■ft
VEHKEER-ALGEMEEN-2
37. Is het juist om de gebieden direct
om het centrum van de binnenstad af
te kappen door het maken van breed
gedimensioneerde wegen, nu in het
rapport van het I.B.V. (verkeers-
onderzoek binnenstad) de scheidende
werking van de tangenten wordt
erkend.
(mevr. Brandenburg-Sjoerdsma)
37. De scheidende werking van een
weg van twee rijstroken met de
daarbij behorende verbredingen
ter plaatse van kruisingen,
zullen we moeten accepteren.
Dit aanvaarden wij ook bij bestaan
de wegen zoals Groningerstraatweg,
Schrans, Troelstraweg, Tessel-
schadestraat e.a.
Er is al een duidelijke concessie
gedaan door geen vier rijstroken
te vragen maar twee (enkele
uitzonderingen daargelaten) ten
koste vanlai.gere wachttijden bij
kruisingen. Overigens is de
scheidende werking van het water
veel absoluter.
38. Hoe groot is de capaciteit van de
voorgestelde tangenten (het aantal
auto's per uur). De berekening is
niet aangegeven in het rapport van
het I.B.V.
(mevr. Brandenburg-Sjoerdsma)
38. Eén rijstrook in één richting kan
maximaal 1000 tot 1200 auto's ver
werken.
Op blz. 41 staat, dat de meeste
tangenten twee rijstroken zouden
moeten krijgen, wat dus betekent
dat zij maximaal 2 x 1200 2400
auto's per uur (exclusief doorgaand
verkeer) kunnen verwerken, enige
vertraging ingecalculeerd.
Grafisch is dit nog eensweergege-
ven in afbeelding 10 op blz. 38
van het rapport.
39. Bent bereid een proef te nemen met
een binnenstadsrondweg, tangenten,
binnen de al bestaande structuur en in
verband daarmee een proef met het
onmogelijk maken van het doorgaande
verkeer door de binnenstad? Dat houdt
dus niet in het verbannen van alle
verkeer uit de binnenstad, maar alleen
van het doorgaande verkeer.. Wij denken
dat aan de volgende mogelijkheid....
(hierna volgt een opsomming van het
voorgestelde tracé)
(mevr. Brandenburg-Sjoerdsma)
39. Tegen het nemen van proeven is
op zich geen bezwaar, wanneer
deze uitgevoerd worden in of om
het tracé dat men denkt aan te
leggen. Dit zal zelfs noodzakelijk
zijn, omdat op weg naar de eind
fase gedurende geruime tijd
allerlei tussenfasen"zullen moeten
functioneren.
Kiest men afwijkende proeftracés,
waaronder ook Uw voorstel gerekend
mag worden, dan zal de proef
zo lang moeten duren, dat er
duidelijke conclusies uit zijn
te trekken. Dat houdt o.a. in,
dat er tijdelijke voorzieningen in
het wegdek en de installaties
moeten komen.
In Uw voorstel zitten bewust
ingebouwde hindernissen (de
grootste is vermoedelijk de
Ie Kanaalsbrug) die een veelvoud
zullen uitlokken van de kritiek
die de wachttijden bij de Vrouwen-
poortsbrug nu al oproepen.
De capaciteit zou waarschijnlijk
slechts 1000 auto's per uur zijn,
i.p.v. de benodigde 2400 auto's.