I US Langzamerhand, dringt het door dat het uitelkaar halen van wonen en werken grote nadelen met zich meebrengt. 0.a. zijn de gevolgen? stille, oninteressante slaapwijken en een grote verkeersbelasting. Is het gemeentebestuur bereid te bevorderen dat industrieën, die weinig of geen hinder veroorzaken, en dienst verlenende bedrijven (kantoren e.d.) een plaats vinden in en bij woonwijken 1.p.v. op apart gecreëerde industrie terreinen? Is het niet beter alvorens opdracht tot het ontwerpen van een bestemmings plan te geven, de Raad een pakket doeleinden te laten vaststellen i.p.v. dit aan de ontwerper over te laten? Wij willen geenszins ontkennen, dat het creëren van gescheiden woon- en werkgebieden nadelen met zich mee brengt, met name het nadeel van de extra verkeersbelasting op de ver bindingswegen. Wij streven er dan ook naar die be drijven, die zich best in een woonwijk verdragen de vestigingsmogelijkheden in de woonwijk te bieden. In dit verband gaan onze gedachten hoofdzakelijk uit naar de dienstverlenende bedrijven. Zo hebben vrij in het plan Cammingha- buren een terrein geprojecteerd voor dergelijke bedrijven. Met betrekking tot de industriële bedrijven, die weinig of geen hinder veroorzaken moet o.i. de grootst mogelijke voorzichtigheid worden betracht. Het is niet ondenk beeldig, dat zgn. "schone" industrieën, na uitbreiding toch hinder voor de omgeving opleveren.. Ook vragen derge lijke bedrijven speciale voorzieningen, welke in een woonwijk als minder passend worden ervaren, zoals bij voorbeeld bredere wegen voor zwaar verkeer en extra parkeerruimte. Wij zijn met IJ van mening, dat het inderdaad juist is voor een plan van enige omvang het pakket doeleinden, meestal aangeduid als programma van eisen, door de Raad te laten vast stellen. De behandeling van de doel eindennota binnenstad kan dan ook als een zodanige procedure worden be schouwd. Zou het niet van goed bestuur ge tuigen de bewoners en eventueel andere direct betrokkenen in een gebied waarvoor een bestemmingsplan ter visie gelegd gaat worden, naast de in de Wet op de ruimtelijke ordening voor geschreven publicaties, een circulaire te sturen waarin hen de data en plaats van de ter visie legging wordt bericht en waarin tevens beknopt wordt weergegeven wat een bestemmingsplan inhoudt, welke rechtsgevolgen het kan hebben en wat de mogelijkheden en voorwaarden voor bezwaarschriften zijn? Wij hebben onlangs besloten de dag bladen te verzoeken gelijktijdig met de officiële publicatie van de tervisielegging van een ontwerp-- bestemmingsplan een redactioneel artikel op te nemen, waarin o.n. de inhoud van het plan, de procedure van de totstandkoming en de rechts bescherming van belanghebbenden vermeld staat. Het is echter niet mogelijk alle eigenaren, hypotheek houders, gebruikers en bewoners per soonlijk aan te schrijven. Hiet alleen dat het een zeer tijdrovende zaak is na te gaan wie eigenaar en eventu eel wie hypotheekhouder van alle in het plan gelegen gronden en opstal len zijn, doch het is vrijwel niet doenlijk alle gebruikers op te sporen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1973 | | pagina 220