- 13 -
Hot is dan ook begrijpelijk dat bij do regio's de neiging-
bestaat de ontwikkeling van regionale programma'saf te rem
men in afwachting van hot gereed komen van landelijke syste
men.
In dit verband moot echter wel worden opgemerkt, dat de prak
tijk meermalen te zien geeft, do,t landelijk toepasbare sys
temen niet tijdig gereedkomen en dat do regio's, willen zij
voorzien in de bestaande automatiseringsbehoeften van do
deelnemende gemeenten, als gevolg hiervan zich wol genood
zaakt voelen hun toevlucht to nemen tot toepassing van regio
nale en/of aangepaste incidentele systemen. Voorbeelden hier
van zijn bij het Covan het ontwikkelde gas-systeem en het
toekomstige systeem openbare i/orken/bcdrijfsadministratics
Voorts heeft deze zaak voor do regionale centra ook oen eco
nomische kant. He hoofdzakelijk vaste kosten van een automa
tiseringscentrum moeten uit de dienstverlening worden gedekt.
Er moot dus productie geleverd worden.
Er wordt naar gestreefd de regionale concepties zoveel moge
lijk te gebruiken als bouwstenen voor de betreffende lande
lijke systemen, b.v. systeem betreffende vorbruiks- en incas
so-administratie gasbedrijven (operationeel per 1-1-'73) ver
werken als onderdeel in hot landelijk betalings- en incasso
systeem en "Openbare Uerlcen/Bcdrijfsadministraties" als on
derdeel van hot Stuursysteem. Be hiervoor genoemde bezwaren
worden dan enigszins afgezwakt.
3.4. Regionalo stuurgrocpen
Teneinde in de vorige paragraaf besproken problematiek enige
lijn te brengen en eon en ander in goede banen te leiden is
ook in do regio Noord-lTederland oen aantal stuurgroepen inge
steld, waarin vertegenwoordigers van do deelnemende gemeenten
zitting hebben. Hot dool van deze stuurgroepen is in voorko
mende gevallen do ontwikkeling van nieuwe (regionale) syste
men c.q. de gewenst geachte aanpassing van bestaande, dus
reeds in gebruik zijnde, systemen te begeleiden. Ook houden
deze stuurgroepen zich bezig mot het formuleren van de wensen
van do regio welke van belang zijn voor de ontwikkeling van
dc landelijke systemen. Baarnaast worden do stuurgroepen in
geschakeld voor do begeleiding van de invoering van do auto
matiseringssystemen bij do gemeenten.
Het betreft in eerste instantie 7 stuurgroepen.
a. Voor do begeleiding van do invoering van een landelijk
systeem:
1» Vastgoed-systeem.
2. Bcvolkingssystocm.
3. Personcelssystoem.
b. Voor do bogoloiding van de ontwikkeling van oon regionaal
systeem (waarbij ook bestaande programmapakketten op hun
gehele of gedeeltelijke toepasbaarheid worden beoordeeld)
en do eventuele invoering daarvan:
1Vorbruiks- en incasso-administratie gasbedrijven.
2Iluurincas s o
3. Openbare Verken/bedrijfsadministraties algemeen.
4. Socialo Diensten.