v - 47 - eerste plaats centraal staan waar door de school te veel vast blijft zitten in het oude klassikale sys teem, Is deze zienswijze juist? Wat doet de S.A.D. op het punt van de begeleiding van de school? Moet er naast de aandacht voor de kinderpsychologische aspecten bij het werk van de S.A.D. niet veel meer aandacht worden geschonken aan de structuur van het onderwijs? T.a.v. de onderwijsvernieuwing volgt de S.A.D.-Leeuwarden de volgende werk wijze Zij stelt zich ten doel dat uiteindelijk het kind via overzichtelijk opgebouwde didactische leergangen (werkwijzen en materialen) zijn mogelijkheden kan ont plooien. (Opm. Hier zal in ons land nog een lange weg moeten worden afgelegd). Het longitudinaal groepsonderzoek, dat de S.A.D. op alle scholen verricht, heeft mede ten doel het bepalen van oen beginsituatieEen beginsituatie met de daaruit voortvloeiende consequenties bepaalt hoe de start op weg naar het bereiken van het uiteindelijke doel zal zijn. Bovendien heeft het onderzoek, gezien de longitudinaliteit ten doel om een evaluatie te verrichten naar de al dan niet optimaal verlopende ontwikkeling van de kinderen. Op basis van dit onder zoek gevormde hypothesen t.a.v. minder juiste didactische werkwijzen kunnen d.tn.v. schooldiagnostisch ondersoek worden getoetst. Samen met de school worden dan andere didactische werkwijzen opgesteld. T.a.v. individuele leerlingen net leer- en/of gedragsmoeilijkheden vindt een overeenkomstige werkwijze plaats: Bepalen van een beginsituatie, uit brengen van advies, begeleiding d.m.v. regelmatig terugkerende contacten met de onderwijzer(es)het leveren van aangepaste materialen, evalueren van de bereikte resultaten. Haast het geven van cursussen vindt dan bovendien in een aantal gevallen nog directe begeleiding in de klas plaats. T.a.v. de scholen voor openbaar onder wijs bestaat een samenwerkingsverband Schooladviesdienst - Algemeen Pedago gisch Studiecentrum - Rijks Pedagogische Academie, liet betreft hier bij- on herscholingscursussen, waarin moderne didactische werkvormen worden geïntro duceerd en uitgeprobeerd. Dit aspect van de begeleiding is door de S.A.D. a.h.w. "uitbesteed" aan do R.P.A., onder auspiciën van het A.P.S. (Opm. 100^ van de openbare scholen binnen de Gemeente Leeuwarden vol cursussen) "T.; t des v.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1973 | | pagina 255