ZUIDTANGENT - 1 41 Wat heeft bij t.a.v. de tracering van de zuidtangent de voorkeur; die langs de Willemskade of die langs de Lange Markstraat door de Van Swietenstraat en dan via een door braak door het Zuiderplein? (Heidinga) 42. Ik heb op geen enkele tekening de tunnel van de Schrans kunnen vinden. De raad heeft reeds lang geleden besloten dat die moest worden aange legd en heeft daar ook een krediet voor uitgetrokken. Maar misschien is dat krediet wel in de drassige grond van Leeuwarden verzonken. (Heidinga) 41Toen er destijds een voorkeur uit gesproken moest worden voor óf de zuidtangent langs de Willemskade óf door de Van Swietenstraat óf langs het station, was er nog sprake van vier rijstroken. De jongste berekeningen van het I.B.V. hebben dit inmiddels achterhaald. Het gaat nu om twee rijstroken. De voorkeur ging in het eerste geval al uit naar het tracé dooi de Van Swietenstraat. Dat geldt nu nog in sterkere mate, omdat een eventuele doorbraak nu veel minder omvangrijk behoeft te zijn. Overwegingen bij de keuze - Van Swietenstraat - zijn, dat de panden langs de Willemskade groter belang hebben bij een rusxig verkeersbeeld (erf functie dan die aan de Van Swietenstraat en dat het karakter van de stadsgracht beter tot zijn recht komt. In geval van keuze van het tracé- Willemskade zal de Beursbrug zeer ingrijpend gewijzigd moeten worden. Bij de keuze Van Swietenstraat komt het accent vooral op het Zuider plein te liggen, waar een eenvou diger oplossing is te maken, d.w.z. beter en goedkoper. Tevens wordt met deze keuze bereikt, dat ook het verkeersbeeld vóór het station niet nadelig wordt beinvloed door de aanwezigheid van de zuid tangent 42. In het voorstel voor de zuidtangent is opgenomen, dat de Schrans niet meer rechtstreeks wordt aangesloten op die tangent, maar via het station. In die situatie zal het autoverkeer zich veel meer op de Oostergoweg richten. Daarom kan worden overwogen, een Schranstunnel te maken voor alleen fietsers en voetgangers.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1973 | | pagina 107