—46—
VIII Openbaar vervoer
Standaarddoelen
1 Binnenstad optimaal toegankelijk voor
openbaar vervoer.
2 Verbetering en uitbreiding openbaar
vervoer in binnenstad.
Riehtdoelen
1- 1 Lokale bussen en taxi's raken of door
kruisen kern, zo nodig door voor privé
autoverkeer afgesloten straten (evt„
wel in combinatie met vrachtvervoer,
brommers en fietsers). "Kortsluitende"
routes b.v. via sohakels tussen lussen
2 Voor openbaar vervoer gereserveerde
rijstroken op bepaalde trajecten en
kruispunten (vrije busbanen).
2- 1 Bushaltes vlak naast belangrijkste
voetgangersstromen en bij parkeer
terreinen;
2 Verbetering waohtmogelijkheden
halteplaatsen;
3 Busroutes zo mogelijk zelfde traject
en bij voorkeur in 2 rijrichtingen;
instaphalte bij uitstaphalte;
4 Overstapmogelijkheid lokaal en
interlokaal bij station;
5 Zo hoog mogelijke ritfrequentie en
regelmaat op routes door de binnenstad
6 Taxistandplaatsen op vele punten bij
concentratie voetgangersstromen;
7 Publiek aansporen tot gebruik open
baar vervoer i.p.v. privé auto.
Objectdoelen (zie schets 9)
Lokale busroutes:
1.1*1 Vanaf ïïoeksterend over Wilhelmi naplein
en station naar Zuiderplein v.v.
via Bewal en St.Jaoobsstraat;
2 Vanaf Vlietsterbrug langs Wilhelmina-
plein en station naar Verlaat sbrug of
Schrans via Bewal en St. Jaoobsstraat.
Interlokale busroutes:
3 Vanaf Oosterbrug over Wilhelminaplein
naar station;
4 Vanaf Vrouwenpoortsbrug over Wilielmina
plein naar station
2.4-1 Oude Veemarkt als trefpunt stadsbussen-
streekbussen-N. S. halteplaats oostelijk
deel (zo dicht mogelijk bij station).
Taakstellingen
2.2 Opstellen van een verbeteringsplan
voor halteplaatsen
2.7 Gerichte acties in pers; publicatie
ko stenvergelijkingen
-47-
Openbaar In het algemeen zijn wij van oordeel, dat openbaar vervoer
vervoer duidelijk bevorderd moet worden, zowel door middel van ver
groting van de dienstverlening en billijke tarieven als door
bevoorrechting in het binnenstadsgebied. We hopen een sterk
groeiend aantal werkers er toe te brengen,, met de bus te
reizen, terwfll ook bezoekers, hoewel in mindere mate, tot
het gebruik van openbaar vervoer kunnen worden gebracht. Be
zoekers zijn hiertoe moeilijker over te halen, omdat de vrij
heid die een eigen vervoermiddel biedt naast het comfort,
moeilijk is te vervangen. Hier weegt het bezwaar van wachten
en overstappen blijkbaar erg zwaar in v rhouding tot de rela
tief korte duur van het bezoek.
De gemeente kan niet meer doen dan de routes van de bus d or
de stad aantrekkelijk moken. Dit betekent bevoorrechting
t.o.v. ander verkeer. Dit is ondermeer te bereiken door de
halteplaatsen zo dicht mogelijk bij concentratiepunten te maken
(Waagplein, RuiterskwartierStation) en wel zoveel mogelijk
voor alle stadsbuslijnen
Dat instap- en uitstaphalte "bij elkaar liggen 1 ijkt ons een
voorwaarde, een vorm van service aar de reiziger. Eveneens,
dat zoveel mogelijk lijnen op het binnenstadstraject van de
zelfde route gebruik maken, zodat ter plaatse een hoge rit
frequentie ontstaat en het reserveren van meer ruimte voor
openbaar vervoer gerechtvaardigd is.
Om het gebruik van de bus te stimuleren, lijkt ons een route
door het hart van het winkelcentrum noodzakelijk. Daarbij behoren
halteplaatsen op de reeds genoemde concentratiepunten.
In de St.Jacobsstraat levert dit in zoverre een probleem on,
dat de bussen elkaar niet zullen kunnen passeren. Dat zal opge
lost moeten worden met verkeerslichten, waarbij de tegengestelde
richtingen beurtelings voorrang krijgen. Dat heeft weer het voordeel,
dat de rijbaan wat smaller en de trottoirs breder kunnen worden.
Alternatieven die de St»Jaoobsstraat minder belasten (b.v. één
richting bussen) en gebruik maken van de Tweebaksmsrkt vinden
wij minder aantrekkelijk omdat het gemeentelijk bestuurscentrum
en ook de bejaardenhuizen in die omgeving dan niet goed
werden bediend, O.a, om die redenen staan we dus niet achter
het alternatief van het Vrouwencomité "Tot Opbouw" en de
Centrumwinkeliers (niet via St.Jacobsstraat)
Op het Wilhelmipaplein willen wij het Ruiterskwartier grotendeels
bestemmen tot vrije busbaan in twee richtingen.:In hoeverre
dit in overeenstemming is te brengen met de toekomstige be_
stemming van het Wilhelminaplein moet nog worden onderzocht.
Alle streekbussen krijgen een halteplaats op het Wilhelmina
plein, dus weer dichter hij de Nieuwestad.
Bij het station moeten alle stadslijnbussen het streeksbusstation
aandoen. Het is daartoe noodzakelijk het streekbusstation wat
dichter naar het station te brengen waar aan de voorzijde alle
stadsbussen stoppen. De gecombineerde stadsbus—streekbushalte
kan tevens door zijn moed geoutilleerde overstapaccommodatie
fungeren als overstappunt voor reizigers van de ene lokale lijn
op de andere. Het ruimtevergende busstation achter de Mercurius—
fontein kan hiermee vervallen.
In de nieuwe opzet van het buslijnennetdat in diverse fasen
herzien zal worden, komen de rustplaatsen voor de bussen aan
de uiteinden van de lijnen, dus in de woonwijken, te liggen.
Aan de Westzijde is het wenselijk de Vrouwenpoortsbrug, behalve
als voetgangers- en fietsroute, ook voor de streekbussen
te benutten.