IX Vrachtvervoer Standaarddoelen 1 Regulering vrachtvervoer van en naar binnenstad. 2 Noodzakelijk vrachtverkeer moet zich vlot en eenvoudig kunnen afwikkelen. Richtdoelen 1- 1 Stimuleren verdere organisatie vrachtver voer, uitgaande van centrale distributie; 2 Aanleg voldoende grote en goed geoutil leerde overslag- en opslagplaatsen op pun ten met goede verbindingen met lokale hoofdwegenstructuur buiten de binnenstad. 2- 1 Ook V or vrachtvervoer gebruik van de lus sen en schakels tussen deze lussen (zie VII richtdoel2.2 en VIII richtdoel 1.1); 2 Daarnaast voor zover mogelijk aparte laad- en loszönes, expeditiestraten en - hoven; 3 Voor zover niet anders mogelijk beperkte toegang tot voetgangersstraten en -gebieden (evt.beperkt tot bepaalde daggedeelten). Objectdoelen zie schets 10) Kortsluiting lussen: 2.1- 1 Tussen Nieuvstad en Eewal 2 Tussen Eewal/Voorstreek en Tweebaksmerkt 3 Zaailand t.p.v. Wilhelminaplein) 4 Grote Hoogstraat. 2.2- 1 Diverse plekken rond de St.Jacobsstraat; 2 Gedempte Keizersgracht 3 Zwitserswaltje 2.3- 1 iïieuwestad n.z. Taakstellingen 2.2. 1t/m 3 In overleg met winkels en bedrijven per sector de juiste plaats en vorm van de laad- en losgelegenheid bepa len met bemiddeling van vrachtver voersorganisaties. 2.2.1 Delen bestaande parkeergelegenheid reserveren. -49- frchtvervoer Vooral in de binnenstad is het goederenverkeer een belangrijk facet van de verkeersproblematiek.Door de grote konoentratie van veikooppunten (en bedrijven) in het centrum is de goederenstroom van en naar dit deel var de stad erg groot. Deze stroom neemt nog in omvang toe door de intensi vering van het grondgebruik (meer verkoopoppervlak) en door de hogere om- zetsnelheid van de konsumptieve goederen. De aan- en afvoer van goederen in de binnenstad is de laatste tijd een nog groter probleem geworden door de steeds grotere vervoerseenheden die steeds frekwenter gebruikt worden om de vervoerskosten te beperken. Deze voertuigen hebben echter zodanige afmetingen, dat zij de verkeerscirkulatie vaak ernstig verstorenin de straten, welke vaak een beperkte- historisch bepaalde - afmeting hebben. De oplossing van dit probleem moet niet alleen in de binnenstad worden gezocht. Door de aanleg van voldoend grote en goed geoutilleerde overslag en opslagplaatsen buiten het centrum kan de op de binnenstad gerichte goederenstroom worden verminderd. Deze overslag- en opslagplaatsen kunnen met name door gezamelijk initiatief van in de binnenstad gevestigde bedrijven tot stand komen op punten die goede vsrbiiadingan hebben met de lokale hoofdwegenstruktuur Bij aanwezigheid van goede overslagplaatsen kan de binnenstad verboden worden voor voertuigen met grote afmetingen.^Uitzonderingen, zoals "ondeel bare ladingen", zullen aan een vergunningenstelsel moeten zijn gebonden. Het is o.a. deze categorie waarvoor de EVO terecht een pleidooi heeft gehouden.) Vanaf de overslagplaats kunnen de goederen met kleinere voer tuigen op de meest wenselijke tijdstippen r.aer hun bestemming worden vervoerd. Om het rendement van deze op- en overslagplaatsen te verhogen, zullen door speciale verkeersmaatregelen in de binnenstad de vervoerskosten tussen deze opslag- en overslagplaatsen en de bestemming in de city worden ge minimaliseerd. De overslagplaats zal het aantal voertuigritten in het centrum kunnen doen verminderen, zeker wanneer tijdens één rit meerdere bestemmingen worden aangedaan. Om deze zgn. sohakelritten te bevorderen, zal ernaar gestreefd moeten worden aan het goederenverkeer zo nodig kortsluitende routen ter beschikking te stellen. Het zal niet altijd mogelijk zyn het laden en lossen bij het pand toe te staan. In een aantal gevallen zullen, in verband met de eisen die aan de verkeerscirkulatie moeten worden gesteld, gedurende sommige tijds perioden stopverboden geldig zijn. 'Deze beperking van de laad- en los- mogelijkheden kan soms zeer langdurig zijn, doch is - helaas - niet tea vermijden. Om de bedrijven in hun problemen tegemoet te komen, zal ernaar gestreefd moeten worden langs de routen, welke het goederenvervoer ter beschikking staan, laad- en loszónes aan te leggen. Getracht moet worden deze zSnes op beperkte afstand - gedacht wordt aan 50-75 - van de be treffende bedrijven te situeren. Speciale maatregelen zullen moeten worden genomen voor bedrijven, die aan een voetgangersgebied van grote afmeting liggen en die geen tweede ont sluiting hebben via een achterliggende straat. De expeditie van deze bedrijven zal slechts in een beperkte tijdsperiode 's morgens via het voetgangersgebied kunnen worden toegestaan. De St. Jacobsstraat moet in dit kader apart worden genoemd, omdat hier overdag en s avonds in het geheel geen vrachtverkeer meer kan worden toegelaten. De bussen moeten hier namelijk steeds vrije doorgang hebben. Bevoorrading zal hier dienen te gebeuren vanaf het Klokplein, het Heeren- waltje en het Gouveneursplein.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1973 | | pagina 131