—46— VIII Openbaar vervoer Standaarddoelen 1 Binnenstad optimaal toegankelijk voor openbaar vervoer. 2 Verbetering en uitbreiding openbaar vervoer in binnenstad. Riehtdoelen 1- 1 Lokale bussen en taxi's raken of door kruisen kern, zo nodig door voor privé autoverkeer afgesloten straten (evt„ wel in combinatie met vrachtvervoer, brommers en fietsers). "Kortsluitende" routes b.v. via sohakels tussen lussen 2 Voor openbaar vervoer gereserveerde rijstroken op bepaalde trajecten en kruispunten (vrije busbanen). 2- 1 Bushaltes vlak naast belangrijkste voetgangersstromen en bij parkeer terreinen; 2 Verbetering waohtmogelijkheden halteplaatsen; 3 Busroutes zo mogelijk zelfde traject en bij voorkeur in 2 rijrichtingen; instaphalte bij uitstaphalte; 4 Overstapmogelijkheid lokaal en interlokaal bij station; 5 Zo hoog mogelijke ritfrequentie en regelmaat op routes door de binnenstad 6 Taxistandplaatsen op vele punten bij concentratie voetgangersstromen; 7 Publiek aansporen tot gebruik open baar vervoer i.p.v. privé auto. Objectdoelen (zie schets 9) Lokale busroutes: 1.1*1 Vanaf ïïoeksterend over Wilhelmi naplein en station naar Zuiderplein v.v. via Bewal en St.Jaoobsstraat; 2 Vanaf Vlietsterbrug langs Wilhelmina- plein en station naar Verlaat sbrug of Schrans via Bewal en St. Jaoobsstraat. Interlokale busroutes: 3 Vanaf Oosterbrug over Wilhelminaplein naar station; 4 Vanaf Vrouwenpoortsbrug over Wilielmina plein naar station 2.4-1 Oude Veemarkt als trefpunt stadsbussen- streekbussen-N. S. halteplaats oostelijk deel (zo dicht mogelijk bij station). Taakstellingen 2.2 Opstellen van een verbeteringsplan voor halteplaatsen 2.7 Gerichte acties in pers; publicatie ko stenvergelijkingen -47- Openbaar In het algemeen zijn wij van oordeel, dat openbaar vervoer vervoer duidelijk bevorderd moet worden, zowel door middel van ver groting van de dienstverlening en billijke tarieven als door bevoorrechting in het binnenstadsgebied. We hopen een sterk groeiend aantal werkers er toe te brengen,, met de bus te reizen, terwfll ook bezoekers, hoewel in mindere mate, tot het gebruik van openbaar vervoer kunnen worden gebracht. Be zoekers zijn hiertoe moeilijker over te halen, omdat de vrij heid die een eigen vervoermiddel biedt naast het comfort, moeilijk is te vervangen. Hier weegt het bezwaar van wachten en overstappen blijkbaar erg zwaar in v rhouding tot de rela tief korte duur van het bezoek. De gemeente kan niet meer doen dan de routes van de bus d or de stad aantrekkelijk moken. Dit betekent bevoorrechting t.o.v. ander verkeer. Dit is ondermeer te bereiken door de halteplaatsen zo dicht mogelijk bij concentratiepunten te maken (Waagplein, RuiterskwartierStation) en wel zoveel mogelijk voor alle stadsbuslijnen Dat instap- en uitstaphalte "bij elkaar liggen 1 ijkt ons een voorwaarde, een vorm van service aar de reiziger. Eveneens, dat zoveel mogelijk lijnen op het binnenstadstraject van de zelfde route gebruik maken, zodat ter plaatse een hoge rit frequentie ontstaat en het reserveren van meer ruimte voor openbaar vervoer gerechtvaardigd is. Om het gebruik van de bus te stimuleren, lijkt ons een route door het hart van het winkelcentrum noodzakelijk. Daarbij behoren halteplaatsen op de reeds genoemde concentratiepunten. In de St.Jacobsstraat levert dit in zoverre een probleem on, dat de bussen elkaar niet zullen kunnen passeren. Dat zal opge lost moeten worden met verkeerslichten, waarbij de tegengestelde richtingen beurtelings voorrang krijgen. Dat heeft weer het voordeel, dat de rijbaan wat smaller en de trottoirs breder kunnen worden. Alternatieven die de St»Jaoobsstraat minder belasten (b.v. één richting bussen) en gebruik maken van de Tweebaksmsrkt vinden wij minder aantrekkelijk omdat het gemeentelijk bestuurscentrum en ook de bejaardenhuizen in die omgeving dan niet goed werden bediend, O.a, om die redenen staan we dus niet achter het alternatief van het Vrouwencomité "Tot Opbouw" en de Centrumwinkeliers (niet via St.Jacobsstraat) Op het Wilhelmipaplein willen wij het Ruiterskwartier grotendeels bestemmen tot vrije busbaan in twee richtingen.:In hoeverre dit in overeenstemming is te brengen met de toekomstige be_ stemming van het Wilhelminaplein moet nog worden onderzocht. Alle streekbussen krijgen een halteplaats op het Wilhelmina plein, dus weer dichter hij de Nieuwestad. Bij het station moeten alle stadslijnbussen het streeksbusstation aandoen. Het is daartoe noodzakelijk het streekbusstation wat dichter naar het station te brengen waar aan de voorzijde alle stadsbussen stoppen. De gecombineerde stadsbus—streekbushalte kan tevens door zijn moed geoutilleerde overstapaccommodatie fungeren als overstappunt voor reizigers van de ene lokale lijn op de andere. Het ruimtevergende busstation achter de Mercurius— fontein kan hiermee vervallen. In de nieuwe opzet van het buslijnennetdat in diverse fasen herzien zal worden, komen de rustplaatsen voor de bussen aan de uiteinden van de lijnen, dus in de woonwijken, te liggen. Aan de Westzijde is het wenselijk de Vrouwenpoortsbrug, behalve als voetgangers- en fietsroute, ook voor de streekbussen te benutten.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1973 | | pagina 130