map» 'i s OOSTTAHGENT. 45. Blijft nog steeds geporteerd voor een grote brug of een dam vlak voor de kazerne? Zou het niet beter zijn, het prachtige stuk water dat daar ligt in tact te laten? (lleidinga) 46. Gaat U nog altijd uit van een rechtdoorgaande aansluiting van het gedempte Vliet op de Tuinen? Ilc vind, dat toch wel bijsonder zorgvuldig moet worden bezien, of het verkeer vanaf het vrij brede Vliet zó de Tuinen op kan vliegen. (lleidinga) 47. Volgens de tekeningen blijft voor staan het verkeer in twee richtingen te voeren vanaf het kruispunt bij de kanaalstraat (le Kanaalsbrug) langs do beide Emmakaden naar Camminghaburen. Ik heb destijds al eens gevraagd of U wilde laten onderzoeken, of het moge lijk v/as deze wegverbinding langs het gedempte Vliet te laten lopen. U hebt dat toen wel toegezegd -en het kan natuurlijk nog wel komen- maar ik heb er nog nooit weer wat van gehoord. (lleidinga) 48. U schrijft t.a.v. de zuidtangent, dat het weinig aantrekkelijk is wanneer de omgeving van de stadsgracht veel ver keer te verwerken krijgt. Geldt dit ook niet voor de oostelijke stads gracht? In de nota over het verkeer wordt m.b.t. de Oosterkade gedacht aan één rijstrook voor beide richtin gen. Is het juist, dat er in Uw opzet wordt gedacht aan het reserveren van ruimte voor nog twee stroken en de stadsgracht te versmallen, omdat de kademuren toch versleten zijn? (mevr. Brandenburg-Sjoerdsma) 45. Do voorkeur gaat uit naar een oosttangent aan één zijde van het water en wel over de Coster- kade. Daarmee vervalt de brug tegenover de kazerne. 46. De huidige plaats van de Vliet- rj sterbrug is niet erg geschikt voor bussen, die in het nieuwe buslijnenplan wel de route Vliet- Tuinen v.v. mogen berijden. Kortsluiten van het Vliet met de Tuinen ten behoeve van het autoverkeer in de zin zoals U aangeeft, ligt niet in de be doeling. "del moet het mogelijk zijn, de binnenstad te verlaten via Tuinen ZZ-Vliet. Het voorstel is dus: een eenvoudige brug te maken in het verlengde van het Vliet. Dit houdt tevens in, dat hiermee een alternatieve ver binding r.iet Camminghaburen is ver beterd. Deze kan de verbinding via de Emmakaden wel ontlasten, maar niet vervangen. 48. Dat de keuze is gevallen op een tracé langs het water, doet onge twijfeld afbreuk aan het karakter van de stadsgracht. Dij do zuid tangent is echter een alternatief mogelijk in de vorm van de Van Swietenstraat. Hier is echter geen aanvaardbaar alternatief aanwezig. In dit verband is de Bleeklaan on aanvaardbaar, want hij ligt te ver weg. Dat zou hetzelfde bezwaar heb ben als het invoeren van éénrich tingsverkeer; extra verkeer. La.arnaast zou de Bleeklaan een onrechtvaardig zo niet onmogelijk aandeel krijgen in dc problemen van de binnenstad. Overeenkomstig ons voorstel (twee rijstroken, alleen aan de Oosterkade) kan het reser veren van ruimte voor twee extra rijstroken bij herstel van ue kade muur achterwege blijven, behoudens t.p.v. de kruispunten. Bij deze keuze heeft het teruggeven van een erffunctio aan de Gostcr- grachtswal zwaar gewogen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1973 | | pagina 109