Lï Voetgangersverkeer Standaarddoel 1 Bevorderen voetgangersverkeer in de binnenstad (zie ook Bil richtdoel 2.2 Richtdoelen 1- 1 Van buiten naar binnen toenemende voorrang voor voetgangers; 2 Verbeteren en aantrekkelijker maken van bestaande doorgaande voetgan gersrouten (zie ook BUI richtdoel 1.6); looprouten vanaf rand voet gangersgebied (zie 3) aansluitend op: - woonwijken - parkeergarages - halten openbaar vervoer; 5 Uitbreiden bestaande en instellen nieuwe voetgangersgebieden, zoveel mogelijk in aaneengesloten en aan trekkelijke vorm en zodanig dat er loopcircuits ontstaan (zie ook BUI richtdoel 1-5) 4 Maaswijdte van voetgangersgebieden verkleinen door aanleg nieuwe resp weer in gebruik nemen van in on bruik geraakte routen (stegen). hjectdoelen (zie schets 12) 1,2- 1 Route Vrouwenpoortsbrug tot in gang Nieuwestad; 2 Kleine Kerkstraat; 3 Pijlsteeg - Beyerstraat; 4 Tuinen nz; 5 Brug Sebuurt - Oldegalileën; 6 Route Schrans-Zuiderplein- Wirdumerdijk; 7 Oude en Nieuwe Oosterstraat; 9 Oostergrachtswal; 10 Route Harmonie - Schavernek 11 Nieuwestad nz voetbrug Heren wal tje-Waagplein 12 Verbreding trottoirs Nieuwestad zz, Peperstr., St.- Jacobsstr.; 13 Voorzieningen op Wilhelminaplein Voetgangersgebieden in aaneengesloten vorm: 1.3- 1 Waagplein incl. deel Nieuwestad zz-verbrede trottoirs Ruiters- kwartier en Wirdumerd ijk-Oude Doelensteeg-Oude Lombardsteeg; 2 Naauw-Peperstrnz (trottoir ver breed)-Brol-Groenteraarkt-Kelders -Over de Kelders. Andere voorstellen 8 Voetbrug Nieuwe Oosterstr.-Oostergrachts' wal;(verkeersbrug Verplaatsen naar Kei zersgracht); 14 Brug route Transvaalwijk-Prindentuin (indien geen scheepvaart); la Incl. Nieuwestad nz zz tot KI. Kerkstr; b Incl. Weerd; 2a Incl. deel Voorstreek tot Wortelhaven; b Incl. St. Jacobsstraat (geen bussen); -53- Voetgangers- Buiten de a- nleg van een voetgangersgebied zijn de verbeteringen verkeer die voor de voetganger aangebracht kunnen worden niet van spec taculaire aard. Veel is te bereiken door allerlei kleine maat regelen. Zo zal het mogelijk zijn, door het verminderen van het autoverkeer in en rond de city l^ngs een aantal wandelroutes trottoirs te verbreden, gepaard aan herstel van boombeplanting, aanbrengen van zitbanken en ander straatmeubilair Evenals bij de fiets ligt een deel van de taakstelling buiten de binnenstad. Namelijk: hoe maken we de weg naar de stad toe zo aan trekkelijk mogelijk^ Of het aantal toegangen over de grachten vermeerderd kan worden, hangt mede af van de beslissing om met name de noordelijke en de westelijke stadsgracht al of niet voor scheepvaart te slixiten. Aan de noordzijde is het belang van een voetgangersverbinding tus sen de Prinsentuin en de Transvaal wijk echter niet z<5 groot dat een beweegbare brug een doel moet zijn, wèl bij beëindiging van de scheepvaart een vaste voetbrug. Reeds te1" sprake kwam het voorstel om de Vrouwenpoortsbrug uit sluitend te bestemmen voor voetgangers, fietsers en (streek)bus- sen. Door de geringere verkeersbelasting kan daar weer gedacht worden aan uitbreiding van de beplanting. Een nieuwe brug bij de Harmonie bet-kent voor de achterliggende woonwijk een duidelijke verkorting van de route naar de binnenstad en bovendien een aantrekkelijke entree tot de Nieuwestad via het Schavernek. Het voorstel voor voetgangersgebieden omvat een deel van het winkelcentrum tussen Weerd en Wortelhaven, met de Nieuwestad n.z. als uitloper. Sr is ook het gebied inbegrepen tussen de Oude Doelesteeg-Ruiterskvartier-Wirdunerdijk waarin al vele "doorsteken" voor voetgangers aanwezig zyn, o.a. door grote winkelpanden. Stapsgewijze aanleg geeft gelegenheid onderwijl het effect van de veranderingen te beoordelen en te overwegen of men al of niet op de ingeslagen weg moet voortgaan. Primair is het maken van een voetgangersgebied op die plekken verantwoord, wa:r zuveel voet gangers te verwachten zijn dat het straatbeeld zjin levendigheid behoudt. Zo zou het kunnen zijn dat b.v. na verbreding van het trottoir van de Nieuwestad z.z. en herinrichting van het baag- plein, de behoefte aan een geheel verkeersvrije Nieuwestad n.z. niet meer zo wordt gevoeld. De mogelijkheden aan het'Wilhelminaplein hangen samen met o.a. de aanleg van de vrije busbaan en de verdere ontwikkeling van dit gebied als stadserf. Verbreding van het trottoir Euiters- kwartier is zonder meer noodzakelijk en daarmee ook afsluiting van de Oude Lombardsteeg voor fietsers. Inrichting van het plein zelf hangt af van de wens er-al dan niet bijzondere attracties te maken zoals vaste markt, beplanting of andere vormen van aankleding. Hoewel voorop gestaan heeft dat zoveel mogelijk êóia. aaneenge sloten voetgangersgebied zou moeten ontstaan, moesten er wel concessies worden gedaan. Zo is (om het gebruik te stimuleren van vervoermiddelen die we wel in de binnenstad wensen) de St. Jacobsstraat voor bussen en fietsen bestemd, waarbij wel ruimte is voor een kleine trottoirverbreding. Bij de Brol moet een doorgang moge—

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1973 | | pagina 133