I V5 WJ.f 1 l *C 3T. T7 -16- bestaande urt enige ambtenaren van de DSW en secretarie en uit een vertegenv;oordiger van de Rijksconsulent voor de compl. soc. voors. en een vertegenwoordiger van de vakorganisaties, uitstekend verlopen. J. Het zwaartepunt van de automatiseringsaktiviteiten in Leeuwarden ligt momenteel bij de Gemeentelijke Sociale Dienst. Thans is geautomatiseerd de administratie van de incidentele on perio dieke uitkeringen ingevolge de Algemene Bijstandswet (excl. de bij zondere regelingen) en van de uitkeringen ingevolge de Wet Werkloos heidsvoorziening. Per 1 januari 1973 is gestart met de automatisering van de uitkeringen van de verpleeg- en verzorgingsgelden. 4. Daarnaast moet nog melding worden gemaakt van het z.g. Casoproject, omvattende de salarisadministratie van het onderwijzend personeel. Dit project wordt verzorgd door de Rijks Mechanische Administratie. Ook de gemeente Leeuwarden doet hier aan mee. Het Caso-project staat (voorshands) nog los van de samenwerking tus sen de gemeenten op automatiseringsgebiedhoewel het wel mogelijk is, dat de regio's een toeleverende taak krijgen t.b.v. de kleine gemeen ten. 5. De ziekenhuizen in Friesland (verenigd in een vereniging) werken samen in een project, dat gericht is op de automatisering van de ziekenhuis- administraties. De werkzaamheden zijn thans nog van voorbereidende aard en omvatten: a. inventarisatie van de in ziekenhuizen voorkomende administratieve processen; b. het maken vam programma's van eisen voor geautomatiseerde admini straties. In juni 1972 hebben B. en W. zich verbonden gedurende een periode van 5 jaar aan dit project deel te nemen, behoudens ontwikkelingen in hot kader van SOAG/Cevan, Het is niet te verwachten, dat zich in dit kader moeilijkheden zullen voordoen, aangezien de ziekenhuisadministra- tio in het basisplan van de SOAG is opgenomen als een niet geïntegreerd onderdeel (zie hoofdstuk II De Vereniging van ziekenhuizen streeft naar de oprichting van een stichting Automatisering Gezondheidszorg in Friesland (SAGIF). Met inachtneming van hetgeen hierna bij de bevolkingsadministratie is vermeld, is dit zo ongeveer alles wat thans in het kader van do lan delijke en/of regionale samenwerking op automatiseringsgebied bij onze gemeente mogelijk is. Do overige beschikbare toepassingen zijn door andere regio's ontwik keld en zijn duo afgestemd op de behoeften en omstandigheden in die regio's of zijn van incidentele aard. Rekening houdend rnet de aan de samenwerking ten grondslag liggende uitgangspunten, moet van deze toepassingen alleen in noodgevallen gebruik worden gemaakt. Hierbij moet de vraag onder ogen worden gezien of dit standjjunt houdbaar blijft indien in de naaste toekomst de ontwikkeling van do landelijk toepasbare systemen niet wordt versneld. 4.3 Vooruitzichten met betrekking- tot de automatisering in de gemeente Leeuwarden. 1. Zoals het zich thans laat aanzien zal de gemeente in do naaste toe komst worden geconfronteerd met de bestandsopbouw ten behoeve van de toekomstige heffing van de onroerend goedbelasting. Het ligt in hot voornemen, dat het opleggen van de aanslag en de inning van de belas ting door de Rijksbelastingdienst zal worden verzorgd, maar dat de ge meenten de benodigde gegevens moeten aanvoeren. In automatiseringsop zicht moet dus een aansluiting worden gelogd tussen de Rijksbelasting- dient on do samenwerkende gemeenten. Het invoeren van de onroerend goed belasting behoeft echter niet te wachten op het geheel of gedeeltelijk gereed komen van hot bovengrondse gedeelte van hot vast-goed systeem en de invoering daarvan door het Cevan, omdat een rechtstreeks contact tussen de betreffende gemeente en het computercentrum van de rijksbe lasting dienst mogelijk is.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1973 | | pagina 18