- 36 -
Hoofdstuk VIII, Onderwijs.
Algemeen.
1Betekent de lange periode van onder
handelen met Ministerie van Onder
wijs en Wetenschappen over de grond
prijzen voor scholenbouw, dat de ge
meente Leeuwarden exorbitante prij
zen in rekening brengt, c.q. dat de
aankoopprijzen in Leeuwarden te hoog
zijn?
Be grondprijsberekening geschiedt aan
de hand van de bij het bestemmingsplan
behorende exploitatieopzet, waarbij
men zich dient te houden o.m. aan de
richtlijnen van het Ministerie van
Volkshuisvesting en Ruimtelijke Orde
ning. Een verschillende interpretatie
van deze richtlijnen kan leiden tot
verschillende prijzen. Be lange perio
de van onderhandelen met het Ministerie
van Onderwijs en Wetenschappen is een
gevolg van het feit, dat dit departe
ment in beginsel slechts bereid was
grondprijzen te betalen welke naar
onze mening niet aanvaardbaar waren.
Uiteindelijk heeft het Ministerie van
Onderwijs en Wetenschappen een, in
overeenstemming met het Ministerie van
Volkshuisvesting en Ruimtelijke Orde
ning vastgestelde grondprijs van 70»
per m£
aanvaard.
Bestaat in principe de mogelijkheid
om bij het stichten van scholen in
het Westeinde te komen tot meer sa
menwerking tussen de verschillende
scholen?
Hoe liggen dergelijke mogelijkheden
in het Aldlan? (daar is immers ge
kozen voor eenzelfde architect?)
In het Aldlan is met het bijzonder
onderwijs overeenstemming bereikt over
de bouw van twee scholencomplexen voor
zowel openbaar als bijzonder kleuter
en gewoon lager onderwijs.
Voor het Westeinde is in principe een
zelfde opzet gekozen.
Is het mogelijk, om de op blz. 34
genoemde opvangmogelijkheden bij de
scholen in de omgeving van Westein
de enigszins te specificeren en de
ze te vergelijken met de te ramen
aantallen leerlingen in het Westein
de, wanneer dat helemaal bewoond
zal zijn?
Wat verstaat U onder ouderparticipa
tie in brede zin?
Waaruit bestaat de "ouderparticipa
tie" in het onderwijs en de ouder
hulp in de scholen? Vindt e.e.a.
plaats met instemming en onder goed
keuring van de rijksinspectie?
Een specificatie van de leerlingenaan
tallen ligt ter inzage; in deze aan
tallen treden dagelijks wijzigingen op
als gevolg van vestiging en vertrek.
Tot en mot 1974 kunnen in beginsel de
leerlingen uit het Westeinde worden
opgevangen in do genoemde aan die wijk
grenzende scholen. Ten aanzien van het
beschikbare cijfermateriaal en do daar
uit te trekken conclusies zal nog na
der overleg dienen plaats te vinden met
de besturen van de bijzondere scholen.
Het betrekkon van de ouders van de
leerlingen in het schoolgebeuren, waar
bij verschillende vormen toegepast kun
nen worden. Een actieve oudercommissie
kan in dit opzicht heel wat bewerkstel
ligen, terwijl het houden van ouder
avonden, contactavonden en besprekingen
van het onderwijzend personeel met de
ouders van de leerlingen, zowel op
school als thuis, hot meeleven en mee
denken van de ouders met hetgeen op
school gebeurt, beïnvloedt.
"Be"