- 23 - Wanneer zal er aan de onhoudbare toestand van de fietsenrekken voor V. en D. op de Nieuwestad, een einde komen? Is de Verkeerscommissie er nog nooit aan toegekomen om te adviseren de Oude Lombardsteeg, desnoods alleen op vrijdag en zaterdag, af te sluiten voor rijwielverkeer? hit zal het geval zijn na uitbreiding van de stallingsruimte voor fietsen aan de achterzijde van V. en D. tussen Ruiterskwartier en Zaailand, waarvoor een krediet beschikbaar is. Realisering van dit plan wordt echter opgehouden door de op handen zijnde verbouwing van V. en h.waarbij ter plaatse bouwmaterialen zullen worden opgeslagen. he Verkeerscommissie heeft ons ont raden de Oude Lombardsteeg in het huidige stadium aan het fietsverkeer te onttrekken, daar zulks alleen maar verplaatsing van dit verkeer, in hoofdzaak naar de reeds zwaar belaste Wirdumerdijk, zal opleveren. Het plaatsen van fietsen tegen de beide gevelwanden van de Oude Lom bardsteeg, vormt een enorme belemmering voor de voetgangers, vooral op vrijdag en zaterdag. Waarom worden hiertegen geen maatregelen getroffen? Als een zebrapad (v.o.p.) om reden van verkeersveiligheid niet mogelijk is, hoe denkt IJ dan een veilige en gemakkelijke voetgangers verbin ding te maken van de hoelestraat naar de Prinsentuin en de kleuterschool? Waarom is het Vliet ook alweer gedempt? Is er destijds bij de demping van het Vliet en de aanleg van de Groeneweg ook een geldelijke bijdrage verkregen van het Ministerie van hefensie voor het geschikt maken van deze wegen als noodlandingsbaan voor militaire vlieg tuigen? Als dat niet het geval mocht blijken te zijn, waarom zijn die wegen dan zo breed, schaalloos en fel verkwiklicht uitgevallen? Het ligt in de bedoeling om een verbod tot het plaatsen van fietsen in de Oude Lombardsteeg vast te stellen na uitbreiding van de stallingsgelegenheid in de omgeving (zie ook het antwoord op vraag 4)« Bij de huidige matige verkeersinten siteit op de Groeneweg achten wij, mede gelet op het goede uitzicht naar beide zijden en de aanwezigheid van een v.o.p. bij de hoek Schoen- malcersperk (afstand ca. 200 m), een v.o.p. ter hoogte van de Doelestraat vooralsnog niet nodig. De Raad heeft destijds tot demping van het Vliet besloten na het afwegen van de financiële gevolgen van demping tegen de financiële gevolgen, voort vloeiende uit de noodzaak van het herstel van de beschoeiing langs het gehele Vliet. Uiteraard speelde bij het nemen van deze beslissing ook het totstandkomen van een goede rechtstreekse verkeersverbinding tussen de (nieuwe) oostelijke stads wijken en het stadscentrum een belangrijke rol. Op de eerste vraag moet ontkennend worden geantwoord. De afmetingen en de verlichting van deze wegen zijn uitgevoerd overeen komstig door de Raad vastgestelde plannen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1973 | | pagina 231