- 46 - 2. Het moge U bekend zijn dat de drama tische expressie, de muziek enz. er bij het basisonderwijs nogal bekaaid afkomen, met als oorzaak voornamelijk het gebrek aan vakleerkrachten. Zou er van het Muziekinstituut niet enige stimulering kunnen uitgaan ten behoe ve van het muziekonderwijs op de basis scholen? Volgno. 496. 1. Vorig jaar is er tijdens de behande ling in de afdeling even gespeeld met de gedachte om te proberen de financiële basis van de Schooladvies dienst te verruimen in het kader van de extra maatregelen voor het Hoorden van het land. Zou daar - mede gezien de behandeling van de betreffende no ta in de Tweede Kamer, nu geen moge lijkheid in zitten? Is het College bereid daarvoor thans moeite te doen en de Raad hierover te informeren? 2. In onderwijskringen kan j.e nog al eens beluisteren dat b.v. een gemeen te als Opsterland veel verder is 'met onderwijsvernieuwing dan Leeuwarden. Ter verklaring wordt dan meestal ge steld dat in Opsterland (en b.v. ook Heerenveen) veel meer aandacht is ge schonken aan de schoolbegeleiding. De hieruit voortvloeiende lierstructu- ering van het onderwijs zou ook meer ruimte en ontplooiingsmogelijkheden geven voor het individuele kind. In Leeuwarden daarentegen zou het indi viduele kind bij de S.A.D. in de "eerste" Van de kosten van de Muziekschool wordt n.l. ongeveer 30$ gedekt door de op brengst van de tarieven (begrotingsbasis) Bij een kostenstijging van 10$ moeten de tarieven stijgen met 33$ on het nominale tekort gelijk te laten blijven. Baarbij in aanmerking nemende, dat draag krachttarieven worden gehanteerd, is het duidelijk, dat het wel heel moeilijk zal zijn bij de tarifiëring van bovenbedoeld principe uit te gaan. Met de Muziekpedagogische Akademie van het Gemeentelijk Muziekinstituut is reeds overleg gaande omtrent de mogelijkheid studenten, die worden opgeleid voor de akte algemene muzikale vorming, te laten stageren op de scholen voor basisonder wijs alhier. Hiermee kan wellicht een goede stimulans worden gegeven aan het muziekonderwijs op deze scholen. Inschakeling van afzon derlijke vakleerkrachten voor muziek lijkt ons voorsha.nds om financiële rede nen niet mogelijk. Overigens merken wij op, dat het Vrysk Orkest in het kader van haar educatieve programma's terzake actief is. Zoals U bekend zal zijn, staat thans voor het S.A.B. werk in Vriesland oen gemeenschappelijke regeling op stapel inhoudende de vorming van een provin ciaal centrum voor schooladvies en be- geleidingswerk en de vorming van regio nale schooladviesdiensten. In dit kader zou de dienst in Leeuwarden dienen uit te groeien tot één der regionale dien sten. Uiteraard zal bij de te nemen beslissin gen terzake de Raad worden betrokken. Verondersteld wordt, dat vraagsteller met de termen "onderwijsvernieuwing" en "schoolbegeleiding" bedoelt het invoeren van andere dan de traditionele didak- tische werkvormen in het onderwijs. Het realiseren van deze onderwijsvernieu wing kan langs verschillende wegen plaats vinden. Binnen de mogelijkheden die do huidige wet op het lager onderwijs toelaat zijn, ondanks de zgn. vernieuwingscursussen, die vooral na de Tweede Wereldoorlog in ons land werden gegeven, geen essentiële veranderingen in het onderwijs tot stand gekomen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1973 | | pagina 254