4 57. Is het niet mogelijk, de toekom stige parkeerbehoefte te vermin deren door werkers van buiten de- stad goede parkeervoorzieningen aan de rand van de stad aan te bieden met een goed openbaar vervoer naar de binnenstad? (Janssen) 53. Vat betreft het ondergronds par keren op het Vilhelminaplein, is het waar dat Defonsie in de kosten van ondergronds parkeren wil bij dragen? Als dat niet zo is, dan lijkt het mij een zaak, waar wij eigenlijk niet aan behoeven te beginnen. Als wij van het Vilhelminaplein een ondergrondse parkeerplaats gaan maken die driemaal zo duur gaat worden dan andere parkoorgologen- heden en het gaat twee jaar duren, voordat dat gerealiseerd is, dan hoeft het niet meer, want dan zijn reeds to veel middenstanders uit het centrum vertrokken of hebben opgehouden to bestaan. Vat zijn bij het realiseren van een ondergrondse parkeergelegenheid op het Vilhelminaplein de alterna tieven om in do overbruggingsperi- ode van twee jaar een behoorlijke parkeergelegenheid te creëren? (jüygeiaar) 57» l'.b.v. werkers van buiten de stad parkeerterreinen aanleggen aan de rand van de stad, lijkt ons een proefneming waard, maar dan wel over geruime tijd, wanneer parkeren in de stad voor werkers tot een minimum is beperkt. Overigens wordt met een ontwikkeling in deze richting, zoals de nota van het I.B.Y. aangeeft, al in sterke mate rekening gehouden. In deze nota wordt or immmers van uitgegaan, dat de behoefte aan parkeergelegenheid in de binnen stad voor de werkers slechts voor 25 door parkeervoorzieningen wordt gedekt 58. Omtrent de subsidiëringsmogelijk heden met betrekking tot het mede geschikt maken van de parkeergarage voor de civiele verdediging zijn inlichtingen gevraagd bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Dit Ministerie heeft ons medegedeeld, dat ar in principe de mogelijkheid is, dat het Ministerie de meerkosten voor het geschikt maken tot openbare schu.ilgelegenhe.id voor zijn rekening kan nemen, mits aan bepaalde eisen wordt voldaan en do behoefte aan een dergelijke schuilgelegenheid kan worden aangetoond. Van subsi diëring kan in dit geval dus eigen lijk niet worden gesproken. ogo koston voor een ondergrondse parkeergarage lijken ons wel ver antwoord, zeker onder het Vilhelmina plein, dat t.a.v. het parkeren de meest hoogwaardige plek in Leeuwarden ia, die maar denkbaar is. Als alternatieven voor de over- bru.ggingcper.iode zijn o.i.s het oude Veemarktterrein en wellicht het terrein van de gevangenis aan te merken.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1973 | | pagina 113