Lï Voetgangersverkeer
Standaarddoel
1 Bevorderen voetgangersverkeer in de
binnenstad (zie ook Bil richtdoel 2.2
Richtdoelen
1- 1 Van buiten naar binnen toenemende
voorrang voor voetgangers;
2 Verbeteren en aantrekkelijker maken
van bestaande doorgaande voetgan
gersrouten (zie ook BUI richtdoel
1.6); looprouten vanaf rand voet
gangersgebied (zie 3) aansluitend
op: - woonwijken
- parkeergarages
- halten openbaar vervoer;
5 Uitbreiden bestaande en instellen
nieuwe voetgangersgebieden, zoveel
mogelijk in aaneengesloten en aan
trekkelijke vorm en zodanig dat er
loopcircuits ontstaan (zie ook
BUI richtdoel 1-5)
4 Maaswijdte van voetgangersgebieden
verkleinen door aanleg nieuwe resp
weer in gebruik nemen van in on
bruik geraakte routen (stegen).
hjectdoelen (zie schets 12)
1,2- 1 Route Vrouwenpoortsbrug tot in
gang Nieuwestad;
2 Kleine Kerkstraat;
3 Pijlsteeg - Beyerstraat;
4 Tuinen nz;
5 Brug Sebuurt - Oldegalileën;
6 Route Schrans-Zuiderplein-
Wirdumerdijk;
7 Oude en Nieuwe Oosterstraat;
9 Oostergrachtswal;
10 Route Harmonie - Schavernek
11 Nieuwestad nz voetbrug Heren
wal tje-Waagplein
12 Verbreding trottoirs Nieuwestad
zz, Peperstr., St.- Jacobsstr.;
13 Voorzieningen op Wilhelminaplein
Voetgangersgebieden in aaneengesloten
vorm:
1.3- 1 Waagplein incl. deel Nieuwestad
zz-verbrede trottoirs Ruiters-
kwartier en Wirdumerd ijk-Oude
Doelensteeg-Oude Lombardsteeg;
2 Naauw-Peperstrnz (trottoir ver
breed)-Brol-Groenteraarkt-Kelders
-Over de Kelders.
Andere voorstellen
8 Voetbrug Nieuwe Oosterstr.-Oostergrachts'
wal;(verkeersbrug Verplaatsen naar Kei
zersgracht);
14 Brug route Transvaalwijk-Prindentuin
(indien geen scheepvaart);
la Incl. Nieuwestad nz zz tot KI. Kerkstr;
b Incl. Weerd;
2a Incl. deel Voorstreek tot Wortelhaven;
b Incl. St. Jacobsstraat (geen bussen);
-53-
Voetgangers- Buiten de a- nleg van een voetgangersgebied zijn de verbeteringen
verkeer die voor de voetganger aangebracht kunnen worden niet van spec
taculaire aard. Veel is te bereiken door allerlei kleine maat
regelen. Zo zal het mogelijk zijn, door het verminderen van het
autoverkeer in en rond de city l^ngs een aantal wandelroutes
trottoirs te verbreden, gepaard aan herstel van boombeplanting,
aanbrengen van zitbanken en ander straatmeubilair
Evenals bij de fiets ligt een deel van de taakstelling buiten de
binnenstad. Namelijk: hoe maken we de weg naar de stad toe zo aan
trekkelijk mogelijk^
Of het aantal toegangen over de grachten vermeerderd kan worden,
hangt mede af van de beslissing om met name de noordelijke en de
westelijke stadsgracht al of niet voor scheepvaart te slixiten.
Aan de noordzijde is het belang van een voetgangersverbinding tus
sen de Prinsentuin en de Transvaal wijk echter niet z<5 groot dat
een beweegbare brug een doel moet zijn, wèl bij beëindiging van de
scheepvaart een vaste voetbrug.
Reeds te1" sprake kwam het voorstel om de Vrouwenpoortsbrug uit
sluitend te bestemmen voor voetgangers, fietsers en (streek)bus-
sen.
Door de geringere verkeersbelasting kan daar weer gedacht worden
aan uitbreiding van de beplanting.
Een nieuwe brug bij de Harmonie bet-kent voor de achterliggende
woonwijk een duidelijke verkorting van de route naar de binnenstad
en bovendien een aantrekkelijke entree tot de Nieuwestad via het
Schavernek.
Het voorstel voor voetgangersgebieden omvat een deel van het
winkelcentrum tussen Weerd en Wortelhaven, met de Nieuwestad n.z.
als uitloper. Sr is ook het gebied inbegrepen tussen de Oude
Doelesteeg-Ruiterskvartier-Wirdunerdijk waarin al vele "doorsteken"
voor voetgangers aanwezig zyn, o.a. door grote winkelpanden.
Stapsgewijze aanleg geeft gelegenheid onderwijl het effect van de
veranderingen te beoordelen en te overwegen of men al of niet op
de ingeslagen weg moet voortgaan. Primair is het maken van een
voetgangersgebied op die plekken verantwoord, wa:r zuveel voet
gangers te verwachten zijn dat het straatbeeld zjin levendigheid
behoudt. Zo zou het kunnen zijn dat b.v. na verbreding van het
trottoir van de Nieuwestad z.z. en herinrichting van het baag-
plein, de behoefte aan een geheel verkeersvrije Nieuwestad n.z.
niet meer zo wordt gevoeld.
De mogelijkheden aan het'Wilhelminaplein hangen samen met o.a.
de aanleg van de vrije busbaan en de verdere ontwikkeling van
dit gebied als stadserf. Verbreding van het trottoir Euiters-
kwartier is zonder meer noodzakelijk en daarmee ook afsluiting
van de Oude Lombardsteeg voor fietsers.
Inrichting van het plein zelf hangt af van de wens er-al dan
niet bijzondere attracties te maken zoals vaste markt, beplanting
of andere vormen van aankleding.
Hoewel voorop gestaan heeft dat zoveel mogelijk êóia. aaneenge
sloten voetgangersgebied zou moeten ontstaan, moesten er wel
concessies worden gedaan. Zo is (om het gebruik te stimuleren
van vervoermiddelen die we wel in de binnenstad wensen) de
St. Jacobsstraat voor bussen en fietsen bestemd, waarbij wel
ruimte is voor een kleine trottoirverbreding. Bij de Brol
moet een doorgang moge—