■ft VEHKEER-ALGEMEEN-2 37. Is het juist om de gebieden direct om het centrum van de binnenstad af te kappen door het maken van breed gedimensioneerde wegen, nu in het rapport van het I.B.V. (verkeers- onderzoek binnenstad) de scheidende werking van de tangenten wordt erkend. (mevr. Brandenburg-Sjoerdsma) 37. De scheidende werking van een weg van twee rijstroken met de daarbij behorende verbredingen ter plaatse van kruisingen, zullen we moeten accepteren. Dit aanvaarden wij ook bij bestaan de wegen zoals Groningerstraatweg, Schrans, Troelstraweg, Tessel- schadestraat e.a. Er is al een duidelijke concessie gedaan door geen vier rijstroken te vragen maar twee (enkele uitzonderingen daargelaten) ten koste vanlai.gere wachttijden bij kruisingen. Overigens is de scheidende werking van het water veel absoluter. 38. Hoe groot is de capaciteit van de voorgestelde tangenten (het aantal auto's per uur). De berekening is niet aangegeven in het rapport van het I.B.V. (mevr. Brandenburg-Sjoerdsma) 38. Eén rijstrook in één richting kan maximaal 1000 tot 1200 auto's ver werken. Op blz. 41 staat, dat de meeste tangenten twee rijstroken zouden moeten krijgen, wat dus betekent dat zij maximaal 2 x 1200 2400 auto's per uur (exclusief doorgaand verkeer) kunnen verwerken, enige vertraging ingecalculeerd. Grafisch is dit nog eensweergege- ven in afbeelding 10 op blz. 38 van het rapport. 39. Bent bereid een proef te nemen met een binnenstadsrondweg, tangenten, binnen de al bestaande structuur en in verband daarmee een proef met het onmogelijk maken van het doorgaande verkeer door de binnenstad? Dat houdt dus niet in het verbannen van alle verkeer uit de binnenstad, maar alleen van het doorgaande verkeer.. Wij denken dat aan de volgende mogelijkheid.... (hierna volgt een opsomming van het voorgestelde tracé) (mevr. Brandenburg-Sjoerdsma) 39. Tegen het nemen van proeven is op zich geen bezwaar, wanneer deze uitgevoerd worden in of om het tracé dat men denkt aan te leggen. Dit zal zelfs noodzakelijk zijn, omdat op weg naar de eind fase gedurende geruime tijd allerlei tussenfasen"zullen moeten functioneren. Kiest men afwijkende proeftracés, waaronder ook Uw voorstel gerekend mag worden, dan zal de proef zo lang moeten duren, dat er duidelijke conclusies uit zijn te trekken. Dat houdt o.a. in, dat er tijdelijke voorzieningen in het wegdek en de installaties moeten komen. In Uw voorstel zitten bewust ingebouwde hindernissen (de grootste is vermoedelijk de Ie Kanaalsbrug) die een veelvoud zullen uitlokken van de kritiek die de wachttijden bij de Vrouwen- poortsbrug nu al oproepen. De capaciteit zou waarschijnlijk slechts 1000 auto's per uur zijn, i.p.v. de benodigde 2400 auto's.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1973 | | pagina 105