-43-
-42-
Lussert Noord:
2,2- 1 Voorstreek (en/of Nieuweburen)-
Eewal-Kl.Hoogstraat-Sohoen-
makersperk (doorbraak)
2 Heer Ivostr.-deel Gr. Kerkstr.-
Bollemanssteeg of St.Anthonystr.-
Bagijnestr.
Lussen west:
3 Nieuwestad z.z. in 2 richtingen
t/m de Lange Pijp. Kortsluiting
met Oldehoofsterkerkhof via
Nieuwesteeg.
Lussen zuid:
4 Vanaf westelijke binnentangent
naar parkeergelegenheid Wil
helminaplein. Geen kortsluiting
P.Hendrikstr.-Nieuweweg;
5 Wirdumerdiik (vanaf de Nieuweweg)
-Peperstraat-Berlikumermarkt-
Uniabuurt-Blokhuisplein al dan
niet in 2 richtingen.
Lussen oost:
6 Vanaf de Zuidergrachtswal via
de Tweebaksmerkt1 richting
Droevendal en 1 richting Tui-
nen zz
(zie schets 6)
la Hofplein-St. Jaoobsstr.-
Wirdumerdijk in dén richting
2a Als 2 hele Gr. Kerkstraat
Breedeplaats
(als aanvulling op la)
Circulatiewegen (lussen)
Er is al eerder gezegd, dat de loopafstanden te groot worden
als men de parkeervoorzieningen uitsluitend a?n de rand situ
eert.
Aan de noordzijde is het tekort aan parkeerruimte in het gebied
St. Jacobsstraat-Eewal z6 overduidelijk dat we functieverlies
vrezen, wanneer niet aan de behoefte wordt tegemoet gekomen.
Vie willen dan ook nadrukkelijk stellen, dat hier 300 a 400 par
keerplaatsen moeten komen. Wy zien geen reëel alternatief op
redelijke afstand van dit gebied.
Het houdt in, dat een smalle doorbraak door het Sohoenmakersperk/
Kleine Hoogstraat onvermijdelijk is. (Wethouder ten Brug: geen doorbraak;
idem: Jeugdgemeenteraad, Kloppend Hart, ten Hoeve en Witteveen).
Deze twee beslissingen hangen direct samen, omdat het ons inziens
onjuist zou zijn door het m'-ken van een parkeervoorziening aan
heteéind van een doodlopende route Voorstreek-Eewal veel ver
keer op te roepen. Deze situatie zal immers ontstaan door af
sluiting van de Weerd en de St. Jacobsstraat voor autoberkeer.
Na uitvoering van ons voorstel zal het meeste verkeer de
kortste weg van en naar de Groeneweg kiezen, hetgeen het ver
keersbeeld op de Voerstreek gunstig zal beïnvloeden.
Een doorbraak vanaf de Doelestraat naar het Raadhuisplein (Ger-
benzon) vinden wij een te grote ingreep in het stadsbeeld en boven
dien onnodig lang.
Westzijdeeen ander doel dat we voorop stellen is het geven van
een stadserffunctie aan het Waagplein. Daarvoor is het nodig,
dat er ter plaatse geen doorga--nd verkeer mogelijk is, dus ook niet
op de Nieuwestad z.z.
Van de Westerplantage kan men de Nieuwestad z.z. oprijden tot aan
de Waag. Men moet dan dezelfde weg terug nemen met een uitwijk
mogelijkheid naar het Oldehoofsterkerkhof via Nieuwesteeg en
Bagijnestraat.
Aan de zuidzijde stellen wij voor, dat het Zaailand ter plaatse
van het Wilhelminaplein aan het doorgaande vekkeer wordt ont
trokken en slechts dient voor het bereikbaar maken van de par
keergelegenheid. Hierdoor hopen we het Wilhelminaplein beter
geschikt te maken voor centrumactiviteiten die er nu plaats
vinden en die er weer zouden moeten ontstaan.
De ontsluiting Wirdumerdijk/üniahuurt moet al s ondergeschikt
worden beschouwd.
Een combinatie van de twee voorgaande lussen in de vorm van één-
richtingverkeer via Virdumerd;jk en Nieuwestad z.z. (Centrum
winkeliers) achten wij minder geschikt, omdat daarmee een Waagplein
in de vorm die ons voor ogen staat niet mogelijk is. Daarnaast
veroorzaakt éénrichtingsverkeer hier onnodig omrijden.
Het voorstel van Biels (lus in één richting Wirdumerdijk-
Brol-Gr.Hoogstraat-Eewal-Tuinen) houdt in, dat de Brol niet
autovrij zou worden (zie voetgangersgebieden)
Voor de keuze van de oostelijke lus via Tweebaksmarktdie
overigens vrij voor de hand liggend is, achten wij een brug van
Blokhuisplein naar Zuidergrachtswal van bijzondere waande. Deze
brug kan er veel toe bijdragen dat de Beursbrug en de kruising
oosttangent-zuidtangent minder zwaar belast worden. Bovendien
zou zij een bijzonder nuttige schakel zijn in een tussentijdse fase
indien de brug Oosterkade/Zuidergrachtswal niet op korte termijn
te realiseren zou zijn. Een parkeergarage ter pl&atse van de straf
gevangenis zou vooral bereikbaar moeten zjjn vanaf het Blokhuis-
plein; niet of slechts beperkt, vanaf de Oosterkade. (Jeugdge
meenteraad: geen brug bij het Blokhuisplein)