IX Vrachtvervoer
Standaarddoelen
1 Regulering vrachtvervoer van en naar
binnenstad.
2 Noodzakelijk vrachtverkeer moet zich vlot
en eenvoudig kunnen afwikkelen.
Richtdoelen
1- 1 Stimuleren verdere organisatie vrachtver
voer, uitgaande van centrale distributie;
2 Aanleg voldoende grote en goed geoutil
leerde overslag- en opslagplaatsen op pun
ten met goede verbindingen met lokale
hoofdwegenstructuur buiten de binnenstad.
2- 1 Ook V or vrachtvervoer gebruik van de lus
sen en schakels tussen deze lussen (zie
VII richtdoel2.2 en VIII richtdoel 1.1);
2 Daarnaast voor zover mogelijk aparte laad-
en loszönes, expeditiestraten en - hoven;
3 Voor zover niet anders mogelijk beperkte
toegang tot voetgangersstraten en -gebieden
(evt.beperkt tot bepaalde daggedeelten).
Objectdoelen zie schets 10)
Kortsluiting lussen:
2.1- 1 Tussen Nieuvstad en Eewal
2 Tussen Eewal/Voorstreek en Tweebaksmerkt
3 Zaailand t.p.v. Wilhelminaplein)
4 Grote Hoogstraat.
2.2- 1 Diverse plekken rond de St.Jacobsstraat;
2 Gedempte Keizersgracht
3 Zwitserswaltje
2.3- 1 iïieuwestad n.z.
Taakstellingen
2.2. 1t/m 3 In overleg met winkels en bedrijven
per sector de juiste plaats en vorm
van de laad- en losgelegenheid bepa
len met bemiddeling van vrachtver
voersorganisaties.
2.2.1 Delen bestaande parkeergelegenheid
reserveren.
-49-
frchtvervoer Vooral in de binnenstad is het goederenverkeer een belangrijk facet van
de verkeersproblematiek.Door de grote konoentratie van veikooppunten
(en bedrijven) in het centrum is de goederenstroom van en naar dit deel var
de stad erg groot. Deze stroom neemt nog in omvang toe door de intensi
vering van het grondgebruik (meer verkoopoppervlak) en door de hogere om-
zetsnelheid van de konsumptieve goederen.
De aan- en afvoer van goederen in de binnenstad is de laatste tijd een nog
groter probleem geworden door de steeds grotere vervoerseenheden die
steeds frekwenter gebruikt worden om de vervoerskosten te beperken. Deze
voertuigen hebben echter zodanige afmetingen, dat zij de verkeerscirkulatie
vaak ernstig verstorenin de straten, welke vaak een beperkte- historisch
bepaalde - afmeting hebben.
De oplossing van dit probleem moet niet alleen in de binnenstad worden
gezocht. Door de aanleg van voldoend grote en goed geoutilleerde overslag
en opslagplaatsen buiten het centrum kan de op de binnenstad gerichte
goederenstroom worden verminderd. Deze overslag- en opslagplaatsen kunnen
met name door gezamelijk initiatief van in de binnenstad gevestigde
bedrijven tot stand komen op punten die goede vsrbiiadingan hebben met de
lokale hoofdwegenstruktuur
Bij aanwezigheid van goede overslagplaatsen kan de binnenstad verboden
worden voor voertuigen met grote afmetingen.^Uitzonderingen, zoals "ondeel
bare ladingen", zullen aan een vergunningenstelsel moeten zijn gebonden.
Het is o.a. deze categorie waarvoor de EVO terecht een pleidooi heeft
gehouden.) Vanaf de overslagplaats kunnen de goederen met kleinere voer
tuigen op de meest wenselijke tijdstippen r.aer hun bestemming worden
vervoerd.
Om het rendement van deze op- en overslagplaatsen te verhogen, zullen door
speciale verkeersmaatregelen in de binnenstad de vervoerskosten tussen
deze opslag- en overslagplaatsen en de bestemming in de city worden ge
minimaliseerd. De overslagplaats zal het aantal voertuigritten in het
centrum kunnen doen verminderen, zeker wanneer tijdens één rit meerdere
bestemmingen worden aangedaan. Om deze zgn. sohakelritten te bevorderen,
zal ernaar gestreefd moeten worden aan het goederenverkeer zo nodig
kortsluitende routen ter beschikking te stellen.
Het zal niet altijd mogelijk zyn het laden en lossen bij het pand toe te
staan. In een aantal gevallen zullen, in verband met de eisen die aan
de verkeerscirkulatie moeten worden gesteld, gedurende sommige tijds
perioden stopverboden geldig zijn. 'Deze beperking van de laad- en los-
mogelijkheden kan soms zeer langdurig zijn, doch is - helaas - niet tea
vermijden. Om de bedrijven in hun problemen tegemoet te komen, zal ernaar
gestreefd moeten worden langs de routen, welke het goederenvervoer ter
beschikking staan, laad- en loszónes aan te leggen. Getracht moet worden
deze zSnes op beperkte afstand - gedacht wordt aan 50-75 - van de be
treffende bedrijven te situeren.
Speciale maatregelen zullen moeten worden genomen voor bedrijven, die aan
een voetgangersgebied van grote afmeting liggen en die geen tweede ont
sluiting hebben via een achterliggende straat. De expeditie van deze
bedrijven zal slechts in een beperkte tijdsperiode 's morgens via het
voetgangersgebied kunnen worden toegestaan.
De St. Jacobsstraat moet in dit kader apart worden genoemd, omdat hier
overdag en s avonds in het geheel geen vrachtverkeer meer kan worden
toegelaten. De bussen moeten hier namelijk steeds vrije doorgang hebben.
Bevoorrading zal hier dienen te gebeuren vanaf het Klokplein, het Heeren-
waltje en het Gouveneursplein.