IE
4
B
8
Voor dekking van deze investering gaat de werkgroep uit van
het leggen van een onslag op de verwerkingskos ten van 25$.
Dus 20$ van de door de gemeenten te betalen vergoedingen
moet dan worden bestemd voor afschrijving op do hiervoor go-
noemde investering van 70.000.000,
De hiervoor genoemde werkgroep heeft getracht een beeld te
geven van de opbrengsten van de regio's bij toepassing van
deze systemen. Voorts uitgaande van een schema van geleide
lijke invoering van de toepassingen wordt de totale dekking
t/m 1982 becijferd op rond 60.000.000,excl. rente.
Indien rekening wordt gehouden met rente-bijschrijving over
de investeringen zal in de jaren na 1982 nog rond
20.000.000,-- gedekt moeten worden, hetgeen dan in 1990
gerealiseerd kan zijn.
Het is duidelijk, dat de hiervoor genoemde bedragen en jaren
moeten worden opgevat als zeer globale benaderingen. Ze go-
ven echter enige indruk van de orde van grootte van bedragen
en tijdvakken waarin men bij de benadering van deze proble
matiek denkt.
In 1971 zegde de minister van Binnenlandse Zaken toe dat het
Rijk gedurende 5 jaar een bepaalde bijdrage zou geven in do
kosten van ontwikkeling van landelijk toepasbare systemen.
Deze toezegging werd in de loop van 1972 op grond van de
slechte toestand van 's Rijks financiën echter weer ingetrok
ken.
Het is de bedoeling, dat de systeem-ontwikkelende regio's do
ontwikkelingskosten van de landelijke systemen van de over
koepelende organisatie (SOAG) vergoed krijgen. De opbrengsten
uit de procentuele opslag op de verwerkingskosten bij gebruik
van een landelijk systeem dienen dan aan de SOAG te worden
afgedragen.
Toekomstige intensivering van de landelijke samenwerking
Het is duidelijk, dat het bij de omvangrijke financiële be
langen waar het bij de ontwikkeling van de landelijke syste
men om gaat, niet gewenst is, dat de regionale samenwerkings
verbanden zich voor wat betreft de invoering on de toepassing
van deze systemen vrijblijvend opstellen en b.v. om finan
ciële redenen de voorkeur blijven geven aan ontwikkeling en
toepassing van eigen regionale systemen (zie par. 3.3).
Het is dan ook noodzakelijk, dat de regio's zich in het ka
der ven hun mogelijkheden richten op dc ontwikkeling van
landelijk toepasbaro systemen en zich verbinden tot do in
voering en toepassing van deze systemen zodra ze gereed ko
men. Het is overigens nog een omstreden punt of do in par.
2.5 genoemde opslag van 25$ wol voldoende zal zijn voor do
dekking van de ontwikkelingskosten.
Hot ligt in het voornemen om de betrokkenheid van do regio
nale centra bij de landelijke ontwikkeling op automatiserings
gebied ook tot uitdrukking te brengen in de juridische struc
tuur van de SOAG, die zal worden omgevormd tot een gemeen
schappelijke regeling, waaraan ook de regio's als deelnemers
zullen toetreden.
Voorts zullen aan de SOAG nieuwe stijl zekere verordenende
bevoegdheden worden toegekend.
Een on ander betekent dus, dat de ontwikkeling van de auto
matisering bij de gemeenten in do toekomst meer dan thans
het geval is centraal zal worden geregeld en dat de regionale
verbanden dus minder ruimte zullen hebben voor het voeren van
oen eigen beleid, hoewel bij een en ander natuurlijk gestreefd