BW
•:mwm
Aanleggen van een ontsluitingsweg voor het industriegebied "Hemrik".
Bijlage no. 99. Leeuwarden, 22 maart 1973-
Aan de gemeenteraad.
Uw raad heeft op 31 augustus 1970 (besluit no. 12935) voor het in
dustriegebied "Hemrik" een bestemmingsplan vastgesteld, dat op 10 maart
1971 (besluit no. 3869, afd. 1) door Gedeputeerde Staten van Friesland is
goedgekeurd en derhalve rechtskracht heeft verkregen. De in dit gebied
gelegen terreinen zijn alle gemeente-eigendom, terwijl de opspuiting van
deze terreinen, voor zover nodig, grotendeels is gerealiseerd.
Uit het vorenstaande valt af te leiden, dat het in exploitatie brengen
van het gebied "Hemrik" binnen afzienbare tijd een feit kan worden. Dit
brengt echter mee, dat tijdig moet worden gezorgd voor een volledige
ontsluiting van het industriegebied. De ontsluiting via de Aldlönsdyk
moet in het kader van de goede en vlotte bereikbaarheid van dit 200 ha-grot
industrieterrein volstrekt onvoldoende worden geacht. Daartoe moet mede
dienen de in het bestemmingsplan geprojecteerde weg vanaf het industrie
gebied in noordelijke richting naar de Groningerstraatweg. De weg is groten
deels hooggelegen, omdat in de weg een zevental kunstwerken moeten worden
aangelegd. Het meest zuidelijke kunstwerk is nodig voor het maken van een
onderdoorgang ten behoeve van de bereikbaarheid van de aan weerszijden
van de weg gelegen industrieterreinen; het tweede kunstwerk is nodig
voor de kruising van de weg met de spoorlijn Leeuwarden-Groningen; het
derde ter overbrugging van de Kurkemeer; het vierde en zesde voor de
bereikbaarheid van de (toekomstige) wijk Camminghaburen en het vijfde
en zevende kunstwerk dienen te worden gebouwd als onderdoorgang voor
wielrijders en voetgangers naar en van de wijk Camminghaburen. liet ont
worpen weggedeelte past overigens in het systeem, dat is ontworpen en
op 24 juni 1968 door Uw raad werd aanvaard voor het aanleggen van een
hoofdwegennet met binnenstadstangenten, wijktangenten en buitentangenten
in onze gemeente. Het bovenbedoelde weggedeelte naakt deel uit van de
oostelijke buitentangent.
De kosten van het gehele werk hebben wij op basis van het prijspeil
van eind 1972 berekend op 28.600.000,(inclusief grondkosten, kosten
kunstwerken en kosten openbare verlichting)Deze berekening is bij de
stukken voor U ter inzage gelegd hetgeen ook geldt voor de tekeningen,
waarop de lengte-, breedte- en hoogteprofielen van de weg zijn aangegeven.
Uitdrukkelijk vermelden wij hierbij dat deze tekeningen niet als de
definitieve plannen kunnen worden aangemerkt.
Zij zijn gemaakt om te dienen voor het aanvragen van een subsidie aan het
rijk in de kosten van uitvoering van het werk en voor het verkrijgen van
de nodige vergunningen en/of ontheffingen van hierbij betrokken instanties.
De plannen zullen derhalve nog verder moeten worden uitgewerkt en ge
preciseerd. Het ligt in onze bedoeling de uitgewerkte plannen t.z.t. ter
definitieve vaststelling aan Uw raad voor te leggen.
Het zal U duidelijk zijn, dat het bovenbedoelde werk slechts kan
worden gerealiseerd indien de gemeente in de kosten van een en ander in
het kader van de uitvoering van werken ter verbetering van de infrastruc
tuur en eventueel in nauwe samenhang daarmee van de stedelijke vorkeers-
voorzieningen een subsidie van het rijk ontvangt.
Wij hebben terzake reeds de nodige contacten met de desbetreffende in
stanties gehad. Het lijkt ons thans gewenst, dat Uw raad zich in beginsel
uitspreekt voor de aanleg van deze weg en het voor de uitvoering van het
werk benodigde geraamde krediet beschikbaar stelt.