vervallen en nieuwe brug in verlengde Groe- neweg. 5a Lange Markt-tr.-Wil!emskade noord en zuid; b Lange Marktstr.-Stationsweg. 7a Twee rijstroken aan weerzijden Ooster gracht (drie nieuwe bruggen bij krui sing zuidtangent, één nieuwe brug t.z.v. kazerne, gracht versmallen); b Geen Oosterkade, maar ^ostergrachts wal 2.1a- 1 Groeneweg-Vrouwenpoortsbrug- Westersingel-Lange Marktstr.- v.Swietenstr,-doorbraak Zuider plein-door Klanderijbuurt en Tulpenburg-verlengde Oosterkad ^osterkade-Noorderweg. Toelichting ob.jectdoelen en taakstellingen. In aansluiting op de voorgaande visie onfetaat het volgende beeld van tangenten: Een v/esttangent die bestaat uit een buitengedeelte en een binnengedeelteverbonden door een nieuwe brug ten zuiden van de Harmonie. Bij de keuze van deze brug heeft voorop gestaan, dat hiermee een eenvoudige verkeersoplossirg gemaakt kan worden in plaats van de ingewikkelde en nauwelijks vorm te geven keten van kruispunten tussen de Harlingerstraatweg en de Uieuwestad. Dit bezwaar geldt zowel voor de bestaande Vrouwenpoortsbrug als voor een eventuele nieuwe brug in het verlengde van de Groeneweg. Andere voordelen zijn dat de bolwerken rond de Vrouwenpoortsbrug door herbe planting fraaier aaneen zullen sluiten. De toegang vis deze brug blijft dan voor fietsers en voetgangers intact. Nadelen zijn, dat de westelijke stadsgracht wordt doorsneden door een nieuwe brug (wat ook het geval is bij een brug-Groeneweg) en dat amoveringen in do P.Hendrik straat en de Pier Panderstraat nodig zijn en wellicht ook aan het Zaailand. Wet houder ten Brug betwijfelt de noodzaak van amoveringen met name aan het Zaailand en de P.Hendrikstraat, Wethouder Weide heeft dezelfde aarzeling met betrekking tot het Zaailand. (Kloppend Hart: niet breken achter Harmonie en P.Hendrikstraat). Een no o relt an .ment met het huidige profiel, dat t.z.t. volbelast zal zijn, Een zuidtangent met een vierstrooks profiel vanwege het hoge verkeersaanbod, waarbij tracering door de te verbreden van Swietenstraat (1) de voorkeur verdient. Een 'wellicht minder kostbaar alternatief is een tracering via Willemskade noordzijde en zuidzijde (2) (wethouders Heetlc en de Jong: burgemeester Brandsma en wethouder Tiekstra, indien 4.te duur blijkt te zijn), of een smal tracé vis de Stationsweg (3) wethouders ten Brug en Weide). Voerdeel van de eerste keus is een duidelijke route, eon betere erfontsluiting voor de (kantoor) panden langs de Willemskade en een beter bereikbaar maken van het station, wat ook voor 2 geldt. Een nadeel is de noodzaak van het in vrij omvangrijke mate wegbreken van panden. Nadeel in alternatief 2 is, dat het weinig aantrekkelijk is wanneer de omgeving van de stadsgracht veel verkeer te verwerken krijgt. De erffunctie gaat er op achteruit; de Eeursbrug zal dan zeker vernieuwd moeten worden. Nadeel in geval 3 is, eist het onaanvaardbaar drukker voor het station wordt en dat de Schrsns-overweg een moeilijk oplosbare aansluiting blijft. De kruising van de zuidtangent met de Oostergoweg moet ter plaatse van de Zuider gracht liggen omdat de postergoweg in ons voorstel hlaf verdiept onder de spoorlijn doorgaat. De halfhoge ligging van de spoorlijn is op zijn beurt bepaald door de kruising a niveau met de Schrans. Het alternatief van een zuidtangent door Tulpenburg is slechts mogelijk, indien de spoorlijn de Schrans geheel verhoogd of verdiept kruist. In dat geval zou de aansluiting met Canminghaburen via de Willem Lodewijkstraat voor de hand liggen, waardoor echter weer problemen ontstaan bij de kruising ter hoogte van de P.Stuyvesantweg. De kans op realisering van een geheel verdiepte of verhoogde spoorbaan lijkt, gezien de financiële consequenties, bijzonder klein. Hier wordt momenteel een onderzoek naar ingesteld. Voor de dosttangent moeten evenals voor de zuidtangent 4 rijstroken uitgangspunt zij; (wethouder ten Brug: 2 rijstroken). Dit vanwege het bijzonder grote verkeersaanbod dat te verwachten is. Daarbij is er voorkeur om deze 4 stroken aan één zijde van het water te leggen over de Costerkade (1) hoven 2 rijstroken aan weerszijden van he water (2). In beide gevallen moeten de aanliggende panden meer op de Ged.Keizersgrac! georiënteerd worden. Voordeel van 1 boven 2 is, dat aan de zijde van de Oostergracht: wal het rustige karakter volledig gehandhaafd kan blijven en b.v. bestemd wordt voor fiets-verkeer en de bediening van de aanliggende panden. Een ander voordeel is, dat de kruising met de Emmakade fraaier opgelost kan worden met een brug aan één zijde van de Oostergracht dan met een. dubbele brug aan weerszijden van het water. Het is wel waarschijnlijk dat een verbeterde Oosterkadc met twee rijstroken, d.xv.z. ds huidige breedte, vrij lang als tijdelijke oplossing kan functioneren onder voorbe houd dat de te herstellen walmuur al naar de definitieve plaats verschoven wordt» ten Hoeve: geen versmalling) De wethouders ten Brug en Heetla zijn van mening, dat volstaan moet worden met twee rijstroken. Zij aanvaarden daarvoor een wat minder vlotte doorstroming van het ver keer via deze route.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1973 | | pagina 127