BW •:mwm Aanleggen van een ontsluitingsweg voor het industriegebied "Hemrik". Bijlage no. 99. Leeuwarden, 22 maart 1973- Aan de gemeenteraad. Uw raad heeft op 31 augustus 1970 (besluit no. 12935) voor het in dustriegebied "Hemrik" een bestemmingsplan vastgesteld, dat op 10 maart 1971 (besluit no. 3869, afd. 1) door Gedeputeerde Staten van Friesland is goedgekeurd en derhalve rechtskracht heeft verkregen. De in dit gebied gelegen terreinen zijn alle gemeente-eigendom, terwijl de opspuiting van deze terreinen, voor zover nodig, grotendeels is gerealiseerd. Uit het vorenstaande valt af te leiden, dat het in exploitatie brengen van het gebied "Hemrik" binnen afzienbare tijd een feit kan worden. Dit brengt echter mee, dat tijdig moet worden gezorgd voor een volledige ontsluiting van het industriegebied. De ontsluiting via de Aldlönsdyk moet in het kader van de goede en vlotte bereikbaarheid van dit 200 ha-grot industrieterrein volstrekt onvoldoende worden geacht. Daartoe moet mede dienen de in het bestemmingsplan geprojecteerde weg vanaf het industrie gebied in noordelijke richting naar de Groningerstraatweg. De weg is groten deels hooggelegen, omdat in de weg een zevental kunstwerken moeten worden aangelegd. Het meest zuidelijke kunstwerk is nodig voor het maken van een onderdoorgang ten behoeve van de bereikbaarheid van de aan weerszijden van de weg gelegen industrieterreinen; het tweede kunstwerk is nodig voor de kruising van de weg met de spoorlijn Leeuwarden-Groningen; het derde ter overbrugging van de Kurkemeer; het vierde en zesde voor de bereikbaarheid van de (toekomstige) wijk Camminghaburen en het vijfde en zevende kunstwerk dienen te worden gebouwd als onderdoorgang voor wielrijders en voetgangers naar en van de wijk Camminghaburen. liet ont worpen weggedeelte past overigens in het systeem, dat is ontworpen en op 24 juni 1968 door Uw raad werd aanvaard voor het aanleggen van een hoofdwegennet met binnenstadstangenten, wijktangenten en buitentangenten in onze gemeente. Het bovenbedoelde weggedeelte naakt deel uit van de oostelijke buitentangent. De kosten van het gehele werk hebben wij op basis van het prijspeil van eind 1972 berekend op 28.600.000,(inclusief grondkosten, kosten kunstwerken en kosten openbare verlichting)Deze berekening is bij de stukken voor U ter inzage gelegd hetgeen ook geldt voor de tekeningen, waarop de lengte-, breedte- en hoogteprofielen van de weg zijn aangegeven. Uitdrukkelijk vermelden wij hierbij dat deze tekeningen niet als de definitieve plannen kunnen worden aangemerkt. Zij zijn gemaakt om te dienen voor het aanvragen van een subsidie aan het rijk in de kosten van uitvoering van het werk en voor het verkrijgen van de nodige vergunningen en/of ontheffingen van hierbij betrokken instanties. De plannen zullen derhalve nog verder moeten worden uitgewerkt en ge preciseerd. Het ligt in onze bedoeling de uitgewerkte plannen t.z.t. ter definitieve vaststelling aan Uw raad voor te leggen. Het zal U duidelijk zijn, dat het bovenbedoelde werk slechts kan worden gerealiseerd indien de gemeente in de kosten van een en ander in het kader van de uitvoering van werken ter verbetering van de infrastruc tuur en eventueel in nauwe samenhang daarmee van de stedelijke vorkeers- voorzieningen een subsidie van het rijk ontvangt. Wij hebben terzake reeds de nodige contacten met de desbetreffende in stanties gehad. Het lijkt ons thans gewenst, dat Uw raad zich in beginsel uitspreekt voor de aanleg van deze weg en het voor de uitvoering van het werk benodigde geraamde krediet beschikbaar stelt.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1973 | | pagina 5