6 Oostergracht, zie 2^ j~ 7 -44- Paxkeren Middellang (aan binnenzyde tangenten in randzones): 2.3- 1 Wilhelminaplein: aantal plaatden met 300 vermeerderen. Garage ondergronds in 2 lagen; 2 Terrein strafgevangenis850 plaatsen in 4 lagen bovengronds (zie ook 3-4-4); 3 Oldehoofsterkerkhof: aantal plaatsen met 300 vermeerderen, deze in 2 lagen ondergronds (zie ook 2.4- 6) 4 Amelandsstraat: 60 parkeer plaatsen; 5 Omgeving stadhuis-Minnemastr. 300 parkeerplaatsen. (zie schets 8) Kort 2. 3- 8 Aan lussen: zie objectdoelen 2.2- 1t/m7 Lang (langs tangenten): 2. 4- 1 Omgeving Oude Veemarkt; 2 Zuidzijde 3tation; 3 Klanderijbuurt-Tulpenburg; 4 Terrein strafgevangenis; 5 Langs noordtangent; 6 Oldehoofsterkerkhof Profielmjzigingen 3.1- 1 P.Panderstr.zie 2.10-2; 2 één zijde P.Hendrikstr. en deel Zaailand,zie 2.1.-3? 3 één zijde v. Svrietenstr zie 2.1-5? 4 v.Swietenstr.-Zuiderplein, zie 2.1-5» 5 Sohoenmakersperk-Eewal,zie 2.2-1 Grachtvermallingen Taakstellingen 2.1- 1t/m7 By inrichting van wegen alleen letten op hoeveel heid te verwerken verkeer, maar ook op relaties met omgeving. 1.3 en. 4.1 Vorming parkeerfonds waar in allen die verkeer aan trekken bijdragen, afhanke lijk van b.v. aantal arbeids-] plaatsen, winkeloppervlakte e.d. Andere voorstellen 1a Achter Mercuriusfontein 800 plaat sen, in 3 a 4 lagen bovengronds. 3a OldehoofsterkerkhofAantal plaat sen met 300 vermeerderen, echter bovengronds 4a Amelandsstraat: parkeergarage, 5a Kinremastraat als niet openbare kleinere parkeergelegenheid voor bewoners. 6 Omgeving Schoolstraat; 7 Hahiasteeg. 5a Kazerne Arendstuin. 7 Tramstraat -45- Parkeren. Het parkeren is één van de belangrijkste instrumenten waarmee het verkeer ein de daarmee samenhangende functies beïnvloed kunnen worden. Wij zijn van mening, dat de gemeente het gebruik van alle parkeervoorzieningen moet kunnen beinvloeden. Het parkeertarief is één van de middelen waarmee we kunnen bereiken, cat er steeds voldoende open parkeerplaatsen aanwezig zijn. Dit geldt natuurlijk slechts tot op zekere hoogte. Wij willen nader overwegen, of het mogelijk is, een parkeerfonds te stichten waarmee nieuwe verkeers- en parkeervoorzieningen gedeeltelijk gefinancierd zouden kunnen worden. Ook particulieren, in zoverre zij niet in hun eigen behoefte voorzien en wèl parkeerbelasting veroorzaken, zouden hierin moeten bijdragen. De gemeente behoeft echter niet principeel bij teLdragen in exploitatiekosten van parkeergarages (verzoek Stichting Parkeergarages). Zij kan het doen op basis van vrijwilligheid, warneer duidelijk een algemeen belang aanwijsbaar is. Gelegenheid tot middellang parkeren is vooral belangrijk voor de bezoekers van het stadscentrum. Het is daarbij oen ~erste eis dat de loopafstand naar het reisdoel niet te groot raag worden. Wat plaatselijk aanvaardbaar is, kan variëren, omdat niet alle routes even prettig heloopbaan zijn, naar door elkaar genomen vinden we 300 - 350 meter neg acceptabel. De aantrekkelijkheid van de weg tussen parkeerplaats en wandelgebied, moet de situering en de aard var d.e parkeervoorziening mede bepalen. Op c.it moment zijn inclusief het Stationskwartier ca. 3^00 Parkeerplaatsen beschikbaar?500 binnen de grachten). Dit aantal zal moeten stijgen tot ongeveer 6000 (4900 binnen de grachten). In dit aantal is verwerkt, dat, als gevolg van allerlei maatregelen, ongeveer 400 parkeerplaatsen verloren zullen gaan. De indeling in de categoriën lang, middellang en kort parkeren meet als rientinggovena worden beschouwd. Binnen iedere parkeervoorziening moet het mogelijk zijn, o.a. in overgangssituaties, ook andere categoriën gedeeltelijk onder te brengen. Met uitzondering van de parkeervoorziening in de omgeving Stadhuis-Mimereo- straat (wethouder ten Brug: over twee plaatsen verdelen) liggen de voorge stelde parkeergarages dicht bij de tanrenten. Aan het Oldehoofsterkerkhof heeft een ondergrondse -arege de voorkeur (wethouder de Jong: bovengrondsondergronds is te duur). De garage aan her Wilhelminapiein meet hij voorkeur ondergronds zijn (wethouders Weide, de Jong en Heetla: bovengronds achter de Mercuriusfontein) omdat we het plein een stadserffunctie toekennen. Het bovengronds bouwen van een eenzijdig functioneel object lijkt ons daarmee niet in overeenstemming. (CentrumwinkeliersStichting parkeergarages, Gerbenzon:500 auto's in 3 lagen).

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1973 | | pagina 129