6 Oostergracht, zie 2^ j~ 7
-44-
Paxkeren
Middellang (aan binnenzyde tangenten
in randzones):
2.3- 1 Wilhelminaplein: aantal plaatden
met 300 vermeerderen. Garage
ondergronds in 2 lagen;
2 Terrein strafgevangenis850
plaatsen in 4 lagen bovengronds
(zie ook 3-4-4);
3 Oldehoofsterkerkhof: aantal
plaatsen met 300 vermeerderen,
deze in 2 lagen ondergronds
(zie ook 2.4- 6)
4 Amelandsstraat: 60 parkeer
plaatsen;
5 Omgeving stadhuis-Minnemastr.
300 parkeerplaatsen.
(zie schets 8)
Kort
2. 3- 8 Aan lussen: zie objectdoelen
2.2- 1t/m7
Lang (langs tangenten):
2. 4- 1 Omgeving Oude Veemarkt;
2 Zuidzijde 3tation;
3 Klanderijbuurt-Tulpenburg;
4 Terrein strafgevangenis;
5 Langs noordtangent;
6 Oldehoofsterkerkhof
Profielmjzigingen
3.1- 1 P.Panderstr.zie 2.10-2;
2 één zijde P.Hendrikstr. en
deel Zaailand,zie 2.1.-3?
3 één zijde v. Svrietenstr
zie 2.1-5?
4 v.Swietenstr.-Zuiderplein,
zie 2.1-5»
5 Sohoenmakersperk-Eewal,zie
2.2-1
Grachtvermallingen
Taakstellingen
2.1- 1t/m7 By inrichting van wegen
alleen letten op hoeveel
heid te verwerken verkeer,
maar ook op relaties met
omgeving.
1.3 en. 4.1 Vorming parkeerfonds waar
in allen die verkeer aan
trekken bijdragen, afhanke
lijk van b.v. aantal arbeids-]
plaatsen, winkeloppervlakte
e.d.
Andere voorstellen
1a Achter Mercuriusfontein 800 plaat
sen, in 3 a 4 lagen bovengronds.
3a OldehoofsterkerkhofAantal plaat
sen met 300 vermeerderen, echter
bovengronds
4a Amelandsstraat: parkeergarage,
5a Kinremastraat als niet openbare
kleinere parkeergelegenheid voor
bewoners.
6 Omgeving Schoolstraat;
7 Hahiasteeg.
5a Kazerne Arendstuin.
7 Tramstraat
-45-
Parkeren.
Het parkeren is één van de belangrijkste instrumenten waarmee het verkeer
ein de daarmee samenhangende functies beïnvloed kunnen worden.
Wij zijn van mening, dat de gemeente het gebruik van alle parkeervoorzieningen
moet kunnen beinvloeden. Het parkeertarief is één van de middelen waarmee we
kunnen bereiken, cat er steeds voldoende open parkeerplaatsen aanwezig zijn.
Dit geldt natuurlijk slechts tot op zekere hoogte.
Wij willen nader overwegen, of het mogelijk is, een parkeerfonds te stichten
waarmee nieuwe verkeers- en parkeervoorzieningen gedeeltelijk gefinancierd
zouden kunnen worden. Ook particulieren, in zoverre zij niet in hun eigen
behoefte voorzien en wèl parkeerbelasting veroorzaken, zouden hierin moeten
bijdragen. De gemeente behoeft echter niet principeel bij teLdragen in
exploitatiekosten van parkeergarages (verzoek Stichting Parkeergarages).
Zij kan het doen op basis van vrijwilligheid, warneer duidelijk een algemeen
belang aanwijsbaar is.
Gelegenheid tot middellang parkeren is vooral belangrijk voor de bezoekers
van het stadscentrum. Het is daarbij oen ~erste eis dat de loopafstand naar
het reisdoel niet te groot raag worden. Wat plaatselijk aanvaardbaar is,
kan variëren, omdat niet alle routes even prettig heloopbaan zijn, naar door
elkaar genomen vinden we 300 - 350 meter neg acceptabel. De aantrekkelijkheid
van de weg tussen parkeerplaats en wandelgebied, moet de situering en de aard
var d.e parkeervoorziening mede bepalen.
Op c.it moment zijn inclusief het Stationskwartier ca. 3^00 Parkeerplaatsen
beschikbaar?500 binnen de grachten). Dit aantal zal moeten stijgen tot
ongeveer 6000 (4900 binnen de grachten). In dit aantal is verwerkt, dat, als
gevolg van allerlei maatregelen, ongeveer 400 parkeerplaatsen verloren zullen
gaan. De indeling in de categoriën lang, middellang en kort parkeren meet
als rientinggovena worden beschouwd. Binnen iedere parkeervoorziening moet
het mogelijk zijn, o.a. in overgangssituaties, ook andere categoriën
gedeeltelijk onder te brengen.
Met uitzondering van de parkeervoorziening in de omgeving Stadhuis-Mimereo-
straat (wethouder ten Brug: over twee plaatsen verdelen) liggen de voorge
stelde parkeergarages dicht bij de tanrenten.
Aan het Oldehoofsterkerkhof heeft een ondergrondse -arege de voorkeur
(wethouder de Jong: bovengrondsondergronds is te duur).
De garage aan her Wilhelminapiein meet hij voorkeur ondergronds zijn
(wethouders Weide, de Jong en Heetla: bovengronds achter de Mercuriusfontein)
omdat we het plein een stadserffunctie toekennen.
Het bovengronds bouwen van een eenzijdig functioneel object lijkt ons
daarmee niet in overeenstemming. (CentrumwinkeliersStichting parkeergarages,
Gerbenzon:500 auto's in 3 lagen).