VERKEER (ALGEMEEN) - 1
32. Bij de parkeerbehoefte en de
dimensionering van de tangenten
gaat het college er bij voorbaat
van uit, dat het verkeer een claim
kan leggen op alles, wat in de
binnenstad is en zal komen. De
PvdA/PPR-fractie is het hiermee
niet eens. Zij gaat allereerst uit
van de onaantastbaarheid van de
binnenstad.
(Vellenga)
33. V/at doe je met de verkeersstromen,
wanneer ze de binnenstad sec gaan
naderen? Wil je ze afleiden, wil je
ze omleiden, wil je ze er doorheen
laten rauzen?
(Vellenga)
34. Bent U bereid, te bevorderen dat
het doorgaande verkeer op de een
of andere manier bemoeilijkt wordt,
gebruik te maken van de binnenstads-
verkeersring?
(Heidinga)
35- Op grond waarvan moeten de tan
genten een stroomfunctie vervullen
met betrekking tot het doorgaand
verkeer en het interwijkverkeer
Dit is in strijd met de uitgangs
punten van het tangentieel systeem.
Tangenten zouden alleen een functie
moeten hebben voor bestemmings
verkeer. Voor andere soorten ver
keer moeten het onaantrekkelijke
routes zijn met hier en daar een
hindernis in de vorm van stop
lichten of versmallingen.
(mevr. Brandenburg-Sjoerdsma)
32. Ook het College gaat niet uit
van het primaat van het verkeer.
Vanuit die opvatting kan het
verkeer als zodanig geen claim
leggen op alles, wat is en zal
komen. Het college huldigt de
opvatting, dat beperkingen aan
verkeer en parkeren in de binnen
stad moeten worden opgelegd.
33. Verkeersstromen die de binnenstad
34. naderen, dient men te onderscheiden
35. naar reisdoel: bestemming naar de
binnenstad of bestemming naar
elders. Door de binnenstad heen
("doorheen laten rauzen") wordt
volgens de standaard- en richt-
doelen onmogelijk.
Het is niet allereerst de bedoeling
dat de binnenstadsring een stroom
functie krijgt. Wèl moet er een
redelijke capaciteit aanwezig zijn
voor het verkeer met bestemming
voor de binnenstad.
Dat op de weg een zekere hoeveelheid
doorgaand (interwijk-)verkeer
aanwezig is, is onvermijdelijk,
De weg is namelijk openbaar!
Deze categorie moet het echter niet
gemakkelijk worden gemaakt, de
tangenten als kortsluitende routes
te gebruiken. Voor hen moet o.a.
het gebruik van de rondweg
aantrekkelijker zijn.
36. Hebt U overwogen of wilt U overwegen 36. Eenrichtingsverkeer leidt tot
om langs de hele binnenstadsring nodeloos veel verkeer. Immers,
- als die klaar of gedeeltelijk een voertuig wordt gedwongen,
klaar is - éénrichtingsverkeer in te een grotere afstand af te leggen,
stellen en het verkeer op de toe- Dat wil zeggen, dat het meer ver-
voerwegen hier duidelijk op te keersvoorzieningen moet hebben,
wijzen? Dan behoeven de tangenten Eenrichtingsverkeer zal dus eerder
niet zo groot te worden. leiden tot grotere afmebingen
(Heidinga) van de tangentwegen dan tot de
bescheidener afmetingen, die U
voorstaat