-2-
Bëhalve woonschepen zijn er ook vrachtschepen, die vrijwel constant
in onze gemeente ligplaats hebben. Deze schepen worden praktisch alleen
voor bewoning gebruikt en nemen niet meer deel aan het vrachtvervoer.
Aangezien deze niet-vracht-varende schepen niet kunnen worden aangemerkt
als woonschepen in de zin van de wet op de woonwagens en woonschepen,
wordt voor deze categorie het m3-tarief toegepast. Deze schepen zijn
naar hun aard wel bestemd voor vervoer van goederen en zijn als zodanig
ook geregistreerd. Gezien het gebruik, bestaat er naar onze mening geen
wezenlijk verschil met woonschepen. Voor de tariefstoepassing stellen
v/ij U daarom voor deze schepen gelijk te stellen met woonschepen.
Om dit te bewerkstelligen is het noodzakelijk enige redactionele
wijzigingen in de verordening aan te brengen. In artikel 6, lid 1 zal
de zinsnede: "schepen, bestemd voor vervoer van goederen" moeten worden
gewijzigd ins "schepen, bestemd en gebruikt voor vervoer van goederen".
Voorts zal artikel 6, lid 5 na het woord "woonschepen" moeten worden
aangevuld met de woorden "en schepen uitsluitend gebruikt voor bewo
ning"
In artikel 1 van de verordening is belastbaar gesteld het door vaar
tuigen ligplaats innemen in openbaar vaarwater, bij de gemeente in eigen
dom of in beheer en onderhoud. Niet al het openbaar vaarwater is echter
gemeenteeigendom of is in beheer en onderhoud bij de gemeente. Het komt
echter voor, dat de kaden en oevers van andere dan gemeentelijke vaar
wegen in beheer en onderhoud bij de gemeente zijn.
Teneinde ook het havengeld te kunnen heffen wanneer ligplaats aan
een dergelijke kade of oever wordt ingenomen achten wij het wenselijk
de heffingsmogelijkheid uit te breiden. Het voorgestelde artikel 1 en
het daarbij gewijzigde artikel 3 houdt hiermede rekening.
Het opslaggeld bedraagt momenteel per m2 per dag 0,05, per week
0,20, per maand 1,25 en per jaar 10,--.
In verband met de sterk gestegen onderhoudskosten van de kaden dienen
de tarieven o.i. op respectievelijk 0,10, 0,50, 1,50 en 12,
te worden gesteld.
Als gevolg van de voorgestelde verhogingen wordt een meeropbrengst
verwacht van 15*000,
Onder mededeling, dat de Commissie voor het Marktwezen en het Slacht
huis zich hiermede kan verenigen, stellen wij IJ voor te besluiten tot
vaststelling van de in ontwerp hierbij gevoegde wijziging van de veror
dening op de heffing en invordering van haven- en opslaggeld.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
J.S. Brandsma Burgemeester.
de Jong
Secretaris.
No. 12976.
DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN;
Gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 18 okto
ber 1975 (bijlage nr. 291
gelet op de artikelen 272, letter h en 277 van de gemeentewet
B E S L U I Ts
vast te stellen de volgende
Verordening tot wijziging van de Veror
dening op de heffing en invordering van
haven- en opslaggeld.
(1e wijziging)
Artikel I.
Artikel 1 wordt gewijzigd en gelezen als volgt:
"Onder de naam van havengeld worden rechten geheven voor vaartuigen
die in de gemeente ligplaats innemen in openbaar vaarwater of aan
kaden en oevers, bij de gemeente in eigendom of in beheer en onder
houd"
Artikel II.
Artikel 3, eerste lid wordt gewijzigd en gelezen als volgt:
"Belastingplichtige is de schipper, gezagvoerder, eigenaar, gebruiker
of bewoner van het vaartuig, dat in het openbaar vaarwater aan een
kade of een oever ligplaats inneemt".
Artikel III.
Artikel 6 wordt gewijzigd en gelezen als volgt:
"Het havengeld bedraagt voor:
schepen, bestemd en gebruikt voor vervoer van goederen, sleepboten,
kranen, bokken, baggermolens, zandzuigers en dergelijke drijvende
werktuigen:
ten hoogste 14 achtereenvolgende
bij een verblijf van
dagen per m3
met een minimum van
bij abonnement, voor
een minimum van
abonnement, voor een kalenderhalfjaarper m3
een kalenderkwartaal, per m3
met
c. bij
met een minimum van
d. bij abonnement, voor een kalender'jaarper m3
met een minimum van
Het havengeld genoemd onder a, b, c en d, wordt met
respectievelijk f 0,02, 0,30, 0,40 en 0,60 per m3
verhoogd voor schepen, die tijdens hun verblijf in de
gemeente worden gebruikt voor opslag van goederen;
0,07
0,70
0,75
7,50
1,15
11,50
1 ,85
18,50