'Jat zijn de overwegingen om te kiezen voor tweestrookslussen i.p.v. voor éénrichtingsverkeer? (mevr» brandenburg-Sjoerdsma) Jaarom stelt U verbindingen voor tussen de verschillende lussen in de binnenstad, zoals b.v. de liieuwestads- lus en de Grote Kerkstraatlus, do lus 'Jweebaksmarkt en de lus door de Gsse- kop? De kans is groot, dat dit sluip wegen worden dwars door het centrum. mevr3randenburg-Lj oerdsma) 49» Éénrichtingsverkeer is soms niet te ontgaan, maar moet -indien mogelijk - vermeden worden. liet heeft immers tot gevolg, dat voor éénzelfde rit voel meer kilometers nodig zijn, zowel via de lussen als via do tangenten. Dit is strijdig net de wens, verkeer in en rondom do binnenstad tot een minimum te beperken. 50. Do genoemde kortsluitingen tussen lussen zullen geen doorgaand verkeer aantrokken, kr is immers onvoldoende aanleiding, ze frequent te berijden. De verbinding I ieuwestad-Grote Kerk straat kan gebruikt worden, wanneer de parkeergelegenheid op de nieuwe— stad bezet is, dus als overloop naar het Oldehoofsterkerkhof Do lus via de Cssekop lijkt ons ge wenst or.i ergens een mogelijkheid te hebben om o.a. mindervaliden en be zoekers per taxi zo ver mogelijk in liet centrum te brengen. Aan deze Itis vind t men weinig of geen parkeerge legenheid. Daarnaast is deze lus wenselijk, omdat de Ilieuweweg t.z.t. slechts in één richting bereden kan worden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1973 | | pagina 110