- 13 - Hot is dan ook begrijpelijk dat bij do regio's de neiging- bestaat de ontwikkeling van regionale programma'saf te rem men in afwachting van hot gereed komen van landelijke syste men. In dit verband moot echter wel worden opgemerkt, dat de prak tijk meermalen te zien geeft, do,t landelijk toepasbare sys temen niet tijdig gereedkomen en dat do regio's, willen zij voorzien in de bestaande automatiseringsbehoeften van do deelnemende gemeenten, als gevolg hiervan zich wol genood zaakt voelen hun toevlucht to nemen tot toepassing van regio nale en/of aangepaste incidentele systemen. Voorbeelden hier van zijn bij het Covan het ontwikkelde gas-systeem en het toekomstige systeem openbare i/orken/bcdrijfsadministratics Voorts heeft deze zaak voor do regionale centra ook oen eco nomische kant. He hoofdzakelijk vaste kosten van een automa tiseringscentrum moeten uit de dienstverlening worden gedekt. Er moot dus productie geleverd worden. Er wordt naar gestreefd de regionale concepties zoveel moge lijk te gebruiken als bouwstenen voor de betreffende lande lijke systemen, b.v. systeem betreffende vorbruiks- en incas so-administratie gasbedrijven (operationeel per 1-1-'73) ver werken als onderdeel in hot landelijk betalings- en incasso systeem en "Openbare Uerlcen/Bcdrijfsadministraties" als on derdeel van hot Stuursysteem. Be hiervoor genoemde bezwaren worden dan enigszins afgezwakt. 3.4. Regionalo stuurgrocpen Teneinde in de vorige paragraaf besproken problematiek enige lijn te brengen en eon en ander in goede banen te leiden is ook in do regio Noord-lTederland oen aantal stuurgroepen inge steld, waarin vertegenwoordigers van do deelnemende gemeenten zitting hebben. Hot dool van deze stuurgroepen is in voorko mende gevallen do ontwikkeling van nieuwe (regionale) syste men c.q. de gewenst geachte aanpassing van bestaande, dus reeds in gebruik zijnde, systemen te begeleiden. Ook houden deze stuurgroepen zich bezig mot het formuleren van de wensen van do regio welke van belang zijn voor de ontwikkeling van dc landelijke systemen. Baarnaast worden do stuurgroepen in geschakeld voor do begeleiding van de invoering van do auto matiseringssystemen bij do gemeenten. Het betreft in eerste instantie 7 stuurgroepen. a. Voor do begeleiding van do invoering van een landelijk systeem: 1» Vastgoed-systeem. 2. Bcvolkingssystocm. 3. Personcelssystoem. b. Voor do bogoloiding van de ontwikkeling van oon regionaal systeem (waarbij ook bestaande programmapakketten op hun gehele of gedeeltelijke toepasbaarheid worden beoordeeld) en do eventuele invoering daarvan: 1Vorbruiks- en incasso-administratie gasbedrijven. 2Iluurincas s o 3. Openbare Verken/bedrijfsadministraties algemeen. 4. Socialo Diensten.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1973 | | pagina 15