- 18 -
31. Aan het Skoalledykje 12-14 in Hempens
is enige tijd geleden een huis afge
broken. Het is nu een braak liggend
terrein met alle gevolgen van dien.
Kan het College ook enige toelichting
geven over het hoe en wat van dit
terrein en of de Gemeente niet de
mogelijkheid kan bezien om dit
terrein (nadat het is aangekocht) te
egaliseren en dan in samenwerking
met bewoners van Hempens (die dit
hebben toegezegd via dorpsbelangen)
een parkje/kinderspeelplaats van te
maken?
52. Bent U met ons van oordeel dat het
wenselijk is de auto uit de binnen
stad terug te dringen door als
gemeente selectief autogebruik te
bevorderen?
33. Kan de verhoging van parkeergelden
(b.v. verdubbeling) in- en in de
onmiddellijke nabijheid van het
centrum een dergelijk selectief auto
gebruik niet stimuleren?
34. Waarom komen de leden van Uw College
nog meestal per auto naar het
stadhuis?
geeft hiermee niet direct het goede
voorbeeld voor de burgerij in het
algemeen en het gemeentepersoneel
in het bijzonder. Straks worden vrij
misschien genoodzaakt een doorbraak
te maken vanaf het stadhuis door de
Kleine Hoogstraat en Pijlsteeg naar
het noordtangent om ervoor te zorgen
dat ons College en ambtenaren snel
en op tijd op hun werk kunnen komen.
Het zou toch jammer zijn als we
hiervoor een zo karakteristiek stuk
binnenstad zouden moeten opofferen,
zou ïïw auto misschien ook als regel
thuis kunnen laten omdat het gebruik
van een fiets of lopen lichamelijk
en geestelijk heel erg goed is voor
mensen die zo veel aan bureaus met
stukken of vergadertafels zitten.
Naar aanleiding van omtrent dit
particuliere terreintje ontvangen
klachten hebben wij ons tot de eigenaar
gewend met het verzoek de vrijgekomen
grond op te schonen en te egaliseren.
Voorzover ons bekend heeft de eigenaar
aan dit verzoek voldaan.
Dezerzijds bestaan geen plannen om
deze grond te verwerven ten behoeve
van het aanleggen van openbaar groen
en/of van een kinderspeelplaats.
De door de Raad aanvaarde standaard
en richtdoelen m.b.t. het privé-
autoverkeer duiden reeds op het stre
ven naar een (toekomstig) selectief
particulier autogebruik.
Verhoging van parkeergelden kan inder
daad een middel zijn tot het stimu
leren van een selectief autogebruik.
Een dergelijk middel dient evenwel met
de nodige omzichtigheid te worden ge
hanteerd teneinde te voorkomen dat
de beschikbare parkeerplaatsen onge
bruikt worden gelaten.
Wij begeven ons per auto naar het
Stadhuis omdat wij die auto voor onze
taakuitoefening regelmatig nodig
hebben.
Overigens wordt verwezen naar de
vastgestelde standaard- en richtdoelen
van het binnenstadsplan.