ZUIDTANGENT - 1
41
Wat heeft bij t.a.v. de tracering
van de zuidtangent de voorkeur; die
langs de Willemskade of die langs
de Lange Markstraat door de Van
Swietenstraat en dan via een door
braak door het Zuiderplein?
(Heidinga)
42.
Ik heb op geen enkele tekening de
tunnel van de Schrans kunnen vinden.
De raad heeft reeds lang geleden
besloten dat die moest worden aange
legd en heeft daar ook een krediet
voor uitgetrokken. Maar misschien is
dat krediet wel in de drassige grond
van Leeuwarden verzonken.
(Heidinga)
41Toen er destijds een voorkeur uit
gesproken moest worden voor óf de
zuidtangent langs de Willemskade
óf door de Van Swietenstraat óf
langs het station, was er nog
sprake van vier rijstroken. De
jongste berekeningen van het I.B.V.
hebben dit inmiddels achterhaald.
Het gaat nu om twee rijstroken.
De voorkeur ging in het eerste
geval al uit naar het tracé dooi
de Van Swietenstraat. Dat geldt
nu nog in sterkere mate, omdat een
eventuele doorbraak nu veel minder
omvangrijk behoeft te zijn.
Overwegingen bij de keuze - Van
Swietenstraat - zijn, dat de panden
langs de Willemskade groter belang
hebben bij een rusxig verkeersbeeld
(erf functie dan die aan de Van
Swietenstraat en dat het karakter
van de stadsgracht beter tot zijn
recht komt.
In geval van keuze van het tracé-
Willemskade zal de Beursbrug zeer
ingrijpend gewijzigd moeten worden.
Bij de keuze Van Swietenstraat komt
het accent vooral op het Zuider
plein te liggen, waar een eenvou
diger oplossing is te maken, d.w.z.
beter en goedkoper.
Tevens wordt met deze keuze bereikt,
dat ook het verkeersbeeld vóór het
station niet nadelig wordt beinvloed
door de aanwezigheid van de zuid
tangent
42. In het voorstel voor de zuidtangent
is opgenomen, dat de Schrans niet
meer rechtstreeks wordt aangesloten
op die tangent, maar via het station.
In die situatie zal het autoverkeer
zich veel meer op de Oostergoweg
richten.
Daarom kan worden overwogen, een
Schranstunnel te maken voor alleen
fietsers en voetgangers.