- 18 - 31. Aan het Skoalledykje 12-14 in Hempens is enige tijd geleden een huis afge broken. Het is nu een braak liggend terrein met alle gevolgen van dien. Kan het College ook enige toelichting geven over het hoe en wat van dit terrein en of de Gemeente niet de mogelijkheid kan bezien om dit terrein (nadat het is aangekocht) te egaliseren en dan in samenwerking met bewoners van Hempens (die dit hebben toegezegd via dorpsbelangen) een parkje/kinderspeelplaats van te maken? 52. Bent U met ons van oordeel dat het wenselijk is de auto uit de binnen stad terug te dringen door als gemeente selectief autogebruik te bevorderen? 33. Kan de verhoging van parkeergelden (b.v. verdubbeling) in- en in de onmiddellijke nabijheid van het centrum een dergelijk selectief auto gebruik niet stimuleren? 34. Waarom komen de leden van Uw College nog meestal per auto naar het stadhuis? geeft hiermee niet direct het goede voorbeeld voor de burgerij in het algemeen en het gemeentepersoneel in het bijzonder. Straks worden vrij misschien genoodzaakt een doorbraak te maken vanaf het stadhuis door de Kleine Hoogstraat en Pijlsteeg naar het noordtangent om ervoor te zorgen dat ons College en ambtenaren snel en op tijd op hun werk kunnen komen. Het zou toch jammer zijn als we hiervoor een zo karakteristiek stuk binnenstad zouden moeten opofferen, zou ïïw auto misschien ook als regel thuis kunnen laten omdat het gebruik van een fiets of lopen lichamelijk en geestelijk heel erg goed is voor mensen die zo veel aan bureaus met stukken of vergadertafels zitten. Naar aanleiding van omtrent dit particuliere terreintje ontvangen klachten hebben wij ons tot de eigenaar gewend met het verzoek de vrijgekomen grond op te schonen en te egaliseren. Voorzover ons bekend heeft de eigenaar aan dit verzoek voldaan. Dezerzijds bestaan geen plannen om deze grond te verwerven ten behoeve van het aanleggen van openbaar groen en/of van een kinderspeelplaats. De door de Raad aanvaarde standaard en richtdoelen m.b.t. het privé- autoverkeer duiden reeds op het stre ven naar een (toekomstig) selectief particulier autogebruik. Verhoging van parkeergelden kan inder daad een middel zijn tot het stimu leren van een selectief autogebruik. Een dergelijk middel dient evenwel met de nodige omzichtigheid te worden ge hanteerd teneinde te voorkomen dat de beschikbare parkeerplaatsen onge bruikt worden gelaten. Wij begeven ons per auto naar het Stadhuis omdat wij die auto voor onze taakuitoefening regelmatig nodig hebben. Overigens wordt verwezen naar de vastgestelde standaard- en richtdoelen van het binnenstadsplan.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1973 | | pagina 226