VERKEER (ALGEMEEN) - 1 32. Bij de parkeerbehoefte en de dimensionering van de tangenten gaat het college er bij voorbaat van uit, dat het verkeer een claim kan leggen op alles, wat in de binnenstad is en zal komen. De PvdA/PPR-fractie is het hiermee niet eens. Zij gaat allereerst uit van de onaantastbaarheid van de binnenstad. (Vellenga) 33. V/at doe je met de verkeersstromen, wanneer ze de binnenstad sec gaan naderen? Wil je ze afleiden, wil je ze omleiden, wil je ze er doorheen laten rauzen? (Vellenga) 34. Bent U bereid, te bevorderen dat het doorgaande verkeer op de een of andere manier bemoeilijkt wordt, gebruik te maken van de binnenstads- verkeersring? (Heidinga) 35- Op grond waarvan moeten de tan genten een stroomfunctie vervullen met betrekking tot het doorgaand verkeer en het interwijkverkeer Dit is in strijd met de uitgangs punten van het tangentieel systeem. Tangenten zouden alleen een functie moeten hebben voor bestemmings verkeer. Voor andere soorten ver keer moeten het onaantrekkelijke routes zijn met hier en daar een hindernis in de vorm van stop lichten of versmallingen. (mevr. Brandenburg-Sjoerdsma) 32. Ook het College gaat niet uit van het primaat van het verkeer. Vanuit die opvatting kan het verkeer als zodanig geen claim leggen op alles, wat is en zal komen. Het college huldigt de opvatting, dat beperkingen aan verkeer en parkeren in de binnen stad moeten worden opgelegd. 33. Verkeersstromen die de binnenstad 34. naderen, dient men te onderscheiden 35. naar reisdoel: bestemming naar de binnenstad of bestemming naar elders. Door de binnenstad heen ("doorheen laten rauzen") wordt volgens de standaard- en richt- doelen onmogelijk. Het is niet allereerst de bedoeling dat de binnenstadsring een stroom functie krijgt. Wèl moet er een redelijke capaciteit aanwezig zijn voor het verkeer met bestemming voor de binnenstad. Dat op de weg een zekere hoeveelheid doorgaand (interwijk-)verkeer aanwezig is, is onvermijdelijk, De weg is namelijk openbaar! Deze categorie moet het echter niet gemakkelijk worden gemaakt, de tangenten als kortsluitende routes te gebruiken. Voor hen moet o.a. het gebruik van de rondweg aantrekkelijker zijn. 36. Hebt U overwogen of wilt U overwegen 36. Eenrichtingsverkeer leidt tot om langs de hele binnenstadsring nodeloos veel verkeer. Immers, - als die klaar of gedeeltelijk een voertuig wordt gedwongen, klaar is - éénrichtingsverkeer in te een grotere afstand af te leggen, stellen en het verkeer op de toe- Dat wil zeggen, dat het meer ver- voerwegen hier duidelijk op te keersvoorzieningen moet hebben, wijzen? Dan behoeven de tangenten Eenrichtingsverkeer zal dus eerder niet zo groot te worden. leiden tot grotere afmebingen (Heidinga) van de tangentwegen dan tot de bescheidener afmetingen, die U voorstaat

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1973 | | pagina 104